Online zoektrends in het hoger onderwijs

2 juni 2014, 11:30

De kwaliteit en duurzaamheid van het hoger onderwijs moeten beter en de studiefinanciering krijgt een nieuwe vorm. Wat zien we hiervan terug in de zoekresultaten van Google? Hoe oriënteren jongeren zich online op een studiekeuze? Welke opleidingen en studentensteden zijn het meest populair? En nog belangrijker: hoe kun je als onderwijsinstelling optimaal inspelen op deze trends? Mijn collega’s van online marketing bureau Expand Online hebben door middel van zoekmachine trends de belangrijkste ontwikkelingen in onderwijsland in kaart gebracht.

Open dag nummer-1 studiekeuzebeïnvloeder onder jongeren

Voorlichtingsdagen en open dagen staan op nummer 1 in de lijst van de top-10 studiekeuzebeïnvloeders onder scholieren. Zorg er dus voor dat met name de open dagen online extra gepromoot worden. Denk hierbij aan de inzet van tekstadvertenties, banners of het aanmaken van Facebook-evenementen.

Daarnaast is het belangrijk om de voorlichtingsevenementen ook prominent op de eigen site weer te geven. Dit kan onder meer in de vorm van een call-to-action-knop of -banner op de losse opleidingspagina’s. In de zoekvolumes zien we ook terug dat er meer gezocht wordt op “open dagen”- en “meeloopdagen”-gerelateerde termen. In 2013 steeg het aantal zoekopdrachten met 9 procent ten opzichte van 2012.

Benut remarketing om top-of-mind te blijven gedurende het studiekeuzeproces

Volgens Google Think Education oriënteren 9 van de 10 personen zich online bij het maken van de studiekeuze. Maar liefst 61 procent van de studiekiezers bezoekt de website minstens 30 dagen voorafgaand aan een conversie. 73 procent van de studenten bezoekt 2 of meer verschillende websites van onderwijsinstellingen.

Aangezien het maken van een studiekeuze dus flink wat tijd in beslag neemt, is het extra belangrijk om als onderwijsinstelling top-of-mind te blijven. Remarketing is hiervoor uitermate geschikt. Door remarketing kunnen mensen die eerder de website hebben bezocht, opnieuw worden bereikt terwijl ze andere sites in het Google Display Netwerk of zoekresultaten van Google bekijken. Hierbij kunnen afgestemde advertenties worden getoond, op basis van de pagina’s die zijn bezocht, of bezoekers attenderen op een open dag.

Wifi-generatie: ruim 44% van de jongeren maakt gebruik van een smartphone gedurende de oriëntatie

In 2013 was er een flinke stijging in mobiele zoekopdrachten. Vooral studenten oriënteren zich steeds vaker via mobiele apparaten. In het derde kwartaal van 2013 is het aantal desktopzoekopdrachten met 2 procent afgenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, terwijl de zoekopdrachten op tablets en smartphones explosief zijn gestegen met respectievelijk 71 procent en 69 procent. Het is daarom erg belangrijk om als onderwijsinstelling een mobielvriendelijke website te hebben.

YouTube streeft Facebook voorbij, maar onderschat het bereik van Facebook niet

Ondanks alle berichten dat jongeren switchen naar andere socialmedianetwerken als Snapchat en Instagram, blijft Facebook een enorm bereik (60 procent) houden onder jongeren tussen 14 en 18 jaar oud.

Met meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand is YouTube een van de belangrijkste tv-kanalen ter wereld. Ruim 74 procent van de jongeren (14 – 18 jaar) maakt regelmatig gebruik van YouTube. Deze doelgroep bereiken? Zorg dan voor relevant videomateriaal op YouTube.

