Dit was 2013 op sociale media: januari t/m juni

Dit was 2013 op sociale media: januari t/m juni

Het einde van het jaar is de tijd van de jaaroverzichten. De voorbije 12 maanden heb ik de belangrijkste nieuwtjes en feiten rond sociale media in de wereld verzameld. Uiteraard is er veel meer gebeurd dan dit beperkte overzicht, maar het zijn de verhalen die mij bijbleven. Hopelijk genieten jullie van deze herinneringen.

Lees ook deel 2 van dit jaaroverzicht, over de maanden juli t/m december!

En, vul gerust aan met eigen hoogte- of dieptepunten die een impact maakten op jullie. Zoals het bij een goed jaaroverzicht hoort, is er ook een samenvattende video van 'sociale media in 2013'.

Januari

Het belangrijkste moment van januari was zonder twijfel de eedaflegging van President Obama. Tijdens het evenement stuurde de wereld ongeveer 1,1 miljoen tweets de wereld in.

De wereld tweette de ene straffe quote na de andere de wereld in. Het viel me op hoe die speech geschreven was voor Twitter. Vele uitspraken telden minder dan 120 tekens, waardoor het heel gemakkelijk tweeten was voor de toehoorders. De details maken het verschil. De dag na de eedaflegging verlegde de Twitter aandacht zich trouwens naar het playbacken van het Amerikaanse volkslied door Beyoncé.

In januari kregen we verder de mooi geregisseerde biecht van Lance Armstrong bij Oprah te horen. Op Twitter werd #Doprah al snel een trending topic. Het interview leerde ons echter het verschil tussen Twitter en Facebook. Twitter reageerde furieus, terwijl er op Facebook er ook wel ondersteunende berichten kwamen. Fans en followers zijn dus nog net iets anders.

In januari kwam Facebook met zijn Social Graph voor de dag. Het moment waarop het nog maar eens duidelijk werd: sinds de beursintroductie is het bedrijf genoodzaakt de commerciële koers wat steviger in te zetten. Verder waren er enkele kleine grappige anekdotes, zoals de foto van Justin Bieber die op Instagram meer dan 100.000 likes haalde.

Februari

Begin februari is er de hoogmis van de sport én van de marketing: The Superbowl. Weet u nog wie de Superbowl won? Twitter! Twitter is de winnaar van de Superbowl. Adverteerders gebruikten in hun spotjes opvallend meer #tags en links naar de site van het merk, dan links naar Facebook-pagina's. 75 procent van de merken integreerde social media in hun tv-spot. Twitter verzamelde 24 miljoen tweets tijdens de wedstrijd, ongeveer drie keer zoveel als in 2012. De conversaties op Facebook waren minder in aantal en minder grappig. De dagen erna bespraken de media vooral de invloed en conversaties op Twitter. De spot die veel mentions en een hoge sentimentscore behaalde kwam van Taco Bell.

Facebook presenteerde nog wat indrukwekkende cijfers. Het aantal gebruikers was in februari opgelopen tot 1,06 miljard mensen, een stijging met 25 procent in vergelijking met februari 2012. Meer dan 600 miljoen mensen gebruiken Facebook dagelijks. De omzet bedroeg 1,33 miljard. Aandeelhouders waren licht ontgoocheld en het aandeel verloor een klein deel van zijn waarde.

Andere onderzoeken toonden positieve cijfers over de intentie van marketeers om meer te investeren in Facebook. 64 procent gaf aan in 2013 meer te investeren in social advertising en 80 procent gaf aan meer te investeren in Facebook. De tevredenheid over Facebook-advertising lag op gemiddeld, niet uitstekend.

LinkedIn verraste de beleggerswereld met uitstekende resultaten. Begin februari steeg het aandeel van LinkedIn met 20 procent. Voor het zevende kwartaal op rij worden de verwachtingen overtroffen. Zo is LinkedIn het best presterende aandeel uit de sociale wereld. Verder had LinkedIn een kleine, maar slimme activatiecampagne. Actieve leden kregen een mail om te melden dat hun profiel bij de 1 tot 5 procent best bekeken profielen zat. Heel wat mensen deelden dat nieuws op Twitter en Facebook. Zo kreeg LinkedIn nog beetje reclame op de bevriende netwerken.

In februari ontdekten we de kwetsbaarheid van een Twitter-account. Het begon toen het Twitter-account van Burger King werd gehackt. Het Burger King-logo werd vervangen door een McDonald's-logo en het vreemde twitteren kon beginnen.

Verder waren de meest besproken onderwerpen op Twitter het aftreden van de paus en de Oscar-show. Eind februari verstuurde @Pontifex zijn laatste tweet, waarna de hele account werd gewist.

Dit waren zijn laatste digitale woorden:

"Thank you for your love and support. May you always experience the joy that comes from putting Christ at the centre of your lives." — Benedict XVI (@Pontifex) February 28, 2013

De Oscars zorgden eveneens voor enkele digitale primeurs. Voor het eerst kunnen mensen de volledige show van de Oscars live bekijken via internet. Voor het eerst won een film, Inocente, met Kickstarter-geld een Oscar. De film won de Oscar voor beste documentaire. Via Kickstarter werd er 52.000 dollar opgehaald om de film te financieren. Crowdfunding wordt plots heel tastbaar. Hier won Facebook het trouwens van Twitter in het aantal conversaties. Tijdens de show verschenen er ongeveer 65 miljoen Facebook-interacties versus een kleine 9 miljoen tweets.

