Klanten activeren met een fotowedstrijd: een praktijkvoorbeeld

Klanten activeren met een fotowedstrijd: een praktijkvoorbeeld

“Een foto zegt meer dan 1000 woorden”, luidt een bekend spreekwoord. En binnen het online medialandschap lijkt dit meer dan ooit waar te zijn. Foto’s zijn de drijvende kracht achter social media, zo blijkt ook uit de vele diensten die hier uit zijn ontsproten (Instagram, Twitpic, etc.) en de focus die giganten als Google en Facebook hier op leggen in hun strategie. Bedrijven kunnen hier op inhaken met een brand-activatiecampagne in de vorm van een fotowedstrijd. Ze vragen (potentiële) klanten om foto’s te in te sturen die te maken hebben met hun product of dienst. Kort gezegd: ze organiseren een fotowedstrijd. Waarom? Op deze manier creëeren ze merkbinding onder bestaande klanten en laten ze prospects over hun merk nadenken. Het uiteindelijke doel: een krachtige, authentieke branding, meer leads en uiteindelijk meer omzet.

 

Deze gastblog is geschreven door Jos de Schiffart, commercieel directeur bij MijnAlbum.nl

Steeds meer wedstrijden

Veel bedrijven omarmen het concept, een blik op de site fotowedstrijd.info illustreert dit. Partijen als de Consumentenbond, Univé, Menzis en Belvilla organiseren op dit moment allen fotowedstrijden.

De wedstrijden worden op platformen beschikbaar gesteld. Hier liggen verschillende redenen aan ten grondslag. De belangrijkste types wedstrijden en hun voor en nadelen:

Om te illustreren wat een online fotowedstrijd voor positief effect kan hebben, hebben we een fotowedstrijd van Prénatal onder de loep genomen.

Moeders en hun vriendinnen

Prénatal zoekt binnen sociale media de interactie met haar doelgroep: jonge (aanstaande) moeders. Via deze moeders willen zij in contact komen met hun vriendinnen en hen op een persoonlijke manier in aanraking brengen met het merk Prénatal. Uiteindelijk moet dit resulteren in een grotere naamsbekendheid en uiteindelijk meer omzet uit het online kanaal.

De doelgroep van Prénatal is betrokken en actief op de Facebook pagina van Prénatal. In februari van 2012 waren 12.000 mensen fan van Prénatal. De doelstelling was het verdubbelen van de fanbase met hoogwaardige fans middels een activatie op Facebook. Hoe werd er te werk gegaan?

Hoe meer stemmen hoe meer vreugd

Van 14 februari (valentijnsdag) tot 25 maart 2012 werd een fotowedstrijd met het thema “ik lief jou” georganiseerd op de Facebook-pagina van Prénatal. De foto met de meeste stemmen wint een prijs waardoor het incentive hoog is om ingezonden foto’s te delen via Facebook, e-mail en Twitter.

De fotowedstrijd stond op de Facebook-pagina van Prénatal als applicatie. Daarnaast konden inzenders via e-mail, Hyves en Twitter stemmen verzamelen. Via deze kanalen werden dus ook nieuwe bezoekers naar de Facebook-pagina van Prénatal getrokken. Bij het stemmen diende men de pagina van Prenatal ook te liken (fangate) om zo het aantal fans te laten toenemen.

Voor de implementatie werd de fotowedstrijdmodule van MijnAlbum.nl gebruikt (disclaimer: het bedrijf waarvoor ik werk), maar het is uiteraard ook mogelijk om alternatieven te gebruiken, zoals internationale partijen als Woobox of Offerpop.

Facebook connect

Er werd bewust niet gekozen voor de mogelijkheid om met Facebook in te loggen, de zgn. Facebook connect. Facebook vraagt dan namelijk toestemming tot de profielgegevens om met de wedstrijd mee te kunnen doen. Uit een eerdere test onder MijnAlbum-gebruikers bleek dat dit een te hoge drempel opwerpt. Vandaar dat er gekozen werd voor een registratieformulier waarin om naam en emailadres werd gevraagd.

Resultaat

Aan het einde van de Prenatal-fotowedstrijd is het aantal fans met 300% gegroeid naar 39.000 fans. Hieronder een overzicht van de cijfers:

Natuurlijk betekenen inzendingen en Facebook-fans niet direct extra omzet, maar met de juiste aanpak voor verdere interactie kunnen deze wel bijdragen aan de betrokkenheid bij je merk én aan je bedrijfsdoelstellingen!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.