Facebook breidt Places uit… met Foursquare?

15 juli 2011, 13:03

Facebook Places. Toen het vorig jaar gelanceerd werd waren de verwachtingen hoog. Tot op heden is Places echter nog geen topattractie. Belangrijkste reden is toch wel dat de dienst nogal kaal is. Je kunt (vrienden) inchecken en er verschijnt een checkin op je pagina. Maar daar gaat wellicht verandering in komen. Facebook breidt Places namelijk uit met recommendations. Gedurende de komende dagen krijgen Facebook Page eigenaren een nieuwe box aan de rechterkant van het scherm te zien waar gebruikers aanbevelingen kunnen plaatsen.

Met Places Recommendation biedt Facebook wat meer handvaten voor eigenaren van Places. Eigenaren van Facebook Pages kunnen gebruikers stimuleren om goede aanbevelingen achter te laten en zo zowel hun Place als Page to promoten. Aanbevelingen zijn krachtig omdat het gebruik maakt van het vrienden netwerk die voor de gebruiker vertrouwt is (het WOM verhaal). Zoals bij alle features van Facebook verschijnt een aanbeveling (incl. logo) in de wall van je vrienden.

Foursquare?

Aanbevelingen is een feature die ook in Foursquare niet onbekend is (Foursquare Tips). De rol van Foursquare is erg interessant. Sinds vandaag vraagt Facebook aan fans en page owners van Places om duplicates met Foursquare te bevestigen (zie onderstaande afbeelding).

Bij de introductie van Places werd direct bekend gemaakt dat onder andere Foursquare partner was. De rol van Foursquare is tot nu toe nog altijd vaag gebleven. Het lijkt er nu toch op dat er in ieder geval enige integratie (al is het alleen qua data) gaat plaatsvinden.

Via DrinkNectar

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!