Praat mee: wat is de ROI van contentmarketing? #deROIvanCM

Praat mee: wat is de ROI van contentmarketing? #deROIvanCM

Contentmarketing is een welkom gespreksonderwerp bij menig marketeer. En als je er dan de term 'ROI' bij haalt, is het helemaal voer voor discussie. En die discussie gaan we dus maar eens hebben. Dat doen we met mensen die zich op het gebied van contentmarketing al flink wat content hebben gemarket, zoals Cor Hospes, Suzanne de Bakker, Jan Willem Alphenaar, Tristan Lavender, Edwin Vlems en nog veel meer. En hopelijk ook met jou!

Geloof je in contentmarketing? Of in de ROI?

Er was eens een blogpost ("Er was eens", want goede contentmarketing vertelt een verhaal!) waarin het nut van het nastreven van ROI in contentmarketing ter discussie werd gesteld. Want over welke 'R' en welke 'I' hebben we het nou eigenlijk helemaal? Misschien is het nut van het hanteren van een ROI ook wel heel beperkt, of zelfs nihil. En misschien moet je wel vooral investeren in contentmarketing om erachter te komen welke resultaten er überhaupt gehaald kunnen worden met contentmarketing, om er dan pas targets aan te hangen.

"Onzin", vinden veel marketeers, "je kunt prima de ROI van contentmarketing berekenen. Sterker nog: wij doen dat allang!" Alhoewel, 'veel'... Uit onderzoek van het Content Marketing Institute bleek dat in b2c-marketing slechts 23 procent van de marketeers de ROI succesvol weten te achterhalen. Maar dan blijkt weer dat we eigenlijk geen idee hebben wat ROI nou eigenlijk ís.

Het komt dus aan op geloof. Het geloof dat goede content altijd een bijdrage levert aan je bedrijf, meetbaar of niet meetbaar, op korte of lange termijn. Of het geloof in de ROI ervan.

Genoeg stof dus voor een discussie. En die gaan we nu eens ouderwets offline houden.

Discussie

Marketingfacts organiseert die eenmalige discussie over de ROI van contentmarketing - met dank aan Ricoh voor het beschikbaar stellen van de locatie en de aansluitende borrel. Bij die sessie is een flink aantal van de experts op dit gebied aanwezig: de mensen die in de intro al genoemd zijn en daarnaast nog Dimitri Lambermont, Ernst-Jan Bos, Ger Nijkamp, Marieke Heesakkers, Marrigt van der Valk, Ronald Voorn, Stef Heutink en Wim Rampen.

En hopelijk ben jij er ook bij! Want het doel van de middag is om het vak verder te helpen. Dat doen we niet alleen door de discussie te faciliteren en te stimuleren, maar vooral ook door mensen met elkaar in contact te brengen met elkaar. En jou dus ook.

Meld je daarom vandaag nog aan!

  • Datum: 6 februari 2015
  • Tijd: 15.00 - 18.00 uur
  • Locatie: Ricoh Nederland, Magistratenlaan 2, 's-Hertogenbosch
  • Hashtag: #deROIvanCM
  • Prijs: speciaal voor jou: niets!

Programma

  • 14.30 uur: ontvangst/inloop
  • 15.00 uur: discussie
  • 17.00 uur: borrel

Er was eens

En hopelijk leven we dan vanaf 7 februari allemaal lang en gelukkig... (Geloof jij het?)

Credits afbeelding: OTA Photos, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Leuk initiatief Bram! Ik ga even kijken of ik erbij kan zijn.

    Grts!
    Seph

    geplaatst op
  • Leuk, Seph! We gaan het aantal aanwezigen ook ophogen, dus er komt weer plek beschikbaar.

    geplaatst op
  • Interessante discussie! Wat mij betreft is effect van content marketing prima te meten, tenminste als je het primair online doet. En dus ook zeker terug te brengen tot een financieel resultaat dat je afzet tegen je investering in content. Gewoon een kwestie van een goede breakdown maken: de hogere business doelstellingen terugbrengen tot meetbare kleinere stukjes waarin de content een rol speelt. En dan goede flows inrichten, zoals het leggen van hiërarchische content-relaties uitkomend in content-product relaties. Op je website zelf, maar ook voor je (social) distributieactiviteiten. Een online platform als centrale hub is dan ideaal om op intelligente wijze te meten.

    Goed, waterdicht is het idd nooit. Maar dat is bij advertising ook zeker niet, daarvan weet je ook nooit 100% zeker welke helft van je geld verantwoordelijk is voor het eindresultaat ;-)

    We hebben vorig jaar nog een Whitepaper gemaakt over
    online effect meten van content marketing. En... voor wie de discussie op Content Club #CC05 over ROI van content marketing nog wil bekijken (incl. integrale video's), check dan deze Marketingfacts-post.

    geplaatst op
  • Hoi Bram,
    ik was er afgelopen vrijdag bij. Er zaten in het panel enkele mensen die ik graag veel langer had horen praten. Misschien een idee voor een volgende bijeenkomst: geen panel maar 3 of 4 verschillende visies mbt content marketing en die naast/ tegenover elkaar zetten. Misschien lokt elke visie (en inhoudelijke argumentatie) vanzelf discussie op en leren we er ook meer van. Voor mijn gevoel bleef de discussie een beetje hangen en voegde het inhoudelijk weinig toe, terwijl er wel veel kennis aanwezig was. Gemiste kans!

    geplaatst op
  • Hoi Wies, dank voor je aanwezigheid en je reactie. Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal wat je met je opzet bedoelt. Zie je het dan voor je dat er 4 visies zijn en dat er 1 persoon is per visie die deze presenteert en verdedigt? En wat is dan de rol van het publiek?

    Wel benieuwd naar je exacte ideeën hierover.

    Overigens heeft de discussie voor veel mensen wél waarde gehad gelukkig, jammer dat dat voor jou niet het geval was.

    geplaatst op
  • Nu ook maar even hier dan.

    Ik heb niet gezegd dat de discussie geen waarde had. Ik vind het vooral jammer dat er niet meer gebeurde met de (voor mij interessante) kennis die er duidelijk aanwezig was.

    Misschien heb ik een andere vorm in gedachten waaruit dan een discussie of gelegenheid tot praten ontstaat. Er waren twee personen die ik graag meer had gehoord: Ronald Voorn en Wim Rampen. Ik vermoed dat alle mensen in het panel interessante sprekers kunnen zijn. Ongeacht mijn persoonlijke voorkeur.

    Ik zie dus minder aanwezig publiek, meer inhoud/kennisdeling vanuit panel. Spreektijd voor 3 verschillende visies. Kan eventueel ook interactief met publiek door mensen te laten reageren zoals nu gebeurde. Maar dan wel stellingen waar dus ook een verhaal/context van de expert achter zit. Dan hebben we het meteen over hetzelfde. Wel zo gemakkelijk.

    Nu ging er veel tijd verloren aan de interpretatie van termen. Of was dit het doel? Dan was ik op het verkeerde feestje!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.