• Mobile
    wordt gesponsord door

De strijd tussen Google en Apple om je volgende zoekopdracht (te voorspellen)

De strijd tussen Google en Apple om je volgende zoekopdracht (te voorspellen)

De toekomst van search zit hem volgens Google en Apple in het voorspellen van jouw search. In een sessie tijdens de Search Marketing Expo in San Jose wordt dieper ingegaan op de impact en mogelijkheden van deze predictive search en de belangrijke rol die mobiel hierin speelt. Cindy Krum, CEO en oprichter van MobileMoxie, heeft het podium geheel tot haar beschikking en begint energiek aan haar verhaal.

Predictive search

Wat is predictive search eigenlijk? “Wanneer een zoekmachine probeert te voorspellen waar een gebruiker naar zal gaan zoeken op basis van historische data, wat zijn/haar vrienden zoeken of gestelde proactieve vragen.”

Google heeft hiervoor Google Now, waarmee het data van alle platformen die het heeft (Calendar, Maps, Gmail) gebruikt en aggregeert om op die manier voorspellingen te doen over zoekgedrag. Dit werkt ook crossdevice: als je Gmail enkel op je mobiel gebruikt, heeft dit nog steeds impact op wie jij voor Google bent wanneer je vanuit je desktop zoekt.

Google Now Cards

Google probeert het antwoord op je vraag dus te geven voordat je de vraag zelf al hebt gesteld. De Knowledge Graph kun je zien als de eerste predictive resultaten die Google liet zien, vanuit de gedachte: we kunnen je wat links laten zien, maar we denken dat je eigenlijk op zoek bent naar deze informatie.

Een voorbeeld van Googles Knowledge Graph (rood omlijnd)

Met de opkomst van wearables verdwijnen of versimpelen voor de gebruiker de mogelijkheden tot input. Het geven van de juiste antwoorden wordt zonder die input voor Google steeds belangrijker.

Search is going elsewhere

"Google makes money on searches, but search is going elsewhere:

  • Amazon - books, music, tv
  • Apple - music, apps, movies
  • Hulu, Netflix - movies, series"

Bovenstaande zijn allemaal voorbeelden van partijen die zich op specifieke fronten specialiseren en zo zoekopdrachten en gebruikers binnenhalen. Consumenten kunnen rekenen op een relevant en compleet aanbod, wat het gebruik van Google minder noodzakelijk maakt.

Google wil het antwoord zelf kunnen aanbieden om zo de zoeker te kunnen bedienen, zodat die niet naar de directe alternatieven gaan.

Bing heeft Cortana, een tegenhanger van Siri. Ook een erg mooie manier, waar echter wel minder data van de gemiddelde gebruiker in mee wordt genomen. Overigens is Bing Cortana nog niet in Nederland beschikbaar.

Voice search

Google maakt grote stappen met haar voice search-ondersteuning. Een leuke recente ontwikkeling is dat je kunt vragen naar meer informatie over een tv-uitzending. Je laat een stuk van de uitzending aan Google Now horen, waarna je informatie krijgt over bijvoorbeeld de acteurs. In dezelfde categorie levert een vraag als 'what to watch now' een tv gids voor dat moment op.

Dit verandert search op een fundamentele manier: je kunt op deze manier een reminder toevoegen in je agenda. De zoekopdracht (intentiegeoriënteerd) kan zo worden gekoppeld aan een actiegeoriënteerd moment later, in een app buiten de zoekmachine (in dit geval Google Now).

E-mailmarketing en schema markup

Google Now houd nu ook rekening met schema mark-up in e-mails. Een tip voor alle e-mailmarketeers is dan ook om dit toe te voegen aan de e-mails die je uitstuurt. Google Now scant e-mails, houdt rekening met schema en kan bijvoorbeeld rekening houden met de bezorgdatum van een bestelling, zodat deze als reminder in Google Now bij een gebruiker naar boven kan komen.

Voorbeelden zijn verder nog: evenementen en shows (starttijd + reistijd) met eventueel ook de stoel die je gereserveerd hebt. Hoe meer informatie het vanuit de schema meeneemt, hoe groter de kans is dat deze ook wordt meegenomen in de Google Now-resultaten voor de gebruikers.

De toekomst van de Google Now-resultaten

De koppeling van restaurantdata en locatiekaarten wordt mogelijk gemaakt. Met de mogelijkheden van Schemas is het ook mogelijk om vervolgens het menu van het restaurant te laten 'scrapen' door Google, waardoor bij een reservering een gebruiker die ziet in zijn/haar Google Now, incl. locatie, reserveringsgegevens. De gebruiker kan dan ook meteen een blik op het menu werpen.