Kabinetswijzigingen: zoekvolume op collegegeld stijgt explosief

Het kabinet wil de studiefinanciering een nieuwe vorm geven om zo meer te kunnen investeren in beter onderwijs en het hoger onderwijs voor iedereen toegankelijk te houden. De plannen van het kabinet zijn onder andere de invoering van een sociaal leenstelsel voor studenten in de bachelor- en masterfase. Een ander plan is de invoering van een alternatief vervoersarrangement in samenhang met de invoering van een sociaal leenstelsel in de bachelor- en de masterfase.

Dat studenten zich druk maken om de bekostiging van een studie, blijkt ook uit de online zoekopdrachten. Zo worden “studiefinanciering 2013” en “studiefinanciering 2014” als snelle stijgers benoemd door Google en werd er in 2013 zelfs 60 procent meer gezocht op “stufi” in vergelijking met het jaar ervoor.

Amsterdam en Groningen de meest populaire steden om op kamers te gaan

Goed nieuws voor studenten die op zoek zijn naar een kamer. De kamernood neemt de komende jaren af. Tot 2021 worden er meer studentenkamers gebouwd dan het aantal nieuwe studenten dat op kamers gaat. Ondanks de plannen van het kabinet en de toenemende kosten, blijkt uit de zoekopdrachten niet dat er minder studenten op kamers gaan.

Universiteit Utrecht online het meest gezocht

De Nederlandse universiteit waar in 2013 het meest in Google op werd gezocht, was Universiteit Utrecht. Op een tweede plaats staat de Universiteit van Amsterdam, gevolgd door Universiteit Leiden. Uit de zoekopdrachten is gebleken dat men vaker zoekt op de afkortingen van de universiteiten dan op de volledige naam. Terwijl we al jaren een trend zien dat zoekers steeds meer woorden gebruiken tijdens het zoeken, kiezen studenten in dit geval voor het gemak. Het is dus van belang om binnen je zoeknetwerk campagnes ook te adverteren op afkortingen en hier aparte advertentiegroepen voor aan te maken.

Studeren bij onze zuiderburen wint aan populariteit

De afgelopen jaren zien we dat er steeds meer zoekvolume ontstaat rondom studeren in België. In 2013 is het aantal zoekopdrachten met bijna 12 procent toegenomen ten opzichte van 2011. De groei naar de interesse rondom studeren in België is wellicht toegenomen doordat studeren hier goedkoper is. Het collegegeld is lager, er zijn meer kamer beschikbaar, de toelatingseisen zijn voor studies als Geneeskunde minder streng en van een langstudeerboete is in België geen sprake. Onder Nederlandse studenten is vooral Antwerpen een populaire stad. Dit blijkt ook uit de toename van 48 procent in de zoekresultaten van 2013 ten opzichte van 2011 naar studeren in Antwerpen. In het eerste jaar hebben Nederlandse studenten wel veel opstartproblemen waardoor slechts 45 procent het eerste jaar volledig haalt.

Psychologie de meest populaire Bachelor opleiding

Op basis van het aantal uitgevoerde zoekopdrachten in Google zien we dat Psychologie de meest populaire opleiding is met 20.880 jaarlijkse zoekopdrachten. De top 5 wordt daarnaast aangevuld door Geneeskunde (16.920), Criminologie (7.680), Geschiedenis (7.560) en Tandheelkunde (7.320).

Deze bijdrage is geschreven door Esther Elberse, senior SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.

Esther Elberse
SEA consultant bij Expand Online

SEA Consultant bij Expand Online

Categorie
Tags

3 Reacties

    Bart

    Interessant. Wat is er eigenlijk bekend over de online zoektrends in het Middelbaar Beroepsonderwijs (of VMBO)?


    4 juni 2014 om 12:21
    Frank

    Erg interessant stuk! Aanvullend zou ik graag meer willen weten over de zoektrends in het HBO; ik zie hier alleen maar universiteiten staan.


    12 juni 2014 om 13:44
    suzanne

    interessant artikel. Ik zou wel willen weten op basis van hoeveel aantal respondenten of traffic dit onderzoek is gebaseerd.


    13 januari 2015 om 08:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!