10 interessante onderzoeken van afgelopen week

8 februari 2015, 10:16

De meest interessante onderzoeken van week 6 2015

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Met deze week het social media onderzoek van Newcom, de online retail markt in België en de grootste kulwoorden in persberichten.

Social media in Nederland 2015: jongeren haken af van Facebook en Twitter

Nederlanders zijn het afgelopen jaar meer gebruik gaan maken van Facebook, maar tegelijkertijd vertrekken er jongeren van het Amerikaanse sociale netwerk. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Het gebruik van Instagram en SnapChat is juist erg hoog onder jongeren, zo gebruikt de helft van de Nederlandse jongeren Instagram. Het onderzoek toont ook aan dat twitteren flink in populariteit is gedaald. Het aantal actieve twitteraars nam met 0,7 miljoen af tot 2,8 miljoen Nederlanders.

Lees verder

Whitepaper: Connected marketing strategie #adv

E-mail, social media, mobiel… het aantal kanalen waarmee consumenten communiceren groeit alleen meer verder. Waar organisaties vroeger nog leidend waren dienen ze tegenwoordig in te spelen op de customer journey van de klant. Dit wil zoveel zeggen als dat bezoekers en potentiële klanten via verschillende kanalen met organisaties willen kunnen communiceren en de draad van het gesprek weer op kunnen pakken wanneer ze dit uitkomt.

Download

De grootste kulwoorden in persberichten

Persberichten drijven menig journalist tot waanzin. Niet zo vreemd, want de afzender kan op heel veel manieren de plank misslaan: te breed uitsturen, naar de verkeerde journalisten, in een onbruikbaar formaat, in de verkeerde bewoordingen of op het verkeerde tijdstip. Voor de verzender is het ook best een uitdaging om de kern van het nieuws over te brengen op een manier die ook nog eens enigszins origineel is. Het Amerikaanse PR-bureau Shift Communications onderzoekt daarom al jaren de meest gebruikte woorden in persberichten. Maar hoe zit het eigenlijk in Nederland? Gebruiken we dezelfde uitgekauwde ‘buzz-woorden’ als in de VS? Om daar achter te komen analyseerde LEWIS PR samen met Persberichten.com de meest gebruikte woorden in Nederlandse persberichten en legde die naast de resultaten in de VS. En wat blijkt: we zijn hier blijkbaar nogal geobsedeerd door onderzoeken en data.

Lees verder

Attack of the hidden persuaders: hoe subliminale reclame werkt

In de jaren ’50 van de vorige eeuw claimde de marketeer James Vicary dat hij de verkoop van popcorn en Coca-Cola in een bioscoop aanzienlijk kon verhogen door tijdens de filmvoorstellingen enkele milliseconden, zodat mensen het niet waar konden nemen, de persuasieve boodschappen ‘Hungry? Eat Popcorn’ en ‘Drink Coca-Cola’ aan het publiek te laten zien.

Lees verder

Net Promoter Score: wijd verbreid, maar hoe lang nog?

Weinigen zullen ontkennen dat Fred Reichheld met de introductie van de Net Promoter Score het thema ‘customer experience’ definitief op de kaart heeft gezet. Een groeiende groep experts is evenwel van mening dat de houdbaarheid van NPS verstreken is. Desondanks stellen we vast dat veel grote organisaties in ons land de aanbevelingsfactor meten. Reden voor MarketResponse om brancheoverstijgend NPS-scores te in kaart te brengen. In deze blogpost gaan we in op NPS-trendcijfers over de afgelopen 18 maanden. Ook werpen we een blik op de toekomst van NPS.

Lees verder

Twitter draait nog geen zwarte cijfers

De jaaromzet van Twitter is verdubbeld tot 1,4 miljard dollar. Alleen zwarte cijfers worden er nog niet geschreven. Het aantal actieve Twitteraars is het afgelopen kwartaal iets gegroeid naar 288 miljoen. Ook de activiteit groeide niet sterk, het aantal timeline views groeide maar lichtjes.

Lees verder

E-commerce in België 2014: De vlucht naar het buitenland

E-commerce is het afgelopen jaar met maarliefst 15 procent gegroeid naar 5,62 miljard euro. Daarmee is het goed voor 6,44 procent van de totale retail omzet. Tot zover het goede nieuws. Belgische webwinkels verplaatsen zich namelijk steeds vaker naar het buitenland, vanwege allerlei belemmeringen in het thuisland.

Lees verder

Online B2B retail groeit naar 6,7 biljoen dollar

De online verkopen in de B2B wereld zullen in de VS groeien naar 1,9 biljoen dollar in 2020. Maar China overtroeft de VS met 2,1 biljoen. Belangrijke drivers van de groei zijn de online marktplaatsen Alibaba en AmazonSupply.com.

Lees verder

649 miljoen Chinezen online

Het aantal Chinezen wat toegang heeft tot internet is het afgelopen naar gegroeid naar 649 miljoen. De groei neemt wel af. De internetpenetratie komt daarmee neer op 47,9 procent van de bevolking. In landelijke en kleinstedelijke gebieden heeft ongeveer een kwart toegang tot het wereldwijde web. Het aantal mobiele internetgebruikers neemt nog sterk toe. 557 miljoen Chinezen gebruiken hun smartphone voor toegang tot internet.

Lees verder

Voor het eerst minder tablets verscheept

Uit cijfers van IDC blijkt dat het in het laatste kwartaal minder tablets zijn verscheept dan het jaar ervoor. Het is voor het eerst dat er een daling is in de tabletmarkt. In het laatste kwartaal van vorig jaar werden er 76,1 miljoen tablets verscheept. Het jaar ervoor waren dat er nog 78,5, een daling van 3,2 procent.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!