Facebook marketing voor gevorderden

Facebook marketing voor gevorderden

Afgelopen vrijdag vond de maandelijkse netwerkborrel van Marketingfacts en Upstream plaats. Sinds kort wordt er voorafgaand aan deze borrel een kennissessie gehouden. Dit keer had ik de eer om een presentatie te geven genaamd ‘Facebook marketing voor gevorderden’. Een presentatie die ik ook graag deel met iedereen die niet aanwezig was bij de kennissessie. In deze presentatie belicht ik een aantal belangrijke aspecten van Facebook marketing. Zo ga ik dieper in op de belangrijkste metrics, pagina design, effectieve manieren om meer fans te krijgen, adverteren op Facebook, de content strategie en tot slot Facebook analytics en tools.

Advanced Facebook marketing: de presentatie

Enkele toevoegingen aan de presentatie

De presentatie gaat in een aantal zeer belangrijke aspecten van Facebook marketing maar om een completer beeld te schetsen wil ik graag nog enkele zaken toevoegen.

Waarom zet je Facebook in?
In de presentatie heb ik geen aandacht besteed aan een zeer belangrijke vraag: waarom wil je als bedrijf Facebook gaan inzetten? Denk goed na over het doel, je doelgroep en de waarde je wilt gaan bieden voor je een pagina aanmaakt en updates gaat plaatsen. Bedenk tevens dat het geen eenmalig project is maar doorlopende aandacht vergt. Ook is Facebook geen doel maar een middel. Een uiterst krachtig middel als je het goed toepast. 

Engagement is belangrijker dan veel fans

Een like is pas het begin. Veel bedrijven fixeren zich volledig op het aantal fans dat ze hebben en schenken weinig aandacht aan de content strategie: hoe gaan we de dialoog aan met de fans? Uiteraard is een bepaald bereik belangrijk om de investeringen te rechtvaardigen maar uiteindelijk moet het doel zijn om interactie te hebben met je fans. Het streven moet dan ook niet alleen zijn om een X aantal fans te halen (vaak het liefst meer dan de grote concurrent) maar dient zich vooral richten op het behalen van interactie met de fans. Een goede metric om de interactie te meten is IPM, interaction per thousand fans. Wil je weten hoe goed een bepaalde pagina het doet? De IPM van iedere pagina is met Conversocial Profiler eenvoudig en gratis uit te rekenen.  Op de Facebook pagina van Marketingfacts vind je, exclusief voor fans, een top 100 van de meest engaging Nederlandse pagina’s. Leer van de beste.


Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Nogmaals bedankt Peter! Mooi verhaal met veel tips & tricks :)

    geplaatst op
  • Dank nogmaals voor je boeiende presentatie Peter. Veel nuttige tips en inzichten in wat werkt wel/niet.

    geplaatst op
  • Toppresentatie Peter, erg compleet!

    geplaatst op
  • Uitgebreide en duidelijke presentatie, erg mooi!

    Dank hiervoor!

    geplaatst op
  • Hele mooie presentatie, erg bedankt voor het complete overzicht.

    geplaatst op
  • Leuke presentatie! Heb wel een vraag: waarom mogen de prijsvraag op slide 54 en 55 niet?

    geplaatst op
  • @ Allen: Dank je wel voor de complimenten.

    @ Bob van Hoorn: Facebook heeft een aantal regels/guidelines voor het houden van wedstrijden. Zo moeten wedstrijden altijd plaats vinden op een tab en niet op het prikbord, dat was de fout van Ibood. ING maakt de prijswinnaars bekend via het prikbord wat ook tegen de regels is. De regels vind je hier: https://www.facebook.com/promotions_guidelines.php

    geplaatst op
  • Was goede en leuke sessie! Je hebt de lat voor de volgende sprekers van de maandelijkse kennissessie hoog gelegd.

    Als er iemand nog ideeën heeft voor goed onderwerp: ik hou me aanbevolen.

    geplaatst op
  • Interessante materie! Maar zijn er ook bedrijven die MKB-ers mee aan de hand kunnen nemen en betaalbaar de eerste stappen kunnen laten zetten? (Dus niet meteen 2000 euro per maand voor een campagne).

    geplaatst op
  • Goede presentatie met mooie voorbeelden!

    geplaatst op
  • Interessante presentatie, alleen de IPM berekening van Conversocial Profiler klopt naar mijn idee niet.

    Het is namelijk mogelijk om Facebook postings te customizen, je kan als beheerder Nederlandstalige berichten alleen voor Nederlandse fans zichtbaar maken en bijvoorbeeld Engelse berichten voor je internationale fans opstellen. Een merk met een internationale fanbase (Heineken/KLM) gebruiken deze optie zeker. Om tot een eerlijk interactiepercentage te komen zou je daarom het aantal interacties niet moeten delen door het totale aantal likes.

    Beheerders van een bedrijfspagina kunnen zien of berichten gecustomized zijn, 'buitenstaanders' zoals Conversocial kunnen dit niet.

    geplaatst op
  • @ Daan: daar was ik na publicatie van de lijst ook achter gekomen en werd er door Heineken ook zelf op gewezen. Voor toekomstige publicaties van een dergelijke lijst zal hier rekening mee worden gehouden.

    geplaatst op
  • Wat een belachelijke hoeveelheid kwalitatieve content! Die kan ik alleen maar belonen met vele likes en shares :-)

    geplaatst op
  • eMarketer bevestigt je verhaal Peter: http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1008677 ;-) Rich media en call to actions zorgen voor een hogere Facebook engagement. Gemiddelde interactie tussen 0,15-0,37%.

    geplaatst op
  • Jammer dat de Facebook pagina van Natuurmonumenten nog geen 10.000 fans heeft, anders stonden we ruim bovenaan de Engagement Rank 100 :-)

    We hebben nu 2.800 fans, maar hebben eigenlijk al vanaf het begin van het jaar een IPO die redelijk steady rond de 26 ligt. Voel me nu stiekem best wel trots :-D

    geplaatst op
  • Uitstekende presentatie. Hier hebben we wat aan!

    geplaatst op
  • Ik vind het een leuk artikel, maar heb wel een paar opmerkingen :)
    1. Facebook Ads levensduur max. 48-96 uur?
    = Ik draai al 3 1/2 maand met 3 Ads die ik nooit gewijzigd heb voor een eigen pagina die niet de bedrijfspagina is en in de toeristische sector zit (alleen fans aantrekken)
    = CTR > 0,157%

    2. Ik geloof dat de IPM afneemt naarmate het aantal fans groeit. Jammer dat die Engagement top 100 vanaf 10.000 fans is. Mijn fanbase staat op bijna op 6.000 (vandaag gaan we er natuurlijk overheen) en de IPM is > 17
    15 comments
    + 299 likes
    ÷ 3 posts
    ÷ 5,994 fans
    = 17.46 interactions per thousand fans (een maand geleden was het hoger, maar toen zaten er meer "posts" in)

    Dit getal is toch betrekkelijk, want ik schrijf in het engels en mijn fans in wel 6 verschillende talen. Zelf gebruik ik dan een translator, maar dat zal de gemiddelde fan die de betreffende taal niet kan lezen, niet doen.

    3. Ik gebruik inderdaad - net als Marketingfacts - geen externe tools. Doe alles direct op de Facebook pagina en ja dat is soms best bewerkelijk omdat er nog steeds veel ge"liked" en gereageerd wordt op oude posts en ik graag persoonlijk een comment wil schrijven. Ik denk - los van getallen en formules - dat je daarmee ook veel meer "passie en engagement" toont

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.