Waarom je nu niets met Google+ Pages moet doen

10 november 2011, 05:48

Het zat er al aan te komen en deze week kwamen ze vanuit Mountain View er daadwerkelijk officieel mee naar buiten: het is nu voor iedereen mogelijk om pagina’s aan te maken op het sociale netwerk van Google, Google+. In deze goed gelezen en becommentarieerde post van @jwalphenaar hier op Marketingfacts vind je prima documentatie over hoe je dat doet, aan de slag gaan met pages op Google+. Het is geen rocketscience, je bent er in een paar muisklikken. En dan….. Heb je een pagina op Google+. Weer een pagina waar ik op dit moment, moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet volledig in ben gedoken, echt nog niet de meerwaarde van in zie ten opzichte van, pak hem beet Facebook. Hoewel ze bij Google zeggen dat ze het allemaal MEGA vinden wat er gebeurt op Google+ qua aantallen gebruikers (50 miljoen ofzo), ik twijfel.

Checklist mentaliteit

Ik ga er voor het gemak even vanuit, dat je als bedrijf of merk wilt “engagen” met de mensch op het www. Je wilt interactie, hebt een verhaal te vertellen en je neemt mensen die over jouw merk praten uiterst serieus. Je wilt ze graag laten zien hoe tof je bent, wat je kunt betekenen en dat doe je waarschijnlijk met een uitgedokterde contentstrategie waarbij je niet vergeet dat het gaat om authenticiteit en niet om pr-bullshitting. Je wilt, als je voor een kanaal kiest, verder gaan dan “experimenteren” en eens kijken hoe dat dan toch allemaal werkt met die sociale media. Je wilt geen account aanmaken omdat het kan. Je bent de checklist-mentaliteit, sociale media voor de vorm, al langer voorbij. Een leeg of dood profiel zonder interactie is niet bepaald een visitekaartje zo met 2012 in aantocht.

Doe eens vullen

Als je wat hierboven staat onder het kopje “checklist mentaliteit” een beetje gelooft, al is het maar voor de helft, zit je dan te wachten op NOG een kanaal om te vullen en contact te leggen met je publiek? Wat zijn nu, op dit moment die ubertoffe kenmerken van Google+ die ervoor zorgen dat we er echt als bedrijf NU op moeten? Zullen we niet eerst eens wachten totdat ze met echt gave features komen die niet heel ernstig lijken op een doorvertaling van wat Facebook al veel langer doet met Facebook Pages? Want wie heel eerlijk is ziet volgens mij Google+ Pages toch als een rechtstreekse kopie. Daar is niet zoveel mis mee, op zich. Maar LinkedIn doet het ook: ook daar moet je opeens je “company status” updaten. Doe eens vullen!

Onderscheidend

Mijn eerste reflex bij die mail van LinkedIn over namens je bedrijf gaan statusupdaten (huge #wordfeud score) was: “leuk hoor, goed afgekeken bij Facebook, waarom zou ik dat willen”. Toch, als je er verder over nadenkt, zou het op LinkedIn als bedrijf nog nuttiger kunnen zijn om je status te updaten dan op pak hem beet Google+ of Facebook. Ik denk dat mensen op LinkedIn zitten voor duidelijker redenen en misschien ook, als ze je bedrijfsaccount volgen, wel meer geïnteresseerd zijn dan de gemiddelde facebooker of Google+‘er. LinkedIn is, door de zakelijke insteek, hiermee misschien wel onderscheidender.

