Dit was 2013 op sociale media: juli t/m december

19 december 2013, 05:59

Het einde van het jaar is de tijd van de jaaroverzichten. De voorbije 12 maanden heb ik de belangrijkste nieuwtjes en feiten rond sociale media in de wereld verzameld. Uiteraard is er veel meer gebeurd dan dit beperkte overzicht, maar het zijn de verhalen die mij bijbleven. Gisteren nam ik jullie al mee door de maanden januari tot en met juni, vandaag de tweede helft van het jaar. Hopelijk genieten jullie van deze herinneringen.

Zoals het bij een goed jaaroverzicht hoort, is er ook een samenvattende video van ‘sociale media in 2013’.

De gebeurtenissen uit de eerste helft van het jaar beschreef ik in mijn post van gisteren, nu pakken we de draad op halverwege het jaar.

Juli

Juli was de maand waarin Facebook besloot om TV-reclame in te zetten. Verder liet de site vanaf juli toe om berichten te embedden in andere sites. Facebook blijft trouwens verder groeien in de eerste helft van 2013. In totaal heeft de site in juli 2013 reeds 1,1 miljard gebruikers. Meer dan de helft daarvan gebruikt de mobiele versie van de site. Inkomsten via mobiele reclame stijgen van 23 naar 31 procent van de totale omzet.

In de eerste helft van 2013 is Twitter het snelst groeiende sociale netwerk. 21 procent van de totale online populatie maakt gebruik van de populaire tool. In totaal beschikt Twitter over 288 miljoen actieve gebruikers.

Ook LinkedIn blijft groeien met 20 miljoen nieuwe gebruikers in de eerste helft van 2013 en mooie winstcijfers.

August

Het mediagebruik behaalde in augustus een historische mijlpaal. Voor het eerst lag het gebruik van mobiele toestellen hoger dan het kijken naar TV bij Amerikaanse volwassen.

Ander onderzoek toonde aan dat mensen hun internetgedrag langzaam maar zeker aanpassen na het uitlekken van de NSA-monitoring in juni. Onbezorgde surfers zijn plots een stuk bezorgder geworden. Mensen vinden dat de mogelijkheden om hun eigen privacy te bepalen niet ver genoeg gaan.

Met het stijgend aantal smartphones en internetverbindingen wordt internet een basisrecht voor iedereen op de wereld. Dat zeggen onder andere Facebook, Samsung, Nokia, Qualcomm en Ericsson. Deze bedrijven zetten zich in om de kosten van mobiel internet drastisch te verlagen, zeker in de minder gegoede landen. Deze bedrijven hebben nood aan meer internetgebruikers om hun eigen groei staande te houden, dus worden de grote middelen ingezet. Het initiatief luistert naar de naam Internet.org.

2013 is het jaar waarin Google afscheid neemt van een aantal zaken. Eerder al van de Google Reader, maar in augustus ook van hun beroemde 20-procent-regel. Elke Google-medewerker kon 20 procent van zijn/haar tijd besteden aan innovatie. Het is een van de symbolen waarmee de innovatieve cultuur van Google wordt omschreven. Om meer focus in de innovaties te leggen, verkoos het bedrijf om over te stappen naar een meer gerichte manier van innoveren.

Tenslotte toonde augustus nog maar eens de kracht van een tweet. Er ging er ééntje de wereld in die 17 miljard waarde creëerde. Toen miljardair Carl Icahn de wereld via Twitter vertelde over zijn investering in Apple, steeg de marktwaarde van Apple met dat bedrag.

September

Het belangrijkste socialmedianieuws kwam van Twitter. Via een tweet (uiteraard) maakte Twitter bekend dat ze naar de beurs gingen. De Twitter IPO wordt een feit en meteen na de aankondiging wordt het een hype.

Twitter gaat naar de beurs, maar Twitter ontplofte bijna tijdens de MTV Awards. Tijdens Miley Cyrus‘ beruchte optreden kwamen er meer dan 300.000 tweets per minuut binnen over haar ‘performance’. Een dergelijke piek komt overeen met de dag van de presidentsverkiezingen in Amerika of met het hoogtepunt van de Super Bowl.

En op deze prestatie was Miley best trots!

Verder was er in september de lancering van ‘Grand Theft Auto 5’. Deze lancering bewees nog maar eens hoe groot de gamingindustrie ondertussen is geworden. De lancering van deze game brak verschillende wereldrecords. De eerste dag was de omzet reeds 800 miljoen dollar en het was het snelste spel dat ooit de omzet van 1 miljard dollar overschreed. Nog enkele records: de grootste omzet op de eerste dag van lancering ooit voor een product uit de entertainmentindustrie, de meest bekeken trailer ooit voor een game en de best verkopende videogame in de eerste 24 uur.

Tenslotte lanceerde Apple zijn iOS 7 eind september. De lancering verdeelde de gemoederen: velen waren ontgoocheld, anderen waren tevreden.

