Maak eenvoudig complexe trendanalyses met Google Correlate

31 mei 2011, 05:30

Google heeft vorige week weer een nieuw product toegevoegd aan de lange lijst met experimenten. Met Google Correlate is het mogelijk patronen in zoekopdrachten te vinden die corresponderen met een door de gebruiker op gegeven trend. Voor marketeers is deze dienst een fantastische aanvulling op de bestaande marketing intelligence oplossingen. Google Correlate is ontstaan als spin off van Google Flu Trends. Dezelfde techniek die Google gebruikt om wereldwijde griepactiviteit in te schatten kan nu worden gebruikt om je eigen tijdreeks mee te analyseren. Het ontstaan en een toelichting op de techniek wordt – zoals je dat van Google mag verwachten – in een stripverhaal beschreven.

Analyseer een zoekopdracht of upload je eigen data

Er zijn verschillende manieren om met Google Correlate te werken. De makkelijkste is om simpelweg een zoekopdracht op te geven. Google geeft zelf een paar voorbeelden, zoals “losing weight”. Het resultaat wordt weergegeven in een lijst met zoektermen die qua patroon het best passen bij de zoekterm die je hebt opgegeven. Daarnaast staat het resultaat van de zoekterm met de hoogste correlatie ook in een grafiek weergegeven. Je kunt deze ook als een spreidingsdiagram weergeven of aanpassen door op een andere zoekterm te klikken.

Een andere mogelijkheid om Google Correlate te gebruiken is door zelf een tijdreeks in een CSV bestand te uploaden of door eenvoudig een tijdreeks te knippen en plakken uit bijvoorbeeld Excel. En het is zelfs nog mogelijk om tijdlijn in een grafiek te teken.

Behalve de tijdreeks is het ook mogelijk verbanden te analyseren op basis van geografische spreiding. De huidige tool kan dit helaas alleen nog voor Amerikaanse staten.

Er zijn talloze voorbeelden te bedenken waarbij Google Correlate een handig hulpmiddel kan zijn om meer inzicht te krijgen in het effect van je marketinginspanningen in relatie tot andere (externe) factoren. Als marketing intelligence adviseur ben ik groot voorstander van de integratie van webanalytics, marktonderzoek en database marketing, maar in de praktijk blijken deze drie disciplines elkaar maar moeilijk te kunnen vinden. Deze tool maakt het een stuk makkelijker om verbanden te vinden tussen database of marktonderzoeksgegevens en online zoekgedrag.

Next step: Google voor dataming?

Steeds vaker biedt Google de mogelijkheid externe data aan haar diensten toe te voegen en maakt daarmee haar expertise op het gebied van intelligence gratis beschikbaar voor veel meer dan alleen zoekmachine marketing. Daarmee lijkt het dat Google niet alleen de aanval heeft geopend op de core business van Microsoft (Google Docs en Chrome) en Apple (Android), maar zich ook op maakt voor een gevecht met bedrijven als IBM (SPSS) en SAP (Business Objects).

Oscar Vermey
Marketingadviseur bij Knowhow Marketing BV

Ik ben een veelzijdige marketing intelligence adviseur met ruime ervaring in zowel operationele als strategische projecten, die bedrijven helpt slimmer te worden.

Categorie
Tags

3 Reacties

    martinplanken

    Interessant. Ga ik eens testen op de nieuwe rage Planking/Planken!


    2 juni 2011 om 23:37
    Patrick Steenks

    Interessant om te lezen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet meteen begrijp hoe ik deze tool zou kunnen zetten.

    Zou je misschien nog wat meer concrete voorbeelden kunnen geven van het gebruik van deze tool in de praktijk?

    En denk je dat dit ook interessant kan zijn voor de mkb-er of blijft het eerder bij de corporates?


    7 oktober 2012 om 06:41
    knowhow

    @Patrick De tool is zeker interessant voor het MKB.

    De meest voor de hand liggende toepassing is het vinden van nieuwe zoekwoorden voor je adwords campagnes, maar denk bijvoorbeeld ook aan het vinden van mogelijke (externe) oorzaken van omzetfluctuaties.

    Zoek eens op energie binnen Nederland en je zult zien dat er een sterke correlatie is met de economische crisis. Dit is natuurlijk geen causaal verband, maar wel een gegeven dat een bedrijf in de energiesector kan gebruiken.

    De tool is bedoeld om naar (onverwachte) verbanden te zoeken en is een goed handvat voor het vinden van nieuwe kansen en onbekende bedreigingen.


    12 oktober 2012 om 11:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!