Postbank.nl website van het jaar

6 december 2005, 21:05

Er zijn ruim 628.000 stemmen binnengekomen tijdens de jaarlijkse Website van het Jaar verkiezing. De allerpopulairste website was Postbank.nl, goed voor ongeveer 45.000 stemmen.

De Website van het Jaar werd bepaald in 11 categorie?n, met daarbinnen 125 genomineerde websites. Middels het uitbrengen van stemmen door het surfend publiek wordt de populariteit vastgesteld. De verkiezing is gepromoot richting het brede publiek middels banners op genomineerde sites.

De winnaars binnen de 11 categorie?n:

Nieuws

1 NU.nl. Goed voor 35% van de stemmen in de categorie.

2 teletekst.nos.nl (18%)

3 Telegraaf.nl (17%)

Ecommerce

1 Marktplaats.nl (43%)

2 ANWB.nl (16%)

3 AH.nl (12%)

Financieel

1 Postbank.nl (38%)

2 Rabobank.nl (20%)

3 ABNAMRO.nl (13%)

Non Profit

1 Consumentenbond.nl (33%)

2 Belastingdienst.nl (17%)

3 Hartstichting.nl (12%

Contact

1 Kaartenhuis.nl (23%)

2 Schoolbank.nl (19%)

3 Hyves.nl (17%)

Entertainment

1 Zylomgames.nl (39%)

2 Staatsloterij.nl (18%)

3 Spele.nl (15%)

Audiovisueel

1 kassa.vara.nl (27%)

2 Portal.omroep.nl (15%)

3 Pathe.nl

Health & Leisure

1 Gezondheidsplein.nl (23%)

2 Weekendjeweg.nl (21%)

3 Ikea.nl (17%)

Portalen

1 Google.nl (44%)

2 Startpagina.nl (16%)

3 Detelefoongids.nl (8%)

ICT

1 Hotmail.com (28%)

2 messenger.hotmail.com (17%)

3 mail.google.nl (13%)

Doelgroepen

1 Kleurplaten.nl (16%)

2 Scholieren.com (12%)

3 Studenten.net (11%)

Rond middernacht zal de volledige uitslag op de website te bekijken zijn.

Lianne van der Kruk is sinds juni 2007 werkzaam bij ilse media dochter newrulez 'the youth interaction company'. newrulez is een 'mediabedrijf nieuwe stijl', waar wordt geopereerd op het raakvlak tussen marketing en media. Newrulez ontwikkelt en exploiteert sites voor en door jongeren, waaronder onder andere: Kaboem.nl, Cu2.nl, Shopgirl.nl, Fancy.nl, Extrafris.nl, Partyscene.nl en Girlscene.nl. Voordat zij aantrad bij newrulez was Van der Kruk werkzaam bij ilse media in diverse marketing en development functies. In de laatste vier jaar als manager marketing en communicatie. Projecten: Invoering nieuwe Corporate ID voor ilse media (de vingerafdruk) Opzetten & ontwikkeling cursus Crossmedia A in samenwerking met SRM (start januari 2007) Consumenten marketingcampagne voor Startpagina (de fluisteraar, het restaurant en acupunctuur commercials, 2006) Sponsoring van de Dam tot Damloop door Startpagina Alle persberichten van ilse media Opzet van STIR en verdere ontwikkeling (mede-initiatiefnemer en oud bestuursvoorzitter) ilse media events: ilse media offline (2005) en ilse media 2.0 (2006) Sponsoring door ilse media van Picnic '06 TV-campagne voor ilse mail (januari 2004) Zoek het zomerwoord - zoekactie op ilse.nl (2003) Aanlevervoorwaarden - onderhandelingen tussen 5 internetexploitanten en PMA digital Voordat ze bij ilse media kwam werken werkte Lianne van der Kruk in Moskou bij Independent Media. Daar viel de website van de Moscow Times (www.themoscowtimes.com) onder haar verantwoordelijkheid. "Ik heb letterlijk met de voetjes in de modder de ins en outs van internet geleerd. Zakendoen met een Russische programmeur, die al mijn mailtjes eerst door een vertaalprogramma moest halen leerde mij een stuk meer over mijn eigen vak: communicatie. Wil je leren to the point te communiceren? Dan is dit echt een aanrader :-)"

Categorie
Tags

17 Reacties

    media

    Dank voor de update Lianne, goed om te zien dat je toch nog de puf had om de winnaars op marketingfacts te zetten!