Maart

In maart kregen we een nieuwe paus. De wereld ging meteen aan het Twitteren en Facebooken om de intrede van de nieuwe kerkelijke leider te bespreken. Tijdens zijn intrede werd meteen duidelijk hoe snel de wereld is veranderd. De foto van het Sint Pietersplein bij de vorige paus aankondiging (2005) vergelijken met de intrede dit jaar is best spectaculair.

Voor Francis I paus werd, was hij al actief op sociale media. Zijn Facebook-pagina had meer dan 40.000 fans vóór zijn inauguratie.

De nieuwe paus was het gespreksonderwerp op Twitter. Op zeker moment waren er 132.000 tweets per minuut over de paus. Heel wat, maar het record van de herverkiezing van Obama (meer dan 250.000 tweets per minuut) werd lang niet gebroken.

Naast de nieuwe paus, was ook het einde van Google Reader een veel besproken onderwerp in maart. De harde kern gebruikers van Google Reader konden hun ontgoocheling niet verstoppen en gingen naarstig op zoek naar een alternatief. Feedly zal het in die periode niet slecht hebben gedaan, denk ik.

April

In april stierf Margaret Thatcher. Een belangrijk bericht in Engeland, maar op Twitter was dit nieuws niet te vergelijken met de vorige grote events. Er waren 'slechts' 900 tweets per minuut tijdens de eerste drie uur na haar dood. Daarna werd het zelfs heel wat minder. Opvallend was dat 43 procent van de tweets negatief waren. Slechts 19 procent van de berichten vertoonden een positief sentiment.

Verder is de wereld in april opgeschrikt door de vreselijke aanslag tijdens de marathon in Boston. Meteen na de aanslag probeerden twitteraars de politie te helpen met het vinden van de daders. Iedereen deelde zijn foto's op zoek naar verdachten. Heel wat mensen zagen op dit beeld een verdachte op het dak van een gebouw. Later bleek het niet de dader te zijn, maar voor het eerst bij zo'n grote aanslag was er heel wat beeldmateriaal beschikbaar om de daders op te sporen.

De politie vroeg zelfs actief aan de burgers om hun foto's en video's door te sturen.

Mei

In mei lanceerde Dove de ‘real beauty sketches’-campagne en het werd meteen de meest bekeken campagne uit de geschiedenis. In tijden waarin we soms zeggen dat een consument geen reclame meer wil, trekken we massaal naar YouTube om naar goede reclame te kijken.

Het wordt duidelijk dat YouTube steeds belangrijker wordt in de socialemediawereld. Het bedrijf maakte in mei bekend dat er per minuut 100 uren video worden opgeladen. In 2009 was dit nog 24 uur per minuut. 100 uur per minuut, het is amper nog te vatten.

In mei was het nog eens tijd voor een overname om van te duizelen. Yahoo kocht Tumblr voor 1,1 miljard dollar.

Slechter nieuws kwam er uit de Verenigde Staten. In Oklahoma vond een van de zwaarste tornado’s uit de geschiedenis plaats. Meer dan 50 mensen verloren het leven. Via het net werden tal van verschrikkelijke foto’s en video’s gedeeld. De wereld zag bijna live de angsten van de slachtoffers terwijl de storm volop woedde. Deze video is in die periode miljoenen keren bekeken en toont de verschrikkelijke kracht van zo’n storm.

Tenslotte was er in mei de wereldwijde hype rond het nieuwe album van Daft Punk. “Random Access Memories” werd aangekondigd als een plaat die de wereld zou veroveren. Knap dat ze daar dan effectief in slagen. Het album verbrak op korte termijn het Spotify-record: met meer dan 8 miljoen luisteraars werd de nieuwe van Daft Punk het meest gestreamde album uit de geschiedenis.

Juni

De maand begint met belangrijk nieuws: Justin Bieber is er als eerste in geslaagd om meer dan 40 miljoen volgers op Twitter te behalen. Uiteraard moest dit nieuws in dit overzicht.

Verder kwam het belangrijkste nieuws uit Turkije. Istanbul stond bol van de opstanden tegen het beleid van het land. Opnieuw speelden sociale media een belangrijke rol. Tijdens de eerste betogingen zond de Turkse CNN geen beelden uit van de opstand. Integendeel, er werden reportages over pinguïns getoond. De zender deed alsof er niets aan de hand was. Het echte nieuws kwam terecht op Twitter. Na grote druk kon de Turkse CNN niets anders dan doen wat ze moeten doen, namelijk verslag uitbrengen van de actualiteit. En zo gebeurde het ook.

Ander wereldnieuws in juni was het uitbreken van de rel rond NSA, privacy en de klokkenluider Snowden. Het wakkerde de discussie rond data en internet meer dan ooit aan. Opvallend was dat de meerderheid van de Amerikanen er eigenlijk geen probleem mee heeft om hun communicatie te laten monitoren door NSA.

Verder lanceerde Instagram in juni Instagram Video, een reactie op het steeds populairder wordende Vine. Op Vine maken we video's van 6 seconden die daarna in een loop gaan. Instagram Video biedt de kans om video's van 15 seconden te maken. Het is een vergelijkbaar, maar toch iets anders concept. Meteen pakten enkele merken hun kans: . Burberry was één van de eerste merken die een Instagram-video uitprobeerde.

Juli t/m december

Morgen verschijnt hier op Marketingfacts deel 2 van dit jaaroverzicht, over de maanden juli t/m december.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.