Online advertentiemarkt in 2016 opnieuw explosief gegroeid: video, social en native voorop

Online advertentiemarkt in 2016 opnieuw explosief gegroeid: video, social en native voorop

De online advertentiemarkt is in 2016 explosief gegroeid naar een omzet van 1,6 miljard euro. Dat is een toename van 11,3 procent. Daarmee laat digital advertising traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich. Die toename in digitale advertentie-uitgaven vindt plaats over de hele breedte van de markt. Zowel display- als search advertising groeiden met dubbele cijfers in 2016. 

De groei van native advertising springt eruit: een stijging van 39 miljoen euro naar 51 miljoen euro. Een groei van maar liefst 31 procent. Dat blijkt uit de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. Ik zet de meest opvallende zaken voor je op een rij in 9 grafieken. 

Met de huidige groeicijfers (11,3 procent ten opzichte van 8 procent in 2015) zal online advertising naar verwachting in 2017 goed zijn voor een marktaandeel dat groter is dan alle andere mediakanalen samen.

Search is nog altijd de grootste

Van alle online advertentiemogelijkheden groeide search verder door met 12 procent en krijgt daarmee een marktaandeel van 45 procent (€ 755 miljoen). Search blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising. Search wordt echter op de voet gevolgd door display advertising met een marktaandeel van 41 procent (€ 683 miljoen). De overige 14 procent is voor classifieds (vergelijkingssites en rubrieksadvertenties) met een omzet van € 245 miljoen.

 

Native advertising sterk in opkomst

Dit jaar heeft de Online Ad Spend Study native advertising, en dus contentmarketing, voor de eerste keer als aparte categorie binnen display in het onderzoek opgenomen. Met een groei van 31 procent ten opzichte van 2015 is native advertising goed voor € 31 miljoen omzet.

Social media verdubbelt

De social media-uitgaven zijn in de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld van € 95 miljoen in 2014 naar € 203 miljoen in 2016. 

Online video van € 57 miljoen naar € 120 miljoen

Ook online video groeit nog altijd lekker door. Zo steeg de markt voor online video advertising in 2016 met 25 procent naar maar liefst € 120 miljoen. Een verdubbeling van cijfers in drie jaar, aangezien online video in 2013 nog goed was voor (slechts) € 57 miljoen omzet.

Mobile steeds belangrijker

Ook mobile laat een groei zien van 34 procent en heeft daarmee een aandeel van 35 procent op de totale omzet in 2016. 

Een aanzienlijk aandeel van het online video budget wordt gespendeerd aan mobile.

Programmatic

Ook programmatic advertising laat continue groei zien. Kanttekening daarbij is dat de markt verwacht dat er vanuit de programmatic platformen meer focus komt op efficiency, transparantie en kwaliteit. Ook machine learning zou hier een belangrijke rol in moeten spelen.

De verwachting voor 2017

In 2017 verwacht men minder zorgen omtrent te terugloop in desktop en het gebruik van adblockers. Die zorgen zullen vooral gaan over privacy en copyright. Daarnaast is de verwachting dat vooral video en social flink door zullen groeien. 

Het hele rapport kan je vanaf vandaag hier downloaden. 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.