Millennials kopen liefst in fysieke winkel

Koopgedrag van de nieuwe generatie nu en in de toekomst

Shoppen in een fysieke winkel is nog lang niet passé, ook niet onder de nieuwe generatie consumenten; de Millennials. Bijna de helft van deze generatie, geboren tussen 1980 en 2000, bezoekt graag een fysieke winkel en denkt dit de komende jaren te blijven doen. Millennials zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en passen verschillende manieren van oriëntatie, winkelen, aankopen, beoordelen en delen van ervaringen toe.

Fysiek versus online

Op de vraag “ Stel je voor dat je deze week een product zou willen kopen en je zou dit zowel online als in een winkel kunnen doen. Wat zou je dan het liefst doen?” geeft 47 procent aan liever in een fysieke winkel te kopen dan online (32 procent). Bij generatie X (1965 – 1980) is de groep die voorkeur geeft voor de fysieke winkel (37 procent) zelfs kleiner dan bij de Millennials. Niet verbazend is dat onder de Boomers de fysieke winkel (53 procent) sterk de voorkeur heeft boven de online winkel (19 procent).

Toekomstvisie

Daarnaast kregen de respondenten de volgende vraag: “ Stel, het is vijf jaar later en je zou weer een product gaan kopen. Ook nu zou je dat product zowel in een online winkel als in een fysieke winkel kunnen kopen. Wat zou je dan het liefst doen?” Hieruit bleek dat de groei in online klein zal zijn bij de Millennials (van 32 naar 33 procent) en een groeiend aantal Millennials geen voorkeur zal hebben voor een kanaal. De voorkeur voor fysiek neemt weliswaar iets af (van 47 naar 41 procent), maar is nog steeds het grootst. Opvallend is de toekomstvisie van de Boomers, waarbij een groei in online kopen door deze generatie verwacht wordt.

Aantrekkelijke koopaspecten

Verder is de aantrekkelijkheid van vijftien verschillende aspecten bij het kopen van een product. Bij alle generaties staat snelle beschikbaarheid van het product op de eerste plaats. Daarna verschillen de generaties duidelijk van elkaar. Bij Millennials draait het om ‘Touch & Feel’, een zeer uitgebreid assortiment en 24/7 winkelen. Generatie X wil vooral prijzen kunnen vergelijken en inzicht in de beschikbaarheid van het product. Daarna volgt ‘Touch & Feel’ pas. Bij de Boomers komt ‘Touch & Feel’ niet voor in de top 5 van aantrekkelijkste aspecten. Evenals generatie X hechten Boomers meer waarde aan eenvoudig prijzen vergelijken en inzicht in de beschikbaarheid van het product. Verder zijn ruilen en deskundig advies aantrekkelijke aspecten voor de Boomers. De verschillen tussen de generaties tonen duidelijk aan dat er andere eisen aan de (fysieke) winkel worden gesteld. “

Conclusie

Retailers die zich willen richten op Millennials, zullen op een fysieke plek aanwezig moeten zijn waar deze consumenten producten kunnen ervaren. Om de Millennials goed van dienst te kunnen zijn is inzicht in een breed assortiment essentieel en wil de consument hier 24/7 toegang toe hebben. Om een goede vergelijking te kunnen maken willen Millennials graag geholpen worden door middel van product reviews, zowel online als in de winkel. Tot slot, wil deze jonge generatie shoppers graag winkelen in een plezierige omgeving die inspireert.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.