Kill de innovatie

Wat een behoudend verhaal voor iemand die 4 jaar niets anders heeft gedaan dan de snelste techtrends een blog ophengsten. Dat besef ik me. Maar ik ben zo benieuwd of er ook bedrijven zijn die gaan zeggen: wij vinden het wel best met een facebook-kanaal, leuke interactie op Twitter en een mooi profiel op LinkedIn. Misschien zijn er ook nog wel bedrijven die een of meerdere blogs hebben die ze willen gebruiken om te laten zien waar ze mee bezig zijn en weet je: ook dat kost een hoop tijd als je het goed wilt doen. Dus waarom nu, nog een ander kanaal inrichten als de voordelen nog onduidelijk zijn? Kill je de innovatie als marketeer als je er nu niet aan meedoet? Ben je nog wel sexy als je er NIET op zit? Waar hebben we dit eerder gehoord en wie heeft er gelijk gekregen?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

24 Reacties

    Frederique

    Eens, ik zie zelf de meerwaarde van Google+ pages ook (nog?) niet. Het is nu nog een slap aftreksel van Facebook pages, want alle broodnodige features zijn er nog niet. Ik heb het dan bijvoorbeeld over beheer door meerdere personen, het claimen van een url als plus.google.com/bedrijfsnaam.

    Ik denk dat Google zich geweldig vindt omdat ze ‘anders denken’; als persoon moet je eerst een bedrijfspagina ‘plussen’, voordat je ’teruggeplust’ kunt worden.

    Ik heb een page aangemaakt voor het bedrijf waar ik werk, alleen zodat er een officieel account bestaat. Ik zal eens aan de ‘plussers’ vragen wat zij verwachten van onze pagina. Misschien komt daar nog iets verrassends uit.


    10 november 2011 om 06:01
    Frederique

    Eens, ik zie zelf de meerwaarde van Google+ pages ook (nog?) niet. Het is nu nog een slap aftreksel van Facebook pages, want alle broodnodige features zijn er nog niet. Ik heb het dan bijvoorbeeld over beheer door meerdere personen, het claimen van een url als plus.google.com/bedrijfsnaam.

    Ik denk dat Google zich geweldig vindt omdat ze ‘anders denken’; als persoon moet je eerst een bedrijfspagina ‘plussen’, voordat je ’teruggeplust’ kunt worden.

    Ik heb een page aangemaakt voor het bedrijf waar ik werk, alleen zodat er een officieel account bestaat. Ik zal eens aan de ‘plussers’ vragen wat zij verwachten van onze pagina. Misschien komt daar nog iets verrassends uit.


    10 november 2011 om 06:03
    erwblo

    Niemand hoeft iets. En je moet kijken naar waar je publiek nu of in de toekomst zit.

    Maar waarom ik wel in Google+ geloof:

    Google+ kan voor bedrijven een combinatie van intranet en extranet worden. De plek om intern in verschillende circles en hangouts te communiceren en op de hoogte van laatste vaknieuws te zijn via Sparks. Maar dat ook in andere samenstellingen met de buitenwereld te doen. Circles waarvan ook klanten en partners deel uitmaken. G+ is voor bedrijven die ECHT willen samenwerken.

    Vind ik dan he 😉


    10 november 2011 om 06:05
    Sjef Kerkhofs

    Iemand al eens nagedacht over de Google ranking? Om even advocaat van de duivel te gaan spelen: zou Google straks de Google+ pages niet wat voorrang gaan geven ten opzichte van bijvoorbeeld Linkedin/Facebook? Wat denken jullie? Bing doet het ook toch 😉


    10 november 2011 om 06:11
    Marcel

    Helemaal mee eens Matthijs. Ik had precies hetzelfde gevoel; daar gaan we weer. Vergeet overigens niet dat onze eigen ‘nederlansche’ Hyves ook al mogelijkheden biedt voor bedrijven om zich te presenteren. LinkedIn, Facebook en dus ook Google stappen uiteraard ook in. Google speelt met google+ en cirlces in op de totaaloverheersing binnen de social networks en brengt alles samen: prive, zakelijk, het maakt niet uit: stop ze maar in het juiste kringetje, is de boodschap. Uiteindelijk is het dan ook logisch om een Google page te hebben. En ja, ‘het zal wel beter zijn voor de vindbaarheid’.

    Waar komt het op neer? Microsoft, Facebook, Google en LinkedIn, begeven zich steeds vaker op elkaars speelveld. Dus kunnen we nu ook verwachten dat Facebook en LinkIn met een goede zoekmachine komen…?

    Marcel.


