De grootste kulwoorden in persberichten

Onderzoek: de meest gebruikte woorden in persberichten

De grootste kulwoorden in persberichten

Persberichten drijven menig journalist tot waanzin. Niet zo vreemd, want de afzender kan op heel veel manieren de plank misslaan: te breed uitsturen, naar de verkeerde journalisten, in een onbruikbaar formaat, in de verkeerde bewoordingen of op het verkeerde tijdstip. Voor de verzender is het ook best een uitdaging om de kern van het nieuws over te brengen op een manier die ook nog eens enigszins origineel is. Het Amerikaanse PR-bureau Shift Communications onderzoekt daarom al jaren de meest gebruikte woorden in persberichten. Maar hoe zit het eigenlijk in Nederland? Gebruiken we dezelfde uitgekauwde ‘buzz-woorden’ als in de VS? Om daar achter te komen analyseerde LEWIS PR samen met Persberichten.com de meest gebruikte woorden in Nederlandse persberichten en legde die naast de resultaten in de VS. En wat blijkt: we zijn hier blijkbaar nogal geobsedeerd door onderzoeken en data.

Kulwoorden

Nu heb ik al menig persbericht verstuurd in mijn leven. Als je voorafgaand aan het onderzoek had gevraagd wat de grootste kulwoorden zijn in persberichten, dan zou ik hebben gezegd:

  • Toonaangevend
  • Leidend
  • Vooraanstaand
  • Standaard (als in: 'de standaard zetten')
  • Innovatief

Het zijn precies deze woorden die door een journalist als eerste worden geschrapt als ze een persbericht overnemen, omdat ze nogal hol zijn. Wat betekenen 'toonaangevend' en 'vooraanstaand'? En wie zegt dat? Het bedrijf dat het persbericht verstuurt?

Wie regelmatig wordt geconfronteerd met Angelsaksische persberichten om te lokaliseren, loopt vaak tegen dezelfde onvertaalbare, onbruikbare woorden aan. Hoe ga je om met bedrijven die zichzelf ‘toonaangevend’ noemen in een persbericht? Hoe vertaal je in hemelsnaam ‘to leverage resources’?

Zoeken naar een vertaling is dan ook vrij zinloos: beter kun je ze gewoon weglaten. Gelukkig valt het in Amerika, waar ze het overdrijven in persberichten hebben uitgevonden, nog wel mee. In de top 50 van meest gebruikte buzz-woorden in Amerikaanse persberichten kwamen ‘leading’ nog wel voor, net als ‘impact’ en ‘standard’. Maar verder was die hele bullshitbingo eigenlijk helemaal niet zo schokkend. Dat ‘new’, ‘market’, ‘news’, ‘global’ en ‘information’ de top 5 vormen, vind ik juist ergens wel weer bemoedigend.

Nederland

Tijd voor een vergelijkend warenonderzoekje. Bij Persberichten.com waren ze zo vriendelijk om ons toegang te bieden tot de duizend meest recent geplaatste persberichten. Op deze persberichtenportal worden met name berichten worden geplaatst van IT-bedrijven en dat zie je terug in de resultaten.

Het beeld is niet heel anders dan in de VS: bovenaan staan ‘nieuwe’, ‘klanten’ en ‘informatie’. Wat vooral opvalt is hoeveel woorden refereren aan onderzoek: ‘data’, ‘procent’ en natuurlijk ook ‘onderzoek’. Alleen ‘data’ komt ook voor in de Amerikaanse buzz-woordenlijst, de overige woorden niet.

Waar ze in de VS meer de mond van vol hebben is ‘market’, ‘global’ en ‘standard’. Als je ze zo achter elkaar zet, kun je er in je hoofd al een zin van maken: 'Brand X Sets Standard in the Global Market for [zelf in te vullen]'.

De beste manier om niet op te vallen

De beste manier om je persbericht niet op te laten vallen, is dus zwaar inzetten op de woorden in de top van onze lijst. Een voorzetje:

'Bedrijf X biedt 'nieuwe oplossingen' om 'klanten' beter te helpen in hun behoefte aan 'relevante informatie'

Niet dat er nou onderzoek nodig was om die conclusie te trekken, maar wellicht helpt het als ruggensteuntje. Dus print hem vooral uit, plak hem aan je scherm voor als je weer aan de slag gaat met een persbericht.

