E-commerce in België 2014: De vlucht naar het buitenland

E-commerce is het afgelopen jaar met maarliefst 15 procent gegroeid naar 5,62 miljard euro. Daarmee is het goed voor 6,44 procent van de totale retail omzet. Tot zover het goede nieuws. Belgische webwinkels verplaatsen zich namelijk steeds vaker naar het buitenland, vanwege allerlei belemmeringen in het thuisland. 

Zo liggen de loonkosten 20 procent hoger dan in Nederland. Daarkomt bij dat Belgische webwinkels 's nachts geen bestellingen mogen klaarzetten. Ook is het lastiger om extra mensen in te schakelen tijdens piekmomenten.

Daar komt nog eens bij dat de concurrentie in e-commerce moordend is. Internationale webwinkels hebben al een flinke vinger in de Belgische pap. In 2014 ging 42 procent van wat Belgen online hebben besteed, naar het buitenland. Hetzij naar buitenlandse webshops, hetzij naar Belgische handelaren die intussen vanuit het buitenland opereren. Dat is een stijging met 71 procent in vergelijking met 2012. Vorig jaar verloor België 2,4 miljard euro.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.