Internet-telefonie gevaar voor KPN

11 april 2003, 09:28

KPN krijgt concurrentie voor zijn grootste melkkoe – het vaste telefoonnet. Twee bedrijven gaan consumenten de mogelijkheid bieden om via internet te bellen, en zo hun gesprekskosten aanzienlijk te verlagen. Abonnees moeten wel beschikken over een breedband-verbinding.

Rits Tele.com heeft vanaf komende dinsdag de primeur. Het Rotterdamse bedrijf verkoopt via de 110 vestigingen van Belcompany de VoiceFinder, een kastje dat de link legt tussen de telefoon en een kabel- of adsl-modem. Daarmee is het mogelijk om met iedere gewone of draadloze telefoon via internet te bellen of gebeld te worden. De Voicefinder-technologie maakt het bezit van een computer overbodig. Die was tot nu toe nodig voor voice-over

ip.

Naast de eenmalige aanschafkosten van 149 euro is de klant bij Rits Tele.com 9,95 euro per maand kwijt. Daarvoor belt hij binnen Nederland tegen lokale gesprekskosten, en met korting bij het telefoneren naar twintig buitenlandse bestemmingen.

‘De service is vooral aantrekkelijk voor mensen die al internetten via de kabel’, stelt directeur Ytsen Kooistra van Rits Tele.com. Adsl-klanten zitten nu nog vast aan hun maandelijkse abonnement bij KPN van minimaal 17,18 euro, bovenop de kosten voor adsl.

‘Daar komt mogelijk na 1 juli verandering in’, zegt Kooistra. Rits Tele.com en andere bedrijven hebben bij telecom-toezichthouder Opta gevraagd om verlaging van de tarieven die de voormalige monopolist KPN rekent voor verhuur van een adsl-lijn.

Ook Tell Me, de nieuwe eigenaar van 47 Primafoon-winkels van KPN, gaat bellen via internet aanbieden. Volgens directeur Sjeer Mestrom moeten klanten rekenen op een maandelijks bedrag van 27 tot 28 euro, waarbij de kosten van adsl zijn inbegrepen.

‘Daarmee zitten we zeker zeven euro onder de prijs van andere adsl-aanbieders ?n telefoneert de klant zonder een telefoonabonnement bij KPN’, aldus Mestrom.

Bellen via internet kan een aanzienlijke bedreiging vormen voor KPN. Het vaste net is de kurk waarop het telecomconcern drijft. Met een opbrengst van 6,6 miljard euro draagt het bijna de helft bij aan de totale jaaromzet van KPN.

Bron:

De Volkskrant, 11 april 2003

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!