10 interessante onderzoeken van afgelopen week

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 16 2014

10 interessante onderzoeken van afgelopen week

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. In dat overzicht vind je zowel 'Is e-mailmarketing aan het uitsterven?' als 'E-mailmarketing blijft het beste digitale kanaal', net als twee nieuwe rapporten van branche-organisatie Thuiswinkel.org. 

Is e-mailmarketing aan het uitsterven?

Jongeren maken minder gebruik van e-mail. Dat was de boodschap van het onderzoek dat onderzoeksbureau GMO uitvoerde in opdracht van YoungCapital (onder andere bekend van StudentenWerk). In reactie op het onderzoek gaf YoungCapital in het Brabants Dagblad zelfs aan dat het openingspercentage van e-mails onder jongeren afneemt. Privémail is hard op weg om uit te sterven. Maar is dat wel zo?

Lees verder

Content mangement: hoe vermijd je de top 5 'site-killers'? #adv

Het verschil tussen een mooie en tevens functionele website en een site die uit de klauwen loopt is vaak terug te brengen naar 1 woord: governance. Deze whitepaper vertelt over hoe je, aan de hand van een aantal principes, het creeren en beheren van je website in toom kan houden. Dit doet de whitepaper aan de hand van 5 'site-killers'.

Download het rapport

E-mailmarketing blijft het beste digitale kanaal

E-mailmarketing is het beste kanaal om op dit moment in te investeren. Dat is een van de conclusies uit het Email Marketing Industry Census-onderzoek (n=1.100) van het Engelse Econsultancy, dat voor nu het 8e jaar werd uitgebracht. 68 procent van de marketeers zegt via e-mail een goede of uitstekende ROI te behalen – e-mail stoot daarmee search van de koppositie in de lijst.

Lees verder

CMO's willen kansen big data, social en mobiel grijpen

De marketingdirecteuren van ruim 500 grote internationale organisaties zien de toekomst voor hun vak meer dan ooit bepaald worden door big data, social en mobiel. Tegelijk voelen ze zich er minder klaar voor dan drie jaar geleden. Hoe gaan ze de kloof dichten tussen wens en werkelijkheid?

Lees verder

Omzet uit mobiel winkelen verdubbeld naar 1,3 miljard euro

De online consumentenbestedingen via smartphone en tablet zijn in 2013 gestegen naar 1,3 miljard euro. Dat is 12 procent van de totale e-commercemarkt. Hiermee zijn de uitgaven via smartphone en tablet ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar daarvoor. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org en iDEAL

Lees verder

Een koekje van eigen deeg: ouders en kinderen als marketingdoelgroep

Kindgerichte marketing ligt al langer onder vuur. Volwassenen vinden vaak dat consumenten die (nog) geen goed ontwikkelde reclamekennis en -weerbaarheid hebben, zoals kinderen, geen reclamedoelgroep mogen zijn. Als volwassenen voelen we dan ook een soort superioriteit ten opzichte van die zwakkere groepen. Wij begrijpen de meeste reclametechnieken natuurlijk wel en kunnen onszelf ertegen beschermen, zo denken we. Welke volwassene begrijpt nu niet dat het Disney- of Studio100-figuurtje op de koekjesverpakking een trucje is van handige marketeers? Helaas, juist omdat we de marketingtrucjes voor een doelgroep als kinderen zo makkelijk kunnen doorprikken, onderschatten we onze eigen vatbaarheid voor precies dezelfde technieken. Dit is aangetoond in een onderzoek van Helen Dixon en haar collega’s (2011).

Lees verder

“Nederlandse retail moet digitale ballen tonen”

"Het doel voor BV Nederland is om de totale omzet uit online verkopen te laten stijgen van 120 naar 150 miljard euro. Nederland moet met 9 concrete actieplannen deze digitale ambitie realiseren". Zo luidt althans het advies van het Comité van Aanbeveling van het onderzoeksprogramma Shopping2020, na een jaar waarin 18 branche- en belangenverenigingen, 460 experts en 6 gerenommeerde kennispartners hebben geblogd, gediscussieerd en onderzocht hoe de consument in 2020 shopt naar producten en diensten. De opgedane kennis en advies is samengevoegd tot 1 rapport.

Lees verder

Google+ gaat dieper dan je denkt

Over de zin en onzin van de activiteit op en inzet van Google+ wordt hevig gediscussieerd. Forrester doet daar nog eens een schepje bovenop. Het Amerikaanse onderzoeksbureau stelt in een onlangs gepubliceerd onderzoek dat Google+ het ondertussen op kan gaan nemen tegen Twitter. Marketeers zouden de betrokkenheid van Google+-gebruikers niet moeten onderschatten.

Lees verder

The Connecting with Customers Report

Uit dit onderzoek blijkt dat de online-serviceverwachtingen van klanten in de praktijk onvoldoende worden waargemaakt. De gevolgen laten zich raden. Een deel van de klanten wijkt uit naar alternatieve servicekanalen, waardoor er een groter beroep wordt gedaan op de zogenaamde ‘customer effort’: méér customer effort heeft een negatieve impact op klantloyaliteit. Andere klanten haken simpelweg af en/of vertrekken naar de concurrentie. Het is aannemelijk dat veel consumenten nu nog naar de telefoon grijpen; niet alleen uit gewoonte, maar ook bij gebrek aan online alternatieven. 

Lees verder

US Internet advertising revenue report 2013

De online advertentiebestedingen in de Verenigde Staten bedroegen in 2013 42,8 miljard dollar. Dit betekent een stijging van 17 procent ten opzichte van 2012. De stijging van de online advertentiebestedingen is volgens IAB US vooral gevoed door de toename van de advertentiebestedingen op mobiel. De mobiele advertentiebestedingen waren in 2013 7,1 miljard dollar, dit betekent een stijging van 110 procent ten opzichte van 3,4 miljard dollar in 2012. Mobiele reclame is nu goed voor 17 procent van de Amerikaanse digitale advertentiemarkt.

Lees verder

Credits afbeelding: Thijs Brouwers, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.