• E-mail
    wordt gesponsord door
  • Mobile
    wordt gesponsord door

De meest interessante onderzoeken van afgelopen week

Deelbare data: doe er je voordeel mee

De meest interessante onderzoeken van afgelopen week
, Marketingfacts

Voortaan delen we weer wekelijks de meest interessante onderzoeken op het gebied van online marketing die we tegen zijn gekomen. Sharing is immers caring. Met deze week onder andere de Digitale Marketing Trends voor de Benelux in 2016, de toename van betalingen vanaf mobiele apparaten, optimalisatie van touchpointmarketing, trends en kansen volgens de Digital Trends briefing van Adobe en het belang van goede samenwerking tussen marketing en IT. 

Digitale Marketing trends voor de Benelux in 2016

De voornaamste conclusies uit dit rapport van SiteCore:

  • Marketeers zijn zich ervan bewust dat ze zelf nog niet digitaal volwassen zijn, maar dat de always connected consument dat wél is
  • Content marketing, personalisatie en predictive analytics staan bovenaan de agenda bij de meeste marketeers
  • Context-marketing is vereist, waarbij bekend moet zijn waar de customer journey is begonnen, hoe hij tot een aankoop leidt en welke serie stappen de consument moet nemen om daar te komen. 

“Email marketing isn’t dead; in fact, it has never been more alive. What has changed is the way consumers interact with email.” 

Vooral het stuk over emailmarketing is erg interessant. De conclusie: het is niet dood, maar zou juist springlevend kunnen zijn en de hoogste ROI kunnen bereiken. Mits het op een moderne manier wordt ingezet. 

Het volledige rapport lees je hier.

Online winkelen blijft groeien

Steeds meer Europeanen winkelen online. In 2015 was dat al 53 procent, zo blijkt uit onderzoek van Eurostat. Het merendeel van de bevolking in de leeftijd van 16 tot 74 jaar heeft vorig jaar wel eens iets online besteld. De 53 procent is flink hoger dan de 43 procent uit 2012. Wil je meer cijfers over online winkelgedrag? Die vind je hier.

1/3 van alle wereldwijde browsergebaseerde betalingen worden uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat - Adyen

Voor het eerst is meer dan eenderde (34 procent) van alle wereldwijde browsergebaseerde betalingen uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat. Dat is tien procent meer dan in het derde kwartaal van 2015. Dat blijkt uit nieuwe marktcijfers van technologiebedrijf Adyen. De nieuwe cijfers laten ook zien dat smartphones voor het eerst meer worden gebruikt dan tablets voor mobiele betalingen (17,5 procent versus 16 procent). 

Alle cijfers staan hier.

Campaign Guide to Touchpoint Marketing- Adobe

Met zoveel beschikbare kanalen en devices voor consumenten, is er altijd wel wat te optimaliseren als het om touchpointmarketing gaat. In dit rapport van Adobe staan nieuwe modellen centraal die zouden moeten leiden tot een betere afstemming van touchpoints over alle kanalen. 

Lees verder.

Digital Trends Briefing - Adobe

De Digital Trends Briefing 2016 van Adobe verkent belangrijke trends, uitdagingen en kansen die impact zullen hebben op marketing in 2016. Centraal in het rapport staan thema's als customer experience, content optimisation, data-driven marketing, mobile en ROI. Het rapport is gebaseerd op een survey onder 7000 marketeers, werkzaam over de hele wereld. 

De voornaamste conclusies:

  • Customer experience heeft de hoogste prioriteit en bepaalt inmiddels andere prioriteiten 
  • De strategische prioriteit van marketeers is vooral gericht op data, maar ruim een op de drie geeft aan moeite te hebben met het vinden en houden van analisten. 
  • De toenemende samenwerking tussen creatives en marketing zal bijdragen aan de optimalisatie van customer experience.
  • Personalisatie en optimalisatie van content hebben de hoogste prioriteit. 
  • Mobiel blijft een top-3 aandachtspunt voor ruim de helft van de respondenten.

Het hele rapport lees je hier.

Om optimiaal te presteren in een digitale wereld moeten marketing en IT echt beter gaan samenwerken

Tenminste, dat is de conclusie in het rapport IT and Marketing: Finding Harmony in the Yin and Yang of the Digital World. De alignment tussen marketing en IT is een cruciale voorwaarde in een snel veranderende wereld. In dit rapport komen verschillende experts aan het woord over hoe je deze twee werelden dichter bij elkaar krijgt. Enkele conclusies: 

  • Verandering komt van bovenaf: de board, de CEO of je eigen manager moet zich verantwoordelijk voelen en zorg dragen dat de samenwerking beter verloopt. 
  • Bepaal gedeelde KPI's: zorg voor samen gedragen doelstellingen die bijdragen aan de doelstellingen van zowel marketing als IT. 
  • Investeer in onderlinge relaties: als marketing en IT samenwerken, zorg ervoor dat de teams elkaar aanvullen. Ze zijn immers samen verantwoordelijk voor je klantbenadering. Problemen in het team komt tot uiting aan de voorkant en dus voor je klant.
  • Meet je voortgang: maak transparante afspraken over wat succes is en wanneer je dat bereikt. Zo kun je bijsturen waar nodig en de juiste prioriteiten stellen.

Zin in een stukje yin en yang? Lees dan hier verder

Credits afbeelding: 123rf, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Thx 4 sharing

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.