Chat-apps: “Ken je daarmee doen dan?”

23 september 2015, 08:10

Presentatie van Dimitry Vleugel tijdens Social Media Week Rotterdam

Er zijn voorbeelden genoeg van organisaties die chat-apps (voornamelijk Whatsapp) inzetten voor webcare. Maar wat zijn de commerciële mogelijkheden van Whatsapp, wat valt er op dat gebied uit te halen? Op z’n Rotterdams gezegd: “Geen ene moer.” Aan het woord is Dimitry (@Dim) Vleugel, marketingmanager bij Honor (een nieuw sublabel van het Chinese Huawei), tijdens de Social Media Week Rotterdam 2015.

Okay, ik chargeer. Vleugel deed de uitspraak weliswaar in zijn (overigens erg leuke) keynote ‘Rise of the messenger app’, maar voorzag hem van een hoop context. Want er zijn ‘egwel’ chat-apps die meer mogelijkheden bieden.

Wechat: echt een gerse app

Het Chinese Wechat bijvoorbeeld, dat door Vleugel wordt omschreven als “echt een gerse app”. Je kunt bijvoorbeeld betalen met Wechat door het scannen van QR-codes. Reken maar dat daar lucratieve businessmodellen mee gemoeid zijn. En: weet je hoeveel Wechat per jaar omzet met zogenaamde ‘virtuele goederen’, oftewel stickers en smilies en dat soort handel? 800 miljoen per jaar! Dat is 80 procent van hun omzet.

Ah, een vraag vanuit de zaal: ”Waarom hebben we dat soort businessmodellen nog niet in Nederland ontwikkeld?” Vleugel: “Schiet mij maar lek. Collectieve luiheid?” Tsja! Kan de Rotterdamse ‘Niet lullen, maar poetsen’-mentaliteit hier geen verandering in brengen?

Speaking of numbers: bij 50 procent van de Nederlanders is de chat-app de meest gebruikte app, met Whatsapp op #1 (75 procent) en daarna Facebook Messenger. Overigens, wat vinden jullie: is Snapchat a) een chat-app of b) een socialmediaplatform? Vleugel slingerde deze vraag de zaal in en de meeste aanwezigen riepen “Messenger!” (vertaling: ‘chat-app’; als je ‘messenger’ zegt heb je het alleen over de chat-app van Facebook. Of MSN natuurlijk.)

Whatsapp? Joh, doe eens origineel!

Vleugel spreekt ondertussen zijn bezorgdheid uit over het feit dat 4 van de meest gebruikte apps van Facebook zijn. Als je bedenkt dat er wereldwijd met Whatsapp alleen al 64 miljard berichten per dag worden gestuurd, kun je je voorstellen wat een gierende hoeveelheid big data er elke dag schaterlachend op Facebook headquarters wordt verzameld. Heb je het boek The Circle gelezen? Misschien is niet Google, maar Facebook de echte The Circle. Oftewel: jij online marketeer, ja jij daar, stel dat je het in je hoofd haalt om hippe dingen met chat-apps te gaan doen, kies dan eens voor een alternatief. Er zijn er genoeg, “ja toch”: Line, Telegram, Wechat, Viber, KakaoTalk, om maar wat te noemen.

In de API gelogeerd

Mocht je sinds het lezen van de vorige zin al met Bombay aan de lijn zitten om allerlei kekke toepassingen voor chat-apps te gaan bouwen: pas op! Weten we nog wat er na een tijdje met een aantal initiatieven gebeurde nadat Twitter de API had vrijgegeven? Toekomstvoorspelling uit de losse pols: Whatsapp gaat, net als Twitter, rustig zitten toekijken wat er allemaal voor hun platform wordt ontwikkeld, en gaat er dan zelf mee aan de haal.

Overweeg jij dus chat-apps in te zetten voor jouw business? Kies dan voor een partij die met beide benen op de grond staat en zin van onzin scheidt. Je moet dingen doen die resultaat opleveren, “niet dan”! Pas op dat je niet heel veel werk stopt in een product dat je onnodig afhankelijk maakt van een app-developer. En laat voor de hand liggende apps eens links liggen en kijk verder dan je neus lang is. Wie gaat het avontuur aan?

Manoah Klaasse
Social media pro @ bij Manoahklaasse.com

Manoah is een social media pro uit Amsterdam die ook verstand van video en big data heeft. Hij helpt bedrijven de mindset van social media (van zenden en verkopen naar dialoog en transparantie) te koppelen aan de belofte van marketing automation: de juiste boodschap bij de juiste persoon op de juiste plaats, in de juiste context. Is verder gek op vreemde combinaties en gegrilde dorade.

Categorie
Tags

1 Reactie

    patricksteenks

    De belangrijkste reden dat dergelijke business modellen als wechat nog niet in Nederland bestaan is volgens mij gebaseerd op cultuur. In Aziatische landen is er veel meer behoefte aan een dergelijke dienst en wij Nederlanders zijn daar volgend mij veel te nuchter voor.


    24 oktober 2015 om 04:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!