    Gefeliciteerd ook met jullie overwinning in de categorie nieuws.

    Erik en collega’s, jullie gefeliciteerd met de prijs voor postbank.nl. Ondanks alle tegenslagen het afgelopen jaar toch een ruime meerderheid van de stemmen!


    6 december 2005 om 22:21
    Jon

    I demand a recount!


    6 december 2005 om 22:26
    venturo

    Waar is het succesvolle Speurders.nl?


    7 december 2005 om 06:10
    maarten

    Speurders.nl was niet eens genomineerd. Compleet raadsel hoe e.e.a. tot stand is gekomen.


    7 december 2005 om 06:15
    Phileas

    Niks ten ongunste van de winnaars en deelnemende sites, maar deze verkiezing lijkt toch vooral een sigaar uit eigen doos. Wie het meeste bannert, levert de meeste traffic met stemmers en komt daarbij bovenaan? Of zie ik het verkeerd?


    7 december 2005 om 07:00
    Jon

    De nominatie lijkt me gebaseerd op de indeling die Multiscope hanteert met hun bereiksmetingssysteem Visiscan. Visiscan deelt sites in in 11 hoofdcategoriën met elk een stuk of wat subcategoriën. Voor de verkiezing is voor elke hoofdcategorie een selectie gemaakt van maximaal 12 sites uit de populairste sites per subcategorie.

    In het geval van bijvoorbeeld Doelgroepen (3 subcategoriën) hebben ze de top 4 sites van elke subcategorie genomen (‘jongeren, scholieren en studenten’, ‘kinderen’ en ‘vrouwen’). Van wanneer die top 4 dateert is niet duidelijk, maar dat terzijde. E-commerce bestaat uit 12 subcategoriën (‘automotive’, ‘energie en water’, ‘supermarkten’, ‘wonen’, etc). Hier is blijkbaar gekozen voor één site per subcategorie, waardoor er nogal wat wegvalt.


    7 december 2005 om 07:05
    Noedie

    @ Maarten

    Het is inderdaad een groot raadsel! Een site van een vriend van mij was genomineerd in de categorie entertainment, maar opeens na een paar dagen kon je niet meer stemmen op zijn site en was zijn nominatie helemaal van de site verdwenen alsof hij nog nooit bestaan had!

    Heel vreemd dus allemaal!


    7 december 2005 om 07:28
    LianneK

    Phileas, voor een deel heb je gelijk… maar niet altijd. Op NU.nl hebben we geen aandacht aan de verkiezing besteed, maar toch gewonnen in de categorie nieuws. Ik vermoed dat eenzelfde principe opgaat voor Google en Marktplaats. Misschien zijn de andere categorieën wat beter te manipuleren. En de Postbank? Ja, die hebben natuurlijk alleen al meer dan 44000 werknemers, dus als elke werknemer even stemt, dan krijg je veel stemmen 😉


    7 december 2005 om 08:07
    Phileas

    Lianne, duidelijk verhaal!


    7 december 2005 om 08:35
    roel

    @Lianne:

    En naast die 44000 werknemers kregen al die honderdduizenden Mijn Postbank gebruikers ook nog een e-mail met de volgende tekst:

    Postbank.nl genomineerd voor Website van het jaar 2005

    En u begrijpt dat Postbank deze verkiezing graag wint. Gelukkig kunt u, als klant van Postbank, uw stem uit­brengen. Kies voor Postbank en maak kans op mooie prijzen, zoals een mini-cruise naar Newcastle.