Google Hotel Finder

Vanuit de zoekresultaten wordt het direct mogelijk gemaakt om een hotel te boeken. De stap om dit direct vanuit Google Now mogelijk te maken is volgens Cindy een erg kleine. Ditzelfde geldt ook voor Google Flights: Google probeert de business in haar eigen domein te houden. Wanneer hierdoor minder gebruikers naar andere vergelijkers gaan, is dit goed voor de grip van Google op de 'zoekmarkt' (die groter is dan enkel zoekmachines).

Google Hotel Finder

Google Hotel Finder

Locatie

Google houd tegenwoordig ook rekening met de locatie van je telefoon om te bepalen waar je computer zich op dat moment waarschijnlijk bevindt. Als je op beide apparaten bent ingelogd, is het voor Google een simpel uitgangspunt dat je vermoedelijk zelf met beide apparaten op dezelfde plek online bent. Hiermee wordt voor computers de locatie van je telefoon (op basis van gps en wifi) belangrijker dan de positie van je desktop (op basis van IP-adres).

Samenvatting

Met een erg geïnspireerd en soepel verhaal gaat Cindy in een sneltreinvaart door de mogelijkheden en ontwikkelingen heen die we nu bij Google Now zien of in de toekomst kunnen verwachten. Predictive search is gebaseerd op je eigen gedrag en interactie. Cindy stelt uiteindelijk dat Google Now een manier is voor Google om te testen in welke richting de ‘reguliere’ Google zich moet of kan ontwikkelen.

Optimaliseren voor Google Now

Wil je optimaliseren voor Google Now? Houd dan deze aspecten in de gaten:

  • feed
  • web / e-mail schema
  • Google+ business
  • geo-taggen van content
  • alles wat enigzins te maken heeft met de Knowledge Graph.

Het antwoord van Apple?

Vervolgens is het podium aan Emily Grossman. Haar presentatie sluit mooi aan bij die van haar collega en belicht “How Apple is changing up search: from Siri to Safari to Spotlight”. Emily begint met de stelling dat Apple geen hardware company is: “There are other things we can do to have revenues and profit flow” (Tim Cook).

Apple is al groot in iTunes en met haar app store. Deze worden steeds meer bedreigd door Google met bijvoorbeeld Google Play en Google app-resultaten in de zoekresultaten. Wat heeft Apple hier tegenin te brengen?

  • Safari
  • Siri
  • Spotlight

Nu zullen je misschien zeggen: dat zijn toch slechts niches waarmee je de grote massa niet gaat bereiken? Emily weerlegt dat graag. Het aantal Mac-gebruikers is aan het groeien (een mooi voorbeeld is onderstaande foto van het grote aantal MacBooks onder de aanwezigen bij een Windows 10-event).

MacBooks bij een Windows 10-event - credits foto: Austen Allred via Cult of Mac

Met een mobile browser market share van 53,5 procent voor Safari is mobiel een erg grote markt voor Apple. En met de combinatie van Siri, Safari en Spotlight doet Apple er alles aan om zichzelf een positie te geven, Google eruit te werken en waar mogelijk zelfs webresultaten eruit te laten.

Wat moeten we hiermee?

Wat heeft dit met ons als marketers te maken, wat kunnen we hiermee? Apple probeert de bestaande partijen te omzeilen door het speelveld te veranderen.

Een paar leuke tips om hier ook aan mee te kunnen doen:

  • Apple probeert je zodra je iets zoekt al informatie aan te bieden waardoor je niet op de zoekknop hoeft te drukken en niet naar Google wordt geleid.
  • Spotlight en Siri gebruiken Bing, Safari biedt alternatieven aan (Bing, Yahoo, DuckDuckGo). De deal met Google voor Safari verloopt binnenkort, waardoor nu sterke geruchten gaan dat Yahoo hier interesse in heeft.

Siri geeft erg vaak resultaten en suggesties die relevant zijn, als deze maar niet van Google zijn. Op deze manier werkt Apple met deze veelgebruikte apps binnen haar ecosysteem het gebruik van Google zoveel mogelijk tegen.

Best practices

Houd ook rekening met Apple Kaarten en je bedrijfsvermeldingen daar, zodat die ook naar voren komen in Spotlight of met een Siri-zoekopdracht. 

Ook interessant: Spotlight houdt rekening met notes bij Contactpersonen. Laat klanten je contactinformatie downloaden als vCard en verwerk in de notes een mooie omschrijving van je dienstverlening. Zoekt iemand vervolgens naar 'autopech', dan kan het zo maar zijn dat er een contactpersoon naar boven komt waarbij de notes relevant zijn voor de zoekopdracht.

Spotlight geeft de voorkeur aan geïnstalleerde apps boven apps die nog niet geïnstalleerd zijn. Voor geïnstalleerde apps houdt Apple rekening met de titel in de App Store, ook wanneer deze niet overeenkomen met de titel/naam van de app zoals die op je telefoon is geïnstalleerd.

Credits afbeelding: Ian Crowther, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.