(De digitale strategie is) Mobile First

15 mei 2012, 06:00

Jarenlang was de uitdrukking “Digital First” er een waar bedrijven naar streefden. Dit devies representeerde een paradigmaverschuiving. Alles wijst erop dat het tijd is voor een nieuwe verschuiving, die naar mobile first.

Het belang van een mobile presence behoeft verder geen argumentatie. Smartphones en hun app-ecosystemen zijn alomtegenwoordig (vorig jaar werden er meer smartphones verkocht dan pc’s), een tablet-markt heeft zich in minder dan twee jaar gevormd en dan staan de belangrijkste ontwikkelingen nog voor de deur. Continenten als Afrika en Zuid-Amerika slaan voor een groot gedeelte het webbased-internet over: het internet is voor hun per definitie mobiel. En als we Eric Schmidt van Google moeten geloven (en waarom zouden we dat niet doen) mikt Google er volgend jaar op smartphones te produceren tussen de 50 en 75 euro, dit zal de smartphone-penetratie alleen maar versterken.

Mobile First dus. Dat is geen gemakkelijke opgave, het is ook iets waar de grote jongens van deze wereld mee worstelen. Facebook en Twitter boeren goed op het web (Twitter doet zijn best in ieder geval), maar zijn nog zoekende in hoe ze op hun mobiele versie kunnen kapitaliseren. Facebook koopt zelfs een startup zonder business model, puur om hun stuk van de mobiele foto-deeltaart te beschermen. Google is nog altijd webbased in alles wat het doet, het pleit niet voor niets voor HTML5 als nieuwe standaard. De grootste inkomstenbron van Google zijn nog altijd de zoekadvertenties, maar het mobiele zoekgedrag van consumenten verandert ook. Waar ik op het web zou zoeken op <zoekwoord> wiki, doe ik dat mobiel direct in de app van Wikipedia. Ook voor de grote jongens is Mobile First dus een uitdaging. Een artikel op Forbes stelt zelfs dat Facebook en Google misschien wel totaal verdwijnen binnen vijf jaar. Een stelling gebaseerd op de waarneming dat alle grote bedrijven uit het ‘web 1.0’ de shift naar het ‘web 2.0’ niet hebben overleefd, eenzelfde scenario zou mogelijk zijn voor de giganten van het huidige web. Apple daarentegen lijkt het slim te spelen door slechts de hardware en het ecosysteem aan te bieden waarin het spel zich afspeelt.

Een andere opgave voor veel bedrijven en ontwikkelaars is het huidige speelveld. De keuze tussen een mobiele website of een app speelt hier een rol. Daarbij is bijvoorbeeld al van belang dat het Android landschap zwaar gefragmenteerd is.

Dat Mobile First kan en loont, bewijzen bedrijven als Path, Square, Flipboard, Zite, Rovio, Foursquare en natuurlijk Instagram. Wat deze bedrijven gemeen hebben is dat ze allemaal een weinig omvattende webpresence hebben, maar allen mobiel revolutioneren: Path is een mobile-focused sociaal netwerk, Square revolutioneert mobiel betalen, Zite en Flipboard deden dat met mobiele nieuwsconsumptie, Rovio staat symbool voor de mobiele gamerevolutie en Foursquare evolueert van een check-in dienst tot een social recommodation engine die de fysieke wereld verbindt met waardevolle digitale informatie. Het is niet voor niets dat de head of mobile developer relations van Facebook James Pearce zegt: “if Facebook were built now, it would be a mobile app”.

Uitdagingen en kansen liggen er in ieder geval genoeg. Uitdagingen wat betreft design en gebruikerservaringen bijvoorbeeld. Waar social sharing en samenwerken nu het uitgangspunt is, verschuift dit in Mobile First in eerste instantie naar praktische zaken als minder typen, minder knoppen, natuurlijke interactie en het ontsluiten van betekenisvolle informatie op basis van locatie en andere omgevingscontext. Kansen op het gebied van technologie zijn er genoeg, chips worden goedkoper, krachtiger en sneller, 4G lijkt toch minder ver weg dan we dachten, NFC wordt standaard en het is nog maar weinige gelukt augmented reality in te zetten als een utility en niet als gimmick.

Laten we vooral niet roepen dat het web dood is (daar pleit ik ook zeer zeker niet voor), wel kunnen we met zekerheid zeggen dat het tijdperk van mobiel nu echt is aangebroken. Smartphones zijn hard op weg om de snelst geadopteerde technologie ooit te worden. En mobiel staat natuurlijk niet alleen voor apps. Het is ook geen kwestie van kiezen tussen apps en een mobiele website, beide kunnen perfect en aanvullend naast elkaar bestaan. Zo blijkt uit onderzoek van Yahoo! dat mobiele websites bij uitstek geschikt zijn voor shoppen en search, apps daarentegen weer voor sociale connecties, informatie en navigatie. Management en entertainment bungelen daar weer tussen. Daarbij komen veel 'nieuwe bezoekers' eerder op een mobiele website uit dan een app. Natuurlijk staat mobiel al jaren op de businessradar, het is alleen nu tijd op de prioriteiten te verleggen. Mobile First is het devies.

Credits afbeelding: askpang (CC)

Thomas van Manen
Journalist en oud-hoofdredacteur bij Marketingfacts

Categorie
Tags

1 Reactie

    Annelies Verhelst

    Uiteraard hangt één en ander samen met de wil van een bedrijf om los van de bestaande media na te denken over mobile. Meestal denken ze aan mobile in relatie tot hun normale website, of ze denken aan een app. Het ontbreekt denk ik vaak aan een team dat zich volledig focust op het verkondigen van de boodschap via mobiel en daarbij zal vaak ook gebrek aan technische kennis wel een rol spelen. Of, en ook dat zie je vaak: teveel willen doen, terwijl de beste apps of mobiele sites vaak maar enkele basisfuncties hebben die gewoon extreem goed werken.

    Maakt inderdaad de conclusie dat er nog veel te winnen valt.


    15 mei 2012 om 09:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!