Oktober

Na de aankondiging van de beursgang kwamen er meer details vrij over de financiële situatie bij Twitter. Midden oktober werden de cijfers openbaar die Twitter bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) had gedeponeerd in aanloop naar zijn beursgang. De microblogdienst heeft zijn omzet afgelopen jaar sterk zien stijgen, maar is nog altijd verlieslijdend, zo blijkt uit de documenten. De omzet van Twitter verdrievoudigde vorig jaar bijna tot 316,9 miljoen dollar (233,6 miljoen euro). Daar stond een verlies van 79,4 miljoen dollar (58,5 miljoen euro) tegenover. In de eerste 6 maanden van dit jaar kwam de omzet uit op 253,6 miljoen dollar (186,9 miljoen euro); het verlies bedroeg 69,3 miljoen dollar (51,1 miljoen euro).

Oktober was ook de maand van de Amerikaanse ‘Shutdown’. De overheid stopte met werken voor een paar weken. President Obama kondige de shutdown aan via een tweet.

Ondertussen wordt de mooie relatie tussen Twitter en TV overduidelijk. Mensen tweeten terwijl ze kijken. Heel het land kijkt tegenwoordig samen naar een rechtstreekse TV-uitzending. Comcast (US) heeft hierop ingespeeld. Vanaf nu komt er een ‘See It’-toepassing op Twitter. Als iemand een tweet ziet passeren van een leuk programma, dan kan men rechtstreeks meekijken via het mobiele toestel.

Tenslotte zet de stevige digitalisering zich ook reeds door in het verkeer. In oktober 2013 werd immers de eerste boete uitgedeeld voor het dragen van Google Glass achter het stuur.

November

De IPO van Twitter was allicht het socialmedianieuws van november. In tegenstelling tot de beursintroductie van Facebook was de lancering van Twitter op Wall Street een succes. De beurskoers steeg de eerste dag meteen met 73 procent. De introductiekoers bedroeg 26 dollar, op het einde van de dag was één Twitter-aandeel reeds 44,90 dollar waard. Op het einde van de dag was Twitter zo ongeveer 25 miljard dollar waard. De dagen na de lancering bleef de koers vrij stabiel.

Na de euforie rond Twitter kwam de harde realiteit eraan. De Filipijnen werden het slachtoffer van een van de grootste stormen uit de geschiedenis. De wereld startte meteen met hulp. Via Twitter steunde zowat iedereen de getroffen mensen. Binnen de digitale wereld kwamen er meteen initiatieven aan. Zo lanceerde Google een people finder. Deze tool helpt familie en vrienden van mogelijke slachtoffers om mensen te lokaliseren en zo de ongerustheid (hopelijk) weg te nemen.

Tenslotte zijn er nog twee crazy cijfers te vermelden omtrent november. Zo probeerde Facebook Snapchat te kopen voor 3 miljard dollar. Facebook hoopte met deze overname terug in contact te komen met de jongste doelgroep. Snapchat wees het voorstel af.

Verder kondige het game bedrijf King hun IPO aan. King is het meest bekend om hun hit Candy Crush. In november 2013 waren er reeds meer dan een half miljard downloads van dit populaire spel.

December

In december verloor de wereld een van haar grootste leiders ooit. Nelson Mandela stierf op donderdag 5 december om 20u50. Zoals velen onder jullie vernam ik het nieuws op Twitter. De nieuwssites volgden 15 minuten laten. Zowat elke bekende persoon op aarde reageerde op het overlijden via Twitter.

Tijdens de plechtigheid ter nagedachtenis van Nelson Mandela zagen we nog twee opmerkelijke taferelen. President Obama kon het goed vinden met de dame naast zich. En zo zie je maar dat presidenten ook maar gewone mensen zijn en af en toe een #selfie nemen met hun smartphone. De First Lady vond het allemaal maar niets – zo leek het althans.

Verder zullen we altijd de doventolk blijven herinneren die de meest gekke gebaren begon te maken. Het waren de stemmetjes in zijn hoofd, bleek zijn verhaal. Toch opmerkelijk dat zo iemand zo dicht bij alle regeringsleiders kan komen. Beelden om niet snel te vergeten.

2013 was het jaar waarin de wereld een virtuele munt leerde kennen: Bitcoin. Door het dalende vertrouwen in de financiële markten werd Bitcoin razend populair. De waarde steeg van bijna niets begin 2013 tot meer dan 1.200 dollar. De munt blijft uitermate volatiel. Zo daalde de waarde op 7 december plots met meer dan 40 procent in één dag tijd. Spannend om te zien hoe dit zich in 2014 zal doorzetten.

Dit was 2013

Zo, dit was het overzicht van 2013 door een sociale-mediabril bekeken. Vul gerust aan met je eigen hoogtepunten en ervaringen.

Bedankt voor alle inspiratie en conversaties in 2013. Voor iedereen een prettig eindejaar en een fantastisch 2014!

Steven Van Belleghem
Global CX Thought Leader bij stevenvanbelleghem.com

Steven Van Belleghem is a global thought leader in the field of Customer Experience. His passion is spreading ideas about the future of customer experience. Steven believes in the combination of common sense, new technologies, an empathic human touch, playing the long-term game and taking your social responsibility to win the hearts and business of customers over and over again. Steven is the author of multiple international bestselling books including ‘The Conversation Manager’, ‘When Digital Becomes Human’, ‘Customers the Day after Tomorrow’, ‘The Offer You Can’t Refuse’ and a technology thriller called Eternal.

Categorie

1 Reactie

    Bryan Twinternet

    Mooie samenvatting!


    19 december 2013 om 18:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!