Facebook Workplace is live, Yammer eat your heart out

12 oktober 2016, 09:00

Ruim twee jaar geleden introduceerde Facebook de bèta-versie van Facebook At Work. Sinds gisteren is het dan eindelijk echt live, alleen dan onder de naam Facebook Workplace. Inmiddels heeft het nieuwe b2b-platform al meer dan 1.000 klanten, waaronder booking.com, Oxfam en Starbucks.

Workplace kan wat Yammer en Skype ook kunnen

Facebook Workplace is een intern digitaal platform waarop medewerkers kunnen samenwerken en kennisdelen. Het brengt een hoop van de features van Yammer, Slack, Jive, Skype, Google Hangout en Google Drive samen: een persoonlijke tijdlijn, een profiel aanmaken, groepen starten, discussiëren, videobellen, openbaar en privé chatten, documenten, foto’s, video’s en evenementen delen. En net als op de ‘gewone’ Facebook is het ook mogelijk live videobeelden, van bijvoorbeeld evenementen en productlanceringen, te broadcasten in een groep.

Medewerkers weten al hoe het werkt

Facebook Workplace lijkt in gebruik vrijwel gelijk aan Facebook voor consumenten. Het is mobile-first en beschikbaar in de Google Play en App Store. Het bevat op het eerste oog alle features die concurrenten als Yammer, Slack, Communicator, Jive en Skype ook hebben en is daarmee een serieuze concurrent.

Een groot voordeel voor Facebook Workplace ten opzichte van andere platformen is dat al 9,6 miljoen Nederlanders bekend zijn met de knoppen van Facebook. Dat scheelt weer een drempel en een knoppencursus wanneer je het bij je medewerkers introduceert.

Zo ziet Facebook Workplace eruit op je smartphone

Vormgeving aan te passen naar eigen huisstijl

Je kunt Facebook Workplace helemaal inrichten naar je eigen huisstijl. Het Facebook Workplace-account van je medewerkers staat los van hun persoonlijke accounts. In plaats van het logo van Facebook pronkt het logo van je eigen bedrijf links bovenin. Het donkerblauw wordt vervangen door de kleuren van jouw organisatie. Fijn, want zo ontstaat er geen verwarring over beiden platformen.

Zo ziet Facebook Workplace eruit op je desktop

Geen noodzaak tot privacy kriebels

Facebook Workplace is een betaalde omgeving en bevat geen advertenties. Ook draait de software niet openbaar, zoals bij de consumentenversie wel het geval is. Krijg je toch nog privacykriebels bij het idee van Facebook? Bezoek dan eens het Trust Center voor een antwoord op je vragen.

Facebook Workplace heeft een mooie prijs

In vergelijking met concurrenten Yammer en Slack is Facebook Workplace iets voordeliger. Voor non-profitorganisaties is de tool zelfs gratis.

Heb je tot 1000 medewerkers/gebruikers, dan zijn de kosten per gebruiker per maand 3 dollar. Bij meer medewerkers/gebruikers daalt de prijs naar 2 tot 1 dollar per gebruiker per maand. En deze prijs betaal je alleen als je medewerker het platform ook echt gebruikt. Bij een maand geen gebruik, betaal je niets.

Zou het dan echt the next best thing zijn?

De laagdrempelige instap van medewerkers, de vele kwaliteiten van het platform en de concurrerende prijs maken Facebook Workplace een serieuze speler in de voor Facebook ‘nieuwe’ markt. We verwachten dat Facebook Workplace in een korte tijd een vrij grote plek in zou kunnen nemen in de wereld van interne communicatie tools.

Lees meer over de tool op https://workplace.fb.com.

Farah Sheikrojan
Consultant / Trainer bij Isobar Social Embassy

Ik help medewerkers van mooie merken (digitaal) netwerken om zo mee te bouwen aan de doelstellingen van de organisatie, (klant)relaties te versterken, zichtbaarheid te genereren, nieuwe business te realiseren en elkaar te versterken met kennis en waardering.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jan

    De laatste dagen duiken overal dit soort wel heel erg positieve ‘reviews’ over Facebook Workplace op. Zelden lees ik reacties of aspecten over privacy en security. Het Trust Center waar je naar verwijst is natuurlijk een lachertje, Jochem heeft het reeds aangehaald.

    Maar ook ‘Workplace users do not see advertising in their company-managed community. In addition, information you share in Workplace will not be used to target advertising in your personal Facebook account.’

    Wellicht dan geen directe ads maar is er echt iemand die gelooft dat onze prive en nu ook zakelijk profielen niet verder verrijkt gaan worden? Het echte data verzamelen van Facebook lijkt mij begonnen.


    17 oktober 2016 om 13:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!