    10 november 2011 om 06:12
    Dim

    Hallo,

    Je MOET niks, wanneer je het helemaal niks vind, blijf er dan vanaf want dan zal het ook nooit wat voor je worden. Wat blijkbaar wel MOET is dat iedereen over elkaar heen valt om als eerste te kunnen zeggen of het wel of niet wat gaat worden met dat Google+. Doe een rustig en doe eens observeren.

    Persoonlijk denk ik dat het geen Facebook gaat worden, want dat bestaat al, en geen twitter want dat bestaat ook al. G+ zal G+ worden met zijn eigen kenmerken of die nu uniek zijn of niet.

    Sjef K. heeft gelijk. De sociale zoekresultaten zouden best wel eens goed ge-indexeerd kunnen worden omdat ze op G+ geplaatst zijn. Krijgt je bedrijf veel comments (engagement) en “+1’s” dan zal dat van invloed zijn op je vindbaarheid.

    Erwin B. heeft ook een punt maar dan zal er nog wel het een en ander gestroomlijnd moeten worden.

    Zeg nou eerlijk dat is toch een positieve ontwikkeling? Wij als klanten bepalen toch of een bedrijf goed of slecht is?

    Daar bedrijven we toch allemaal Social Media voor met je bedrijf: Kontakt met je klanten en prospects, informatie uitwisselen, engagement creeren. Niks mooier als je inspanningen beloond worden met een mooie ranking en een plaatsje op de eerste zoekpagina.


    10 november 2011 om 06:37
    media

    Ik ben zelf ook nog niet overtuigd maar punt dat Erwin maakt is wel een hele belangrijke, steeds meer bedrijven stappen intern over van bijv. Lotus of Sharepoint naar het goedkopere en gebruikersvriendelijke Google voor Business waarbij ze gebruik maken van applicaties als Gmail, Google Calendar, Google Docs, etc. Op het moment dat Google+ dit allemaal integreert met Google+ zou dit wel eens kunnen uitgroeien tot de ideale intranet/extranet-oplossing.

    Maar goed, voorlopig kijk ik ook nog even de kat uit de boom al behoor ik met mijn 3 Google+ accounts wel al tot de massa van 50 miljoen of zo!


    10 november 2011 om 06:38
    mike

    Google is een begrip in taal, Google+ zal het gaan worden. Iedereen Googled wel eens, dan is het toch handig als je ook op Google+ zit:-).

    Google+ een slapende reus!


    10 november 2011 om 06:59
    Mike van Hoenselaar

    “Niemand hoeft iets. En je moet kijken naar waar je publiek nu of in de toekomst zit.” – aldus Erwin

    Ik ben het daar erg mee eens. Dat zou voor mij de eerste vraag moeten zijn die je jezelf als bedrijf moet stellen.

    De toevoeging van intranet/extranet is een erg waardevolle. Wat ik nog wel mis is dat de API van Google+ er ook is en dat zodra deze optimaal benut gaat worden in bijvoorbeeld applicaties als Tweetdeck. Dat het ook veel makkelijker is voor bedrijven om die contacten te onderhouden. En dus ook een lagere drempel te hebben om WEER een extra kanaal er bij te nemen.


    10 november 2011 om 07:50
    Annelies Verhelst

    Amen @mgvandenbroek. Al snap ik ook de argumenten qua SEO en intranet wel, als dat de enige redenen zijn waarom je een pagina moet hebben, dan is dat knap mager, communicatietechnisch gezien.


    10 november 2011 om 08:09
    hansss

    Het aanmaken van een Google Plus bedrijfspagina kostte me amper 10 minuten en leverde me heel snel na publicatie al een organische vermelding op in het eerste resultatenscherm. Wat was de vraag ook al weer? 🙂


    10 november 2011 om 08:12
    Frederique

    Als Google+ vooral geschikt is als extranet/intranet, heb ik wat vragen:

    – hoe doe je dat dan bij een bedrijf met meer dan 10.000 medewerkers? Moet je die allemaal handmatig lopen ’terugplussen’ zodat ze in de goede kring staan?

