PIBN Trendrapport: Groei aan displays belangrijkste uitdaging

21 maart 2012, 05:48

Afgelopen week heeft het PIBN haar Trendrapport voor de komende maanden uitgebracht. De branchevereniging van de internetbureaus vroeg haar leden welke belangrijke trends zij dit jaar verwachten. Hoewel het voor een beetje online marketeer weinig nieuws onder de zon is, wilde ik het toch even delen.

Social media

Elke organisatie krijgt in 2012 met social media te maken, van wereldwijd actieve adviesbureaus tot en met de elektriciteitsboer om de hoek. De focus moet daarbij wel liggen op een strategische inzet. Timing van de boodschap wordt daarbij steeds belangrijker.

Langdurige relaties

Het opbouwen en onderhouden van 'langdurige relaties' met klanten is momenteel belangrijkste trend, aldus de leden van PIBN. De verbintenis met de klant wordt steeds sterker. Je zult daarom als internetbureau het volledige online kanaal moeten regisseren.

De trends:

1. Van m-commerce tot tv-commerce

De wereldwijde crisis is koren op de molen van booming e-commerce. Het internetkanaal vervangt het fysieke kanaal en is dé kans voor ondernemers om kosten te besparen en de consument op maat te bedienen. Bovendien gaan we in 2012 verder op zoek naar mogelijkheden in m-commerce (mobile), t-commerce (tablet), f-commerce (facebook), tv-commerce, etc.

2. De juiste content op het juiste device

Het op de juiste plaats, tijd en device de juiste content en service kunnen aanbieden is een belangrijke trend voor 2012. Naast de toenemende adoptie van devices in het dagelijks leven, worden ook de vervagende grenzen steeds duidelijker. De smartphone wordt niet meer alleen on-the-go gebruikt, maar ook gewoon thuis op de bank. En natuurlijk wil je daarop ook op sites zoals Funda kunnen bekijken.

3. Buienradar op tv

De groei van apps zet in 2012 onverminderd door. Ook tablets en televisie zullen dit jaar bijdragen aan de acceptatie van apps. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de Buienradar-app op een interactieve televisie. Dat internettelevisie dit jaar werkelijk zal doorbreken, is volgens de PIBN-leden zeker. De Olympische Spelen zullen daar een belangrijke rol in spelen.

4. Responsive of adaptive design

Responsive design is een absolute trend in 2012. Het ontwerpen van dynamische pagina's die met de resolutie mee veranderen, biedt vele voordelen. HTML5 zal massa krijgen en steeds vaker native apps vervangen. De ontwerp- en technische disciplines komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Oftewel, de interface vindt zich in 2012 opnieuw uit.

De ontwikkelingen zijn opgesteld door a&m impact, eFocus, FABRIQUE, INFO.NL, LBi, Lectric groep, Liones, Mirabeau, Q42, Snakeware, Tam Tam, W3S, Websites Nederland & Zicht online.

Afbeelding credits

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!