Websites met Google +1 knop ontvangen 3,5 keer zoveel bezoek vanuit Google+

16 augustus 2011, 02:50

Het leuke van het werken bij Hubspot is dat je toegang hebt tot een grote database aan gegevens waar je zo nu en dan enkele leuke correlaties mee kunt maken. Zo hebben ze bij Hubspot deze week gekeken wat de plaatsing van een Google +1 knop op je website voor effect heeft op het bezoek vanuit het sociale netwerk Google+. Uit de dataset van Hubspot (N=5.000 bedrijvensites) komt naar voren dat sites mét een Google +1 knop 3,5 maal zoveel verkeer vanuit plus.Google.com (Google+) ontvangen dan websites die de knop niet hebben geïmplementeerd.

Het plaatsen van social sharing buttons is dus zeker effectief! Niet alleen omdat het het deelgedrag van bezoekers stimuleert door de drempel te verlagen, maar ook is het een constante herinnering aan bezoekers om het te delen met de peers. Nu zijn dit wel Amerikaanse cijfers, die zeer waarschijnlijk verschillen van Europese cijfers. Niet in de minste zin omdat het leeuwendeel van Google+ bezoekers nog altijd Amerikaans is. Overigens kun je met implementatie van deze knop ook direct een artikel delen op Google+.

Hoe zit het met jouw verkeer uit Google+? Is dat ook toegenomen na de implementatie van de Google +1 knop?

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    JB

    Leuke bevinding maar toch zou het leuk zijn als je dit in perspectief plaatst. 3 keer zoveel traffic klinkt misschien heel interessant. Maar als ik naar onze sites en klanten kijk heeft Google+ nog altijd een minimaal aandeel in de totale traffic afkomstig van Social Media. Fijn dat de implementatie van de Google+ button dan 30 bezoekers oplevert per maand ipv 10, maar tegelijkertijd levert Facebook er 3.000… Wanneer je het bovenstaande zou kunnen uitbreiden met data over de verschillen tussen de verschillende sociale netwerken en kan bevestigen dat het implementeren van een like of share button voor andere sociale netwerken een vergelijkbaar effect heeft zouden de bevindingen bruikbaarder zijn voor de meeste marketeers.


    16 augustus 2011 om 05:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!