    – hoe beheer je het als één van die 10.000 medewerkers een nieuwe baan vindt, maar nog wel steeds in de interne kring staat?

    – en als je dagelijks zo’n 50 nieuwe medewerkers krijgt, huur je dan een uitzendkracht in om die dagelijks terug te plussen?

    – hoe motiveer je al die nieuwe medewerkers om een persoonlijk Google+ account aan te maken?

    Of kunnen we gewoon concluderen dat nog niemand op dit moment echt de meerwaarde van bedrijfspagina’s op Google+ ziet en dat we het inderdaad gewoon even moeten bekijken en afwachten? 🙂


    10 november 2011 om 10:21
    Ed

    Jammer dat je geen makkelijk te communiceren url kan maken van je pagina. Of zie ik iets over het hoofd.

    Is voor mij ook meer een experiment om te zien hoe Google er mee omgaat als het gaat om search resultaten.


    10 november 2011 om 11:29
    Ed

    Ik kan ook een tosti maken.


    10 november 2011 om 11:51
    Michel

    Ik begrijp niet hoe je een titel kunt hebben ‘waarom je ergens niet aan moet beginnen’ en dan in de inleiding starten te zeggen dat je ‘er nog niet bent ingedoken’. Moet ik jouw verhaal dan nog verder lezen en serieus nemen?

    Hetzelfde als zeggen dat de nieuwe opel astra klote rijd, maar je hebt er zelf nog niet eens in gereden.


    10 november 2011 om 12:01
    Bart Sintenie

    De killer features die Google+ pages hebben is inzicht geven en de mogelijkheid tot interactie. Ook buiten je ‘eigen’ pagina. Alle publieke berichten zijn namelijk door iedereen in te zien. Iets dat gedeeld wordt met Twitter en DE reden waarom twitter erg geschikt is om een negatieve klantervaring om te zetten in iets positiefs, terwijl Facebook bijna alleen voor zelfpromotie bruikbaar is. Om dit verschill duidelijk te krijgen, kun je bijvoorbeeld de resultaten vergelijken tussen dezelfde zoekactie op Facebook een Google+

    Door op Facebook “Marketingfacts” in te typen krijg je de facebookpagina van Marketingfacts, iets met een jaarboek, M!Jobs, verscheidene medewerkers en een aantal Bing zoekresultaten. Hiermee leer je dus niets over de opinie van anderen over Marketingfacts en ook niet wie er berichten over (onderwerpen van) Marketingfacts schrijven. Een bezoek aan de facebookpagina zelf kan meer leren, maar geeft geen inzicht in gebruikers die het bericht niet op de Marketingfact facebookpagina plaatsen.

    Als je hetzelfde intypt in Google+ zie je naast de nieuwe Marketingfacts pagina vele berichten van gebruikers die betrekking hebben op artikelen van Marketingfacts. Berichten waar je als bedrijf op in kunt gaan, mits deze gebruikers je aan hun circles hebben toegevoegd (of persoonlijk als je organisatie zich niet in hun circles staat).

    Uitgaande van het feit dat “je als bedrijf of merk wilt “engagen” met de mensch op het www.” waar heb je dan meer aan? En hoe neem je “mensen die over jouw merk praten” het meest serieus? Door ze te kunnen engagen natuurlijk, en die feature biedt Google+ beter dan Facebook en met meer karakters dan Twitter.


    10 november 2011 om 14:20
    shameequa

    Helemaal mee eens, de enige reden dat ik de pagina zou aanmaken is zodat iemand anders mijn ‘merknaam’ niet opeist en er vervolgens dingen mee doet die ik niet wil. Squatten noemen ze dat geloof ik


    14 november 2011 om 15:13
    Chris

    In mijn ogen is Google+ zo goed als geflopt en voegt het niets toe. Ik denk dat niemand zit te wachten op nog een platform.

    Ik kan het natuurlijk mis hebben, want het gebruikersaantal is flink. Ik vraag me echter af hoeveel van deze gebruikers inmiddels een slapende account hebben en feitelijk niets toevoegen.


    16 november 2011 om 21:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!