Het onderzoek is uitgevoerd door een analyse te maken van de duizend meest recente artikelen die zijn geplaatst op persberichtenportal Persberichten.com. Er is een selectie gemaakt van bijvoeglijke en zelfstandige naamwoorden, bijwoorden en werkwoorden. Lidwoorden, voorzetsels en bezittelijke voornaamwoorden zijn buiten beschouwing gelaten, net als hulpwerkwoorden als 'worden' en 'zijn'. Uit de honderd meest gebruikte woorden kwam deze lijst met 32 populairste buzz-woorden.

Ook al ontbraken toonaangevend, leidend en vooraanstaand in deze lijst; nog steeds is het verstandig om deze te mijden als de ziekte.


Delen

0
11


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Onderzoek, inderdaad. Buitengewoon irritant zijn de ronkende persberichten van bedrijven die een 'onderzoekje' hebben laten doen, en dit vervolgens als belangwekkend nieuws naar buiten brengen. Nog irritanter zijn trouwens de media die daarmee groot uitpakken, zonder de bron met de nodige argwaan te beschouwen.

    geplaatst op
  • Ronkend, stuiteren lege begrippenuit de mond van menig journalist en politicus. Laaatst melde een staatssecretaris nog dat Nederland voor op wil lopen met de zelfsturende auto. Ziet u het voor zich

    geplaatst op
  • Ik zou het nog interessanter vinden om te weten hoe die duizend meest recente persberichten hebben gescoord. Nu is er eigenlijk weinig samenhang tussen de intro (wat je vooral niet moet doen bij het schrijven en aanleveren van een persbericht) en het benoemen van de buzzwoorden.

    geplaatst op
  • Niets erger dan holle woorden. Ook in België zijn ze nog te vaak schering en inslag. Niet alleen politici pakken al te vaak uit met vaagtaal. Ook commerciële teksten staan er bol van. Ik schreef er een tijdje geleden een blog over: http://schrf.be/wezelwoorden

    geplaatst op
  • Het lokaliseren van een persbericht kan ook door een vertaler worden uitgevoerd, scheelt een boel paracetamol ;-) http://www.tupelotranslations.nl

    geplaatst op
  • @ Marcel Debets
    Jazeker Marcel. Heel irritiant, die persberichten over nietszeggende 'onderzoekjes'. Maar kennelijk ook héél effectief, getuige je eigen constatering dat veel nieuwsmedia er groot mee uitpakken :-)

    geplaatst op
  • Ik moest aan deze blog van jouw hand denken Freek toen ik een eigen schrijfsel over triviale 'onderzoekjes' in persberichten nog eens herlas. Of eigenlijk, ik moest denken aan de reacties van Marcel Debets op jouw verhaal en van ondergetekende (ongeveer een jaar geleden). Er leek even een verschil van inzicht te bestaan over het waarde van jouw onderzoek en van onderzoekjes in het algemeen (als nieuwsaanleiding).
    Ik moet je bekennen dat ik er nooit achter ben gekomen hoe het 'onderzoekje' dat ik in bijgevoegde blog onder de loep neem, gescoord heeft in de media. Maar ik vond het idee van pr-bureau 2Twintig wel getuigen van visie en creativiteit. Ben benieuwd wat jij en de MF-lezers ervan vinden: http://wp.me/p5cbox-8a
    Verder, als we het over 'holle frasen' hebben, wil ik er graag op wijzen dat journalisten (ikzelf incluis) vaak bij de verzenders van persberichten informeren naar cijfers die hun verhaal in perspectief plaatsen. Dat doen we vaak ook om de superlatieven in hun persberichten op hun waarheidsgehalte te toetsen. Het zijn juist die cijfers (of bijvoorbeeld het geheel ontbreken daarvan) waardoor superlatieven ontkracht worden en 'holle frasen' gezien voor wat ze werkelijk zijn.
    Kortom, ik zeg het ook steeds tegen klanten die me vragen om persberichten voor ze te schrijven, "zorg dat je cijfers hebt om je verhaal te onderbouwen". En om betrouwbare cijfers te genereren bij een verhaal heb je onderzoekjes nodig. Journalisten zijn er gek op en ze zien er maar al te vaak nieuws in. Vooral blijven onderzoeken en enquêteren dus!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.