YouTube legt focus op kanalen met redesign

12 december 2011, 04:41

YouTube lanceerde deze week één van de meest ambitieuze redesigns ooit met de focus op YouTube kanalen. Geheel in lijn met de strategie om meer focus te leggen op content en kanalen van hoge kwaliteit. Een strategie die YouTube vorige maand kracht bijzette door aan te kondigen $100 miljoen te investeren in premium kanalen die moeten gaan concurreren met ‘oude media’ zoals TV.

Nieuwe homepage

De focus op kanalen begint op de YouTube homepage die er compleet anders uitziet. Het draait om je kanalenlijst aan de linkerkant en de videocontent uit die kanalen in het midden. Met de nieuwe interface maakt YouTube het gemakkelijker om kanalen te vinden (via aanraders) en je erop te abonneren.

Daarnaast is er een naadloze integratie met Facebook en Google Plus. Door deze netwerken aan je YouTube account te koppelen kan je die video’s van je vrienden en cirkels direct op de YouTube homepage bekijken.

Kanaal pagina’s

De kanaal pagina’s zijn geheel vernieuwd waarbij de aandacht vooral op de videocontent ligt om te zorgen dat de kijker op de pagina blijft. Kanaal eigenaren hoeven niet direct naar de nieuwe interface te veranderen; ze kunnen dit zelf bepalen. In het nieuwe design blijven een aantal bestaan bestaan maar moeten er ook een aantal dingen opnieuw worden ingesteld door de beheerder. Zo moet er bijvoorbeeld gekozen worden uit vier verschillende layouts van de kanaal pagina.

Een aantal YouTubers hebben zich inmiddels positief uitgelaten over het nieuwe design maar zoals altijd is niet iedereen even positief.

Insights wordt Analytics

Eén van de minst besproken onderdelen van de redesign is wat mij betreft juist één van de krachtigste; YouTube Analytics (wat vroeger bekend was onder de naam YouTube Insights). YouTube analytics – te bereiken via YouTube.com/analytics – geeft een uitgebreid statistisch overzicht van je videocontent. Een aantal opties, die voorheen vooral voor YouTube partners beschikbaar waren, is nu voor iedereen beschikbaar. Een voorbeeld hiervan is audience retention waarbij je per video kan zien hoe actief het publiek is betrokken bij de videocontent.

Mijn mening

Persoonlijk vind ik de YouTube redesign geslaagd en gewaagd. Met 3.5 miljard afgespeelde video’s afgespeelde video’s in één dag kan je het nooit iedereen naar zijn zin maken maar de focus op kanaal is een logische stap. Het moet voor YouTube bezoekers makkelijker worden gemaakt om interessante content te blijven vinden; immers met 48 uur aan nieuwe video iedere minuut wordt het steeds moeilijker in de video-brei iets interessants te vinden om naar te kijken!

P.S.

Het nieuwe YouTube design is nu nog niet voor iedereen zichtbaar maar wordt de komende dagen voor alle YouTube accounts beschikbaar.

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

1 Reactie

    Smooky

    Dude, je hoort alleen maar negatieve verhalen over die nieuwe layout. In de new york times staat een artikel die de redenen aangeeft van de verandering en dat is GELD.


    17 december 2011 om 23:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!