Google Trends

10 mei 2006, 20:03

Google Trends

Moet eerlijk zijn dat ik hier al heel lang op heb zitten wachten: Google Trends. Een tool waarmee het mogelijk is om de populariteit van een zoekopdracht in een bepaalde tijdsperiode te analyseren. Het is tevens mogelijk om een vergelijking te maken voor meerdere zoekopdrachten. Aardig is dat voor de pieken in de grafiek extra informatie beschikbaar is. Google Trends is gebaseerd op het reeds langer beschikbare Google Zeitgeist (via: Googleblog).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

21 Reacties

    Eduard Blacquière

    Dit is klasse! Interessant om concurrerende keywords mee te vergelijken in search volume. Jammer dat de aantallen er (nog) niet bij staan…


    10 mei 2006 om 20:32
    arnoud

    Leuke toevoeging. Wel grappig dat ik Groningen vaak terug zie komen als een top-region voor nederlandse zoekopdrachten zoals: speler,fok,kpn,eten,koken


    10 mei 2006 om 21:19
    Heinen

    Erg leuke tool inderdaad 🙂


    11 mei 2006 om 05:40
    Heinen

    @Paul: Een zoekopdracht hoeft uiteraard niet te betekenen dat iemand meteen populair is he 🙂


    11 mei 2006 om 09:32
    Kasper Katje

    Wel grappig inderdaad om te zien dat de meerderheid meteen termen als ‘populair’ en ‘over het hoogtepunt heen’ of ’trend’ heeft.

    Staan jullie er wel bij stil dat bepaalde zaken wellicht gewoon bekendheid genoeg hebben om rechstreeks heen te surfen of dat een trend bijv. vooral viraal opgepikt wordt?


    11 mei 2006 om 09:56
    Gijsbregt

    in hoeverre verhoudt het inzichtelijk maken van deze informatie zich tot de vraag van de Amerikaans e overheid naar de gebruikte zoektermen bij Google. Google deed hier nogal moeilijk over enkele maanden geleden, dit was immers privacy gevoelige informatie. De experts waren het eens met Google. Maar hield Google de poot stijf om met deze tool te komen of is er echt een groot verschil?


    11 mei 2006 om 11:16
    Bouwhuis

    Vraagje,

    De locaties die weergegeven worden bij een vergelijk of een uiteenzetting. Zijn dat ook echt de locaties van de gebruikers of de geregistreerde adressen van het gebruikte ip-adres?

    Wellicht zou dat verklaren waarom er soms hele vreemde plaatsen naar boven komen. Iemand hierboven haalde al een keer aan dat Groningen bij sommige zoekopdrachten VEEL als eerste bovenaan staat..maar zit ook daar niet een groot knooppunt van breedband?

    Of weet niemand nog het antwoord hierop?


    14 mei 2006 om 12:27
    media

    @Bouwhuis: het zijn inderdaad de plaatsnamen vanwaar de IP-adressen worden uitgegeven. Zo woon ik in Arnhem en wordt ik in dit soort analyses steevast geidentificeerd als iemand uit Groningen. Oftewel, die regioselectie kun je niets mee (helaas).


    14 mei 2006 om 12:50
    Bouwhuis

    @Marco,

    Thanx. Dat idee had ik al. Wilde het toch aanhalen zodat mensen zich er niet op gaan focussen..vindt het een beetje verwarrend deze informatie, helemaal gezien het feit dat je vanuit de marketinggedachte er dus NIETS mee kunt!


    14 mei 2006 om 13:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!