Wie wordt de nieuwe CDA-lijsttrekker volgens social media?

18 mei 2012, 08:29

Social media in verkiezingstijd: een onderzoek (deel 2)

Marketingfacts volgt samen met Coosto de verkiezingen in de aanloop naar 12 september. In deze tweede post over het monitoren van de verkiezingstijd op basis van sociale media gaan we ons wagen aan een eerste voorspelling. Gevaarlijk, maar we doen het toch: wie wordt de nieuwe CDA-lijsttrekker?

Onderwerp van de voorspelling is de verkiezing voor het CDA-lijsttrekkerschap. Omdat we zowel kunnen zoeken naar het algemene sentiment over kandidaten als het sentiment onder twitteraars die CDA in hun bio hebben staan (hierbij gaan we er van uit dat zij lid zijn van het CDA) kunnen we zien of er verschil bestaat tussen degenen die mogen kiezen voor CDA-kandidaten en die dat niet mogen maar wel een mening hebben. In het eerste geval monitoren we alle berichten in sociale media, voor de CDA-kandidaten gebruiken we alleen twitterberichten omdat we alleen daar de bio-gegevens kunnen gebruiken.

Algemeen

Als we kijken naar het totaal aantal berichten dan zien we dat in de week tot en met 16 mei er in totaal 16.389 berichten worden gevonden over één of meer kandidaten.

Henk Bleker scoort qua aantal berichten het hoogst met 7.275 berichten, gevolgd door Sybrand van Haersma Buma met 3.586 berichten en Mona Keijzer met 2.801 berichten. De overige kandidaten scoren beduidend lager.

Als we kijken naar het sentiment ziet het plaatje er anders uit. Liesbeth Spies scoort de volle periode negatief in sentiment, Madeleine van Toorenburg en Marcel Wintels scoren in het algemeen neutraal waarbij de laatste aan het eind een kleine spurt maakt. Uitgaande van het feit dat een kandidaat emotie moet loslaten om te winnen, maken zij, evenals Liesbeth Spies weinig kans om in de tweede ronde terecht te komen. De strijd gaat dus vooral tussen Van Haersma Buma, Keijzer en Bleker.

Qua sentiment staat Sybrand van Haersma Buma ver bovenaan met een sentiment score van 320, gevold door Mona Keijzer met 210 en Henk Bleker met een score van 123. De score van Henk Bleker is wel naar boven vertekend omdat ook nu relatief veel ironische berichten over hem worden geplaatst en omdat hij de “positieve” term ‘eerlijk helder Henk’ als slogan heeft gekozen. Geeft hier de spindoctor Jack de Vries zijn visitekaartje af?

CDA-leden

In totaal hebben de twitteraars die CDA in hun bio hebben staan 437 tweets losgelaten. Dit is natuurlijk een beperkt aantal om statistiek op los te laten. Wel is opvallend dat Sybrand Van Haersma Buma met 45 positieve tweets ver op kop staat, gevolgd door Mona Keijzer met 12 (in totaal 78 positieve tweets).

Ook in de totale aantallen scoort Sybrand van Haersma Buma met 159 tweets en Mona Keijzer met 104 tweets (van de 437). Henk Bleker volgt met 58 tweets. Opvallend is dat onder de CDA-twitteraars er vooral positief wordt getweet, geen van de kandidaten krijgt een negatief sentiment in de afgelopen week. Zouden de CDA-twitteraars geen vijanden in de eigen partij willen maken?

Van het totaal aantal positieve tweets van de CDA-leden is 50% voor rekening van Sybrand van Haersma Buma, 16% voor Mona Keijzer, 14% voor Marcel Wintels, 10% voor Liesbeth Spies, 9% voor Henk Bleker en 1% voor Madeleine van Toorenburg. Ook hier geldt dat Marcel Wintels aan het eind een spurt in populariteit heeft doorgemaakt.

Als we op basis hiervan een voorspelling moeten doen, ligt Sybrand van Haersma Buma duidelijk op kop bij zowel de CDA-leden als het algemene publiek. Het is zelfs niet ondenkbeeldig dat hij in de eerste ronde al de 50% zou kunnen halen. Bij het overschrijden van die grens is er voor de verkiezing zelfs geen tweede ronde nodig.

Afgaand op de inhoud van de berichten valt op dat vooral zijn ervaring als een groot pluspunt wordt gezien en dat de periode met de PVV hem niet zwaar wordt aangerekend. Mona Keijzer zal dan als tweede eindigen, waarbij ze vooral gewaardeerd wordt als “nieuw en fris”. De stijging in populariteit van Marcel Wintels komt voor hem waarschijnlijk te laat, want veel CDA-kiezers hebben al gestemd.

In de peiling van Maurice de Hond van 16 mei onder CDA-kiezers (niet altijd leden die stemgerechtigd zijn voor de kandidaatsverkiezing) scoort Sybrand van Haersma Buma 35%, Mona Keijzer 31% en Henk Bleker 9%. Als we daarnaast kijken naar de berichten over de CDA-lijsstrekkersverkiezing van vandaag dan lijkt Mona Keijzer zelfs hoger uit te kunnen komen.

Conclusie

Als ik kijk naar bovenstaande cijfers dat zou ik, op basis van de sociale media, verwachten dat Sybrand van Haersma Buma boven de 40% en mogelijk zelfs boven de 50% zal eindigen met Mona Keijzer als tweede op afstand! Ik ben dan ook benieuwd of er een tweede ronde nodig zal zijn.

Martijn Kriens
Partner bij iCrowds

Partner iCrowds, bedenker Medical Data Recorder

Categorie
Tags

8 Reacties

    Hans Groeneweg

    Nou meneer Kriens, verder kun je met deze conclusie niet van de werkelijke uitslag vandaan zitten.

    Sybrand van Haersma Buma is een kleurloos man zonder enige uitstraling en visie. De CDA achterban gaat deze man nooit kiezen als de lijstrekker. Mark my words.


    18 mei 2012 om 11:18
    martijnkriens

    @Hans,

    I rest my case …


    18 mei 2012 om 12:15
    Hans Groeneweg

    Nou, eigenlijk ben ik wel blij. Met zo’n grijze muis zullen ze niet veel zetels scoren.

    Maxime was een rat en dit is een muis. Lijken erg op elkaar, die CDA beestjes, hahaha.


    18 mei 2012 om 13:46
    Marcel Pater

    Leuk om te zien dat de voorspelling uitkomt 🙂 Hoop dat jullie dit ook blijven doen naar de verkiezingen toe.


    20 mei 2012 om 06:47
    martijnkriens

    @Marcel, gaan we zeker doen. In principe wil ik eens in de twee weken een post maken over hoe je met monitoring van sociale media uitspraken kunt doen over ontwikkelingen in de verkiezingsstrijd.


    20 mei 2012 om 17:10
    Guus

    Hahaha, mooie uitkomst Martijn, vooral ook door de eerste post van Dhr Groeneweg. Dit laat meteen zien hoe geintegreerde social media cijfers toch een goede indicator kan zijn voor de collectieve mening en dat mensen moeten leren deze indicatoren te gebruiken alvorens een situatie van te voren in te schatten ipv te reageren met emotie en onderbuikgevoel 🙂


    21 mei 2012 om 08:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!