Google sluit Google Labs

21 juli 2011, 06:00

Google heeft op haar blog bekend gemaakt dat ze Google Labs gaat sluiten. De beslissing lijkt een keuze te zijn die volgt uit het nieuwe beleid van CEO Larry Page. In een bericht dat hij vorige week op Google+ publiceerde kondigt hij aan dat Google de prioriteiten van haar productaanbod gaat herzien. Google Labs was het platform voor experimenten. De technologiën binnen Labs worden voor andere producten van Google ingezet.

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Google Labs gaat sluiten. In GMail gebruik ik vrij veel Labs functies. Daarnaast zijn er ook veel leuke producten uit voortgekomen. Denk bijvoorbeeld aan Personalized Search en Google News’ “fast flip”. Ook zijn op dit moment Google Correlate, Google Trends en Google Squares nog steeds ‘in Labs’.

In een update geeft Google aan in-product experimenten niet te sluiten, zoals bijvoorbeeld Gmail Labs en Maps Labs.

In de blogpost zegt Google het volgende over het sluiten van Labs:

While we’ve learned a huge amount by launching very early prototypes in Labs, we believe that greater focus is crucial if we’re to make the most of the extraordinary opportunities ahead.

Verder is Google weinig specifiek over wanneer Labs gaat sluiten en wat er met bestaande Labs gaat gebeuren.

In many cases, this will mean ending Labs experiments — in others we’ll incorporate Labs products and technologies into different product areas. And many of the Labs products that are Android apps today will continue to be available on Android Market.

In het bericht op Google+ geeft Larry Page wat meer informatie over de nieuwe focus van Google’s product strategie:

“Greater focus has also been another big feature for me this quarter–more wood behind fewer arrows”

“Last month, for example, we announced that we will be closing Google Health and Google PowerMeter”

“We’ve also done substantial internal work simplifying and streamlining our product lines”

“While much of that work has not yet become visible externally, I am very happy with our progress here”

Focus and prioritization are crucial given our amazing opportunities”

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Hendrik van Zwol

    Jammer dat Google besluit Labs te sluiten. Er waren vaak nuttige programma’s aanwezig.


    21 juli 2011 om 08:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!