Non-profit organisatie profiteert te weinig van mondige consument

Consument wil meer contact met non-profit organisatie

Ruim drie kwart van Nederlanders deelt weleens zijn/haar mening over een product of dienst online met een non-profit organisatie. Slechts een derde heeft echter het gevoel dat hier daadwerkelijk iets mee wordt gedaan. Bij commerciële organisaties ligt de verwachting met 59 procent aanzienlijk hoger, blijkt uit onderzoek onder 32.000 respondenten.

Social media wordt veel gebruikt om contact te maken met organisaties. Vanzelfsprekend is dat consumenten hierop een reactie verwachten. Bij non-profit organisaties ligt deze verwachting echter een stuk lager dan bij commerciële bedrijven, namelijk op maar 36 procent. 

Het feit dat veel consumenten zich niet gehoord voelen door non-profit organisaties is opvallend. Juist deze organisaties hebben veelal betrokken consumenten die graag bruikbare feedback willen geven. Veel commerciële bedrijven beschikken vaak niet over zo een toegewijde groep consumenten. Dit wordt ook bevestigd in het onderzoek: niet alleen geven consumenten vaker aan mee te willen denken met een non-profit organisatie ook willen zij bijna twee keer zo vaak zelf ideeën aandragen. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.