Waar moet een mobiele site of app qua usability aan voldoen?

23 augustus 2011, 02:52

Jakob Nielsen is een guru, zo niet dé guru, van gebruikersvriendelijkheid en usability van websites. Zonder blad voor de mond. Zo was hij het die stelde dat sites in een F-vorm worden gelezen. Het is al even geleden sinds hij nieuw insights deelde; tegenover ClickZ heeft hij zich nu echter uitgelaten over de usability van mobiele sites en apps. In dit artikel ga ik in op de belangrijkste uitspraken die hij heeft gedaan en hoe je hiermee je mobiele site of applicatie kunt verbeteren.

In het kort behandel ik hier de (in mijn ogen) meest interessante uitspraken en bevindingen van Nielsen m.b.t. mobile usability:

Mobiele site vs. mobiele app

Over het conflict tussen mobiele sites en mobiele applicaties kiest Nielsen voor apps. Hij gaat aan dat ze flink sneller zijn en ze superieur zijn aan sites omdat ze gebruik kunnen maken van onderdelen zoals de GPS locatie. “If you have enough customers and resources, do an app,” aldus Nielsen.

Meest gemaakte fouten bij de ontwikkeling van mobiele sites of apps

  • Het gebruikers te moeilijk maken om iets aan te klikken. Nielsen pleit voor grote knoppen en actie-gebieden. Het zorgt voor frustratie wanneer je wel kan zien waar je moet zijn, maar je het simpelweg niet (goed) kunt selecteren.
  • Teveel in één scherm proberen te bewerkstelligen. Degenen die gaan over de ontwikkeling van de gebruikerservaring van mobiele apps of sites moeten genadeloos zijn als het gaat om interne politiek. Elke afdeling wil zijn of haar hagje in de app of site hebben, maar wanneer alles prominent aanwezig is, verliest het zijn kracht.

Hoe wel?

  • Nielsen pleit voor minder commando’s in het hoofdscherm: alleen de bare essentials. Vanaf het hoofdscherm wordt de gebruiker progressief door de applicatie geleid in plaats van dat alles in het beginscherm aanwezig is. Meer screens is gewenst wanneer deze simpel en gericht zijn ingericht. Zorg daarnaast voor een knop om de pagina als origineel te bekijken voor de gebruikers die mogelijkheden willen gebruiken die niet in de mobiele versie zitten.
  • Daarnaast geeft Nielsen aan dat apps en sites vooral korte bondige content moeten bieden. Mobiele apparaten lenen zich niet voor uitgebreide content of acties. Gebruikers zullen de smartphone niet gebruiken voor onderzoek of het vergelijking van grote hoeveelheden infromatie.
  • Volgens Nielsen zijn de belangrijkste drijfveren van smartphone gebruik tijd, locatie en het doden van tijd. Daarbij pleit hij voor het behoud van de identiteit van het merk: “Don’t fall into trap of following the crowd; make it align with your brand strategy. If your brand is practical and straight-forward, for example, don’t try to make your app ‘fun’.”
  • Zorg voor een test groep. Je kunt de applicatie of site nooit laten testen door de ontwikkelaars, simpelweg omdat inherent aan de ontwikkeling zij een insider perspective hebben. Ze zullen denken in termen van hoe de gebruiker met de applicatie om zou moeten gaan. Zorg in plaats daarvan voor usability experts die eens goed door je app of site heen gaan.

Als je Nielsen in actie wilt zien klik hier voor zijn analyse van de nieuwe applicatie van WSJ.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!