10 interessante onderzoeken van afgelopen week

5 april 2014, 07:47

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 14 2014

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Deze week vooral veel onderzoek naar het gebruik en de inzet van online video. Zo vind je in deze blog cijfers over het gebruik van second screen, de inzet van online video door Nederlandse marketeers en de effectiviteit van video-advertenties.

Gebruik tweede scherm staat vaak los van het eerste scherm

Een jaar of vijf geleden rapporteerde de satirische website The Onion al dat de mensheid 90 procent van z’n tijd spendeert starend naar ‘glowing rectangles‘. Zo erg is het nog niet, maar alle schermen opgeteld komen wij Europeanen toch al aan ruim 6 uur ‘schermtijd’ per dag. Echter, omdat eenderde van die tijd wordt gespendeerd op meerdere schermen tegelijk, gaat het netto dus om 4 uur per dag. En op wereldniveau gaat het om respectievelijk 7 en 5 uur schermtijd. Kortom: het tweedeschermgebruik is substantieel. En daarbij lijkt het tweede scherm eerder een afleiding te zijn van het eerste scherm, dan een aanvulling. Millward Brown onderzocht de impact hiervan op de aandacht voor en mening over reclames, om zo de implicaties voor adverteerders in kaart te brengen.

Lees verder

Whitepaper: Connected marketing strategie #adv

E-mail, social media, mobiel… het aantal kanalen waarmee consumenten communiceren groeit alleen meer verder. Waar organisaties vroeger nog leidend waren dienen ze tegenwoordig in te spelen op de customer journey van de klant. Dit wil zoveel zeggen als dat bezoekers en potentiële klanten via verschillende kanalen met organisaties willen kunnen communiceren en de draad van het gesprek weer op kunnen pakken wanneer ze dit uitkomt.

Lees verder

Online video wordt persoonlijker en meer conversiegericht

Net als vorig jaar hebben we de Online Video Monitor uitgevoerd, een onderzoek naar de mate én manier waarop marketeers online video inzetten binnen hun marketingactiviteiten. De opvallendste uitkomst is dat video (eindelijk) opschuift in de salesfunnel: van de inzet voor naamsbekendheid naar die voor klantenservice, klanttevredenheid en leadgeneratie.

Lees verder

Mobiel bankieren app vergelijking

De kwaliteit van de mobiel bankieren apps van Nederlandse banken is in het afgelopen jaar aanzienlijk verbeterd. Dat blijkt uit de tweede editie van de ‘Mobiel Bankieren App Vergelijking’. Over de hele linie is het aantal in-app mogelijkheden met 66 procent toegenomen. Hiermee geven banken gehoor aan de wens van de klant om steeds meer zaken via een smartphone of tablet te kunnen regelen. De app van ABN AMRO is het meest uitgebreid, ING heeft de meeste vooruitgang geboekt.

Lees verder

Video advertising momentum

Het aandeel van online video in de display advertising markt is sterk aan het groeien. In dit rapport deelt Google data uit haar DoubleClick advertentieplatform over online video advertising. Op basis van die data, en op basis van interviews met mensen uit het veld, stelt Google enkele drivers voor de groei van online video op.

Lees verder

Video advertising playbook

Uit cijfers van dit ‘Video Ad Playbook’ van TubeMogul blijkt dat video-advertenties die specifiek voor online worden gemaakt effectiever zijn dan tv-reclames die als onlinevideo-advertenties worden inggezet. Dit effect is met name sterk onder vrouwen.

Lees verder

Millennials kopen liefst in fysieke winkel

Shoppen in een fysieke winkel is nog lang niet passé, ook niet onder de nieuwe generatie consumenten; de Millennials. Bijna de helft van deze generatie, geboren tussen 1980 en 2000, bezoekt graag een fysieke winkel en denkt dit de komende jaren te blijven doen. Millennials zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en passen verschillende manieren van oriëntatie, winkelen, aankopen, beoordelen en delen van ervaringen toe.

Lees verder

Science fiction wordt science fact: mobiele onlinevideoconsumptie groeit explosief

We kijken steeds meer online video’s en, als het even kan, steeds liever op een mobiel of tablet, zo blijkt uit de Global Video Index van Ooyala over de onlinevideoconsumptie van het afgelopen jaar. De opkomst van mobile video gaat zelfs zo hard, dat verwacht wordt dat het in 2016 goed zal zijn voor de helft van alle onlinevideoconsumptie.

Lees verder

Unveiling the Secrets behind App Store Category Dynamics

In de maandelijkse rapportage analyseert Distimo deze maand de evolutie van app categorieën over tijd. De analyse bekijkt zo wel ze maandelijkse als de jaarlijkse ontwikkeling van downloads en omzet, de meest succesvolle businessmodellen en het aandeel van nieuwe apps.

Lees verder

Consumenten hebben voorkeur voor online contact met bedrijf

Iets meer dan de helft van de consumenten heeft bij voorkeur online contact met bedrijven. Ruim een derde heeft het liefst telefonisch contact. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 32.000 respondenten van onderzoeksbureau MWM2. Verder blijkt dat vriendelijk zijn tegen de klant boven alles gaat.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

1 Reactie

    Jasper Gunsing

    Video’s is in onze ogen altijd een moeilijk middel. Helemaal als het gaat om het gebruik van video’s bij linkbuilding campagnes. De kans dat er naar een leuke video gelinkt wordt is groter dan een zakelijk informatief filmpje. We willen bij http://www.linkbuildingmasters.nl hier graag iets mee doen. Hebben jullie tips voor ons?


    6 april 2014 om 14:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!