Cijfers bewijzen: social networking is booming

2 augustus 2007, 06:45

Sociale netwerksites met meer dan 10 miljoen bezoekers per maand groeien als kool, zo blijkt uit een onderzoek van comScore (lees hier het persbericht en hier meer op marketingcharts).

MySpace trok in juni 2007 meer dan 114 miljoen bezoekers van 15 jaar en ouder wereldwijd. Dat is een stijging van 72 procent ten opzichte van diezelfde maand 2006. Facebook groeide nog veel sterker. In juni 2007 kende deze sociale netwerksite 52,2 miljoen bezoekers, dat is een stijging van 270 procent ten opzicht van dezelfde periode een jaar eerder. Het onderzoek concentreert zich op sociale netwerksites die belangrijk zijn voor de regio Noord Amerika.

Bebo.com steeg met 172 procent naar 18,2 miljoen bezoekers, Tagged.com steeg met 774 procent tot 13,2 miljoen bezoekers. Het gemiddelde dagelijks bezoek van MySpace was in juni 2007 28,8 miljoen bezoekers (een stijging van 72 procent), het gemiddelde dagelijkse bezoek op Facebook was in juni 14,9 miljoen (een stijging van 299 procent ten opzichte van 2006.) De bezoekers van beide netwerksites zijn voor ongeveer tweederde afkomstig uit de V.S. (MySpace: 62 procent, Facebook: 68 procent).

Uit het onderzoek blijkt dat er meer verschillen optreden naar gebruik van sociale netwerksites per regio/werelddeel. Zo is Bebo.com sterk in Europa, maar mag Orkut vooral bezoekers uit Latijnse Amerika en Azie verwelkomen.

Interessant is volgens de onderzoekers van comScore de vraag, of sociale netwerksites ook bepaalde culturele verschillen kunnen doorbreken en echt wereldwijd gaan opereren. Bob Ivens van comScore:

‘As social networking continues to evolve, it will be exciting to see if networks are able to cross cultural barriers and bring people from different corners of the globe together in fulfilling the truest ideals of social networking.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Johan

    Zeer interessante cijfers.

    Onlangs gaf NU.nl aan dat voor de Nederlandse markt Hyves Google lijkt te passeren als meest bezochte website.

    Dus inderdaad, social networking is booming


    2 augustus 2007 om 11:51
    nomair van wijk

    Bekende conclusie…leuk dat het nog een gemeld word 🙂

    Netlog is overigens ook hard aan de weg aan het timmeren!


    16 augustus 2007 om 06:15
    Ulrich

    Niet moeilijk dat Tagged de grootste stijging kent! Inschrijven is makkelijk! Uitschrijven onmogelijk!

    Dit vind ik niet normaal…Voor mij zou hier iets aan gedaan mogen worden, want ook hun commentsbook staat vol met mensen die graag willen uitschrijven en hen bijna smeken om dit voor hen te doen…

    Moest iemand dit lezen met mogelijke inspraak in deze kwestie…Gelieve hiermee het nodige te doen.

    Vriendelijke groetjes,


    5 december 2008 om 20:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!