    Dus als ik kies voor de postbank maak ik kans op mooie prijzen, of als ik kies?

    Beetje onzinnige verkiezing als je het mij vraagt. De onderneming met de meeste relaties maakt de meeste kans op de overwinning.


    7 december 2005 om 09:47
    LianneK

    Tsja… een strak staaltje marketing gewoon van ze 😉 Het levert ze een boel publiciteit op in elk geval en een paar kritische noten van vakmensen. Als ik hen was deed ik het volgend jaar weer.


    7 december 2005 om 09:53
    Noedie

    @ Lianne

    Als ik websitevanhetjaar.nl was zou ik in het vervolg dergelijke akties bestraffen door ze uit te sluiten van de verkiezing.

    Op zo’n manier is het namelijk geen verkiezing. Als het op deze manier mag, dan kan je voor volgend jaar net zo goed een scriptje schrijven die random ip-nummers aanmaakt en automatisch voor je stemt!


    7 december 2005 om 10:13
    media

    Lianne, hier ga je toch iets te kort door de bocht. Ik zou als ik de Postbank was (of de organisatie van deze verkiezing) niet zomaar voorbij gaan aan de kritische noten van vakmensen.


    7 december 2005 om 10:17
    Anders

    Mijn voorspelling was geen voorspelling maar mijn eigen mening 🙂 Niet dat ik het met een echte voorspelling beter zou hebben gedaan overigens.

    @roel – de minicruise waar Postbank het over heeft, is een van de prijzen waar iedereen die een stem uitbrengt, kans op maakt. Het is dus geen aparte prijs van de Postbank.

    Neemt natuurlijk niet weg dat de uitspraak “De onderneming met de meeste relaties maakt de meeste kans op de overwinning” wel op gaat, denk ik. De prijs heeft dus een klein bijsmaakje, al moeten we beseffen dat het gaat om een prijs voor de “meest favoriete website”, niet voor de “beste website”.


    7 december 2005 om 11:23
    Noedie

    @Anders

    Maar hoe definieer jij “favoriete website”?

    Naar mijn mening is een favoriete website niet een website waar een dienst wordt aangeboden als bijvoorbeeld online-banking.

    Een persoonlijke favoriete website is een website waar je graag komt omdat ze leuke/interessante/opmerkelijke content bieden. Postbank.nl moet daarom ook niet gezien worden als een website, maar als zijnde een middel om zaken te doen. Een verplaatsing van zaken doen, van het loket naar een digitaal loket.

    Maarja…. dat is slechts mijn mening….


    7 december 2005 om 12:17
    Anders

    Zo krijg je een woordenspelletje. De meest favoriete website is de populairste website. De populairste website is de meest favoriete website. Een site die de meeste stemmen krijgt, is het populairst. Ergo: De Postbank is de meest favoriete website. Geen speld tussen te krijgen.

    Maar goed, net als elke verkiezing heeft ook deze zijn nadelen en minpunten. De eerlijkste methode om een publieksprijs tot stand te brengen is om vele aselect gekozen mensen aan het woord te laten, zonder beïnvloeding door de genomineerden. Ik denk dat als je 10.000 willekeurige mensen aanspreekt en ze vraagt naar hun meest favoriete website, de Postbank waarschijnlijk niet voor zou komen in de top-50. Maar ja, dat is in de eerste plaats een vel te dure methode, en in de tweede plaats gaan andere mensen klagen dat ze hun stem niet kunnen laten gelden. Publieksprijzen zullen dan ook nooit naar tevredenheid uitgevoerd kunnen worden, denk ik.


    7 december 2005 om 13:01
    Nico

    Tja.. je weet dat je zo’n verkiezing eigenlijk niet serieus kunt nemen. Maar ik moet zeggen dat het me uiteindelijk toch wel steekt dat één van de grootste community-sites van Nederland (en toevallig ook een site waar ik nog wel eens wat tijd in steek, maar dat terzijde 😉 ) niet eens genomineerd is.


    7 december 2005 om 16:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!