Digital roadblock

Europese marketeers worstelen met obstakels om zichzelf te vernieuwen

73 procent van de Europese marketeers vindt dat zij moet investeren in hun kennis om succesvol te kunnen zijn. Dit onderzoek is gebaseerd op een enquête die werd gehouden onder meer dan 350 marketingprofessionals uit de UK, Duitsland en Frankrijk. De onderzoeksresultaten bieden nieuwe inzichten over hoe marketeers tegenover het veranderende digitale marketinglandschap staan.

Meer dan twee derde van de Europese marketeers (68%) geeft aan dat marketing de laatste 2 jaar meer veranderd is dan in de 50 voorgaande jaren. Daarnaast denkt meer dan de helft (54%) van de Europese marketeers dat hun eigen functie het komende jaar zal veranderen. De belangrijkste aanjagers voor verandering zijn volgens de respondenten het groeiende aantal kanalen en platformen om het juiste publiek te bereiken (65%), nieuwe manieren om naar audience engagement te kijken (59%) en nieuwe technologie om de effectiviteit van marketingactiviteiten te meten (54%). 

Obstakels binnen organisaties voorkomen herontdekking

Volgens de respondenten zijn met name interne obstakels de reden waarom de marketeers zich niet voldoende kunnen ontwikkelen en zijn het niet de persoonlijke belemmeringen die daaraan ten grondslag liggen. Hiermee leggen ze de schuld buiten zichzelf. Meer dan de helft (58%) van de Europese marketeers zegt dat marketingsucces afhankelijk is van organisatorische veranderingen. Ook gebrek aan training in nieuwe vaardigheden (30%), verwarring over rollen en verantwoordelijkheden (30%) en weerstand van het bedrijf om nieuwe programma’s uit te proberen (30%) worden in Europa als obstakels gezien.

Digitale middelen en talent gezien als cruciaal, maar prestaties blijven achter

Toen gevraagd werd naar de belangrijkste marketingmiddelen van het komende jaar bleek dat 54% van de Europese marketeers social media als het belangrijkste middel ziet, gevolgd door online adverteren (40%) en mobile (39%). Marketeers uit Frankrijk en Duitsland zeggen dat digitaal talent – inclusief social marketing en e-commerce management- het belangrijkste is bij het aannemen van nieuwe medewerkers. In de UK worden data analisten steeds belangrijker.

Het vermogen om met alle kanalen te werken en effectiviteit te kunnen meten, wordt in alle drie van de onderzochte landen als de belangrijkste succesfactor voor marketeers gezien. Marketeers in Frankrijk zien sterke storytelling-vaardigheden twee maal zo vaak als het belangrijkst voor marketingsucces als marketeers uit de UK en Duitsland.  Zeventig procent van de marketeers in Frankrijk vindt dat hyperpersonalisatie nodig is. In de UK is dit 66% en in Duitsland 60%.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.