10 interessante onderzoeken van afgelopen week

24 mei 2014, 09:00

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 21 2014

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere het ‘Tieners en online privacy’-rapport, cijfers over m-commerce in affiliatemarketing en nieuwe cijfers over de man/vrouw verhouding op Pinterest.

Consumenten met spierballen

Al sinds de jaren ’90 is voorspeld dat internet de machtsbalans tussen merk en consument zou veranderen. Die balans is van oudsher scheef: verkopers hadden veel gemakkelijker toegang tot informatie dan kopers, met als resultaat aankopen die vooral voor de verkopende partij gunstig waren. Internet heeft nog niet gezorgd voor een level playing field, maar het is duidelijk dat informatie minder scheef verdeeld is dan voorheen. Bedenk maar eens hoe het was om zonder de informatie die nu online beschikbaar is een auto te gaan kopen.

Lees verder

Op naar de beste digitale klantervaring #adv

De klant is koning. Deze oude spreuk staat weer hoog op de agenda bij veel toonaangevende bedrijven. Maar hoe zorgen we ervoor dat IT en Business op de juiste manier samenwerken om de beste digitale klantervaring te leveren? Forrester schreef hierover een interessant en concreet rapport.

Download het rapport

Tieners en online privacy

Nederlandse tieners hechten meer aan hun privacy dan vaak wordt gedacht. Jongeren hebben de naam dat ze hun hele hebben en houwen gedachteloos op internet zetten, maar uit dit onderzoek blijkt het tegendeel. Tieners blijken mediawijzer en zich meer bewust van hun online privacy dan vaak wordt gedacht. Ze lezen en horen in de media veel over privacy en worden gewaarschuwd door ouders.

Lees verder

Digital roadblock

73 procent van de Europese marketeers vindt dat zij moet investeren in hun kennis om succesvol te kunnen zijn. Dit onderzoek is gebaseerd op een enquête die werd gehouden onder meer dan 350 marketingprofessionals uit de UK, Duitsland en Frankrijk. De onderzoeksresultaten bieden nieuwe inzichten over hoe marketeers tegenover het veranderende digitale marketinglandschap staan.

Lees verder

Mobile Performance Barometer 2013

De groei van m-commerce in Europa is nog altijd sterk. Er zijn nog geen tekenen van afvlakkende groei. Het afgelopen jaar is het aantal mobiele transacties met 64 procent gegroeid, en de omzet groeide met 95 procent. Zo mogelijk nog belangrijker groeit het vertrouwen van consumenten in het kopen via mobiel. Dat blijkt uit data van affiliates van Zanox.

Lees verder

Online boodschappen: thuis laten bezorgen of afhalen?

30 procent van de consumenten vindt het online kopen van boodschappen aantrekkelijk, zo schreef ik afgelopen week op Twinkle in een artikel over de behoeften van consumenten ten aanzien van online boodschappen, gebaseerd op een onderzoek dat Winkle in opdracht van PostNL heeft uitgevoerd (2014). De grootste barrière voor het kopen van boodschappen zijn de bezorgkosten en het zelf kunnen voelen/testen van de boodschappen. Bovendien blijkt de manier waarop veel supermarkten de bestelde boodschappen aanbieden aan de klant in veel gevallen niet aan te sluiten bij hun voorkeur.

Lees verder

Non-profit organisatie profiteert te weinig van mondige consument

Ruim drie kwart van Nederlanders deelt weleens zijn/haar mening over een product of dienst online met een non-profit organisatie. Slechts een derde heeft echter het gevoel dat hier daadwerkelijk iets mee wordt gedaan. Bij commerciële organisaties ligt de verwachting met 59 procent aanzienlijk hoger, blijkt uit onderzoek onder 32.000 respondenten.

Lees verder

Nederlandse foodmerken op Twitter

Relatief weinig foodmerken zijn zelf actief op Twitter. Merken die wel actief zijn gebruiken Twitter vooral om nieuwe producten en campagnes te promoten, maar ook het aanhalen van speciale dagen of het weekend is populair. Ben&Jerry’s komt als grote winnaar uit de bus met de meeste verzonden tweets, de meeste gegenereerde buzz en de hoogste pr-waarde. Dit blijkt uit een onderzoek naar de twitteractiviteit van 55 grote Nederlandse foodmerken.

Lees verder

The New Game Genres On Google Play

Google heeft recentelijk het aantal gamegenres in Google Play uitgebreid. Deze maand staan daarom de gamescategoriën centraal in de maandeljkse publicatie van Distimo. Wat voor soort apps hebben voordeel van deze update, en welke doen het minder goed?

Lees verder

Pinterest nog altijd een plek van vrouwen

RJMetrics heeft een sample van 50.000 willekeurige Pinterestgebruikers geanalyseerd. Hieruit blijkt dat nog altijd 80 procent van de Pinterestgebruikers vrouw is, en dat 84 procent van de vrouwen nog altijd actief zijn in het 4e jaar van hun lidmaatschap. Bij mannen neemt de activiteit echter veel sneller af.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!