Gevaar van kannibalisatie voor multichannel-retailers minder groot dan gedacht

Onderzoek van PwC en de Hogeschool van Amsterdam toont dat het merendeel van de multichannel-retailers geen last van kannibalisatie heeft

       @DannyOosterveer    14003 x bekeken

Gevaar van kannibalisatie voor multichannel-retailers minder groot dan gedacht

Multichannelretail wordt vaak geassocieerd met kannibalisatie tussen de online en offline kanalen. Onderzoek van PwC en de Hogeschool van Amsterdam toont echter aan dat het merendeel van de multichannelspelers hier weinig tot geen last van heeft, zo schrijft Twinkle. Meer dan de helft (61%) van de retailers zegt dat de omzet in de fysieke winkels helemaal niet lijdt onder de webverkoop. Iets minder dan 1 op de 5 (18 procent) van de multi-channel retailers zegt hier wel in grote mate last van te hebben.

‘Retailers blijken over het algemeen goed in staat om kannibalisatie om te zetten tot synergie’, laat Jesse Weltevreden, lector aan de Hogeschool van Amsterdam, in een persbericht weten. Uit het onderzoek blijkt dat retailers dit met name doen door te kiezen voor een afgestemd assortiment van online en offline, door het consumenten makkelijk te maken om van kanaal te switchen in verschillende fases van het koopproces en door online gerealiseerde omzet toe te kennen aan fysieke winkels. Zo geven veel winkeliers aan weinig onderscheid in prijsbeleid te maken, en hebben 6 op de 10 één voorraadsysteem. 

Drijfveren

De belangrijkste motivaties onder retailers om een multichannelstrategie te starten zijn het verhogen van de verkoop (76 procent) en het vergroten van de klantenkring (66 procent), zo blijkt uit het onderzoek. De derde meest genoemde beweegreden voor retailers om een multichannelstrategie te voeren is om meer bezoekers naar de fysieke winkels te realiseren (55 procent) en 45 procent wil op deze manier zijn marktaandeel vergroten.

Uitdagingen

Tijdens het onderzoek werd tevens gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot multichannelretail voor het komende jaar. Search engine optimization blijkt de grootste uitdaging te zijn (68 procent), gevolgd door effectief gebruik van social media (45 procent) en het integreren van online en offline verkoopkanalen (39 procent). Bijna een kwart (24 procent) van de retailers ziet in uitbreiding naar het buitenland een uitdaging voor dit jaar en een gelijk aantal multichannelretailers worstelt met het productassortiment per verkoopkanaal. Interessant is dat slechts 21 procent van de retailers gericht is op integratie van klantinformatie in de verschillende kanalen. Het bewerkstelligen van up-to-date magazijninformatie in de verschillende kanalen behoort tot een van de minder grote uitdagingen (18 procent).

Over het onderzoek

Het rapport ‘Selling to the Multi-channel Consumer’ is een onderzoek van PwC en de Hogeschool van Amsterdam. Voor dit onderzoek zijn 41 Nederlandse retailers ondervraagd die zowel online als offline actief zijn. Het rapport kan hier worden gedownload.

0

Gepost in: E-Commerce , Onderzoek , multichannel

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.