Facebook in Nederland meer gebruikers dan Hyves

7 juli 2011, 03:42

Facebook heeft meer gebruikers dan Hyves in Nederland. Aldus onderzoek van het Nederlandse Newcom Research (N=8.431) dat enige tijd terug werd gepubliceerd. Om wat meer te weten te komen over het onderzoek heb ik inzicht gehad in het volledige rapport van Newcom. In dit artikel zoom ik wat dieper in op dit onderzoek. Belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat Facebook met 4.979.000 gebruikers groter is dan Hyves, dat 4.854.500 gebruikers telt. Daarbij is het aantal mensen dat Hyves “gebruikt heeft maar nu niet meer” twee keer zo groot (16 procent vs. 7 procent) als bij Facebook. In dagelijks gebruik is te zien dat Facebookers actiever zijn. Zo’n 44 procent van de Facebook gebruikers gebruikt het sociale netwerk elke dag, tegenover 34 procent van de Hyvers.

Ook heeft Newcom de overlap onderzocht. Zo blijkt dat 64 procent van de Hyves gebruikers ook Facebook gebruikt. Andersom gebruikt 62 procent van de Facebookers ook Hyves. Bijzonder vind ik het dat YouTube het meest populaire platform is in Nederland als je kijkt naar de gebruikersaantallen. Zo’n 6,1 miljoen Nederlanders maken gebruik van Google’s video platform. Het hoge aantal is deels te verklaren doordat Newcom zowel gebruikers met een account als gebruikers die alleen filmpjes bekijken meerekent. Verder is opvallend hoeveel gebruikers Schoolbank links laten liggen. Op dit moment zijn er meer afhakers (28 procent) dan gebruikers (18 procent).

Wat ik daarnaast niet verwacht had is het lage percentage gebruikers dat Twitter heeft gebruikt maar is afgehaakt. Twitter kent toch een behoorlijke ‘learning curve’, maar blijkbaar weegt de populariteit van het sociale medium daar toch tegenop. Het percentage afhakers (5 procent) ligt lager dan die van zowel Hyves, Facebook als YouTube. Het mag geen verrassing zijn dat Twitter gebruikers de meest actieve zijn, bijna de helft van hen twittert dagelijks.

Demographics: Mannen, vrouwen & sociale netwerken

Van de sociale netwerken maken meer vrouwen dan mannen gebruik. Van alle vrouwen in Nederland maakt 48% gebruik van Facebook. Van de Nederlandse mannen is ‘slechts’ 32% actief op Facebook. Soortgelijke getallen zien we ook bij Hyves, namelijk 49% van alle vrouwen en 29% van alle mannen is te vinden op Hyves. Bij YouTube en Twitter is de balans wel 50/50. Van LinkedIn maken meer mannen gebruik (56 procent). Hetzelfde geldt voor Flickr (61 procent) en Schoolbank (57 procent).

Leeftijd op Hyves & Facebook

Mijn belangrijkste kritiek toen ik van het onderzoek hoorde was dat gebruikers van onder de 15 niet zijn meegenomen. Wat ik in mijn omgeving merk is dat juist veel junge leuten Hyves gebruiken. Daardoor zouden de resultaten van dit onderzoek meer naar Facebook kunnen neigen. Wanneer we kijken naar de splitsing per leeftijd is het Hyves gebruik van 15-20 jarigen inderdaad hoger dan voor Facebook. Het verschil is echter niet heel groot (73 procent Facebook vs. 68 procent Hyves). Ook 80+ gebruikers maken meer gebruik van Hyves dan Facebook. Erg jammer dat <15 niet is meegenomen.

Gebruikerskenmerken

Daarnaast vertelt het onderzoek nog van enkele feiten hoe de sociale media worden gebruikt. Zo heeft 36 procent van de sociale media gebruikers nieuwe kennissen opgedaan, 30 procent heeft er intensere familiebanden aan overgehouden en 26 procent nieuwe kennis opgedaan binnen hun vakgebied. Wanneer we kijken naar de activiteiten van gebruikers zien we dit ook terug. 45 procent onderhoudt vriendschappelijke contacten, 41 procent bekijkt profielen van anderen en 37 procent stuurt rechtstreeks berichten naar anderen. Verder worden rich media (foto’s/video’s) veel bekeken, maar is het deelgedrag onder respondenten zelf juist weinig populair. Grote ergernissen zijn het uitnodigen van mensen die je niet kent (54 procent), de hoeveelheid advertenties (31 procent) en slecht taalgebruik (23 procent). Qua consumentenvertrouwen voor de toekomst schaart Hyves zich tussen Schoolbank en MySpace. Geen goed teken. YouTube, Facebook, LinkedIn en Twitter kunnen wel op veel vertrouwen rekenen.

Onderzoeksopzet

In totaal zijn er 8.431 respondenten benaderd. De doelstelling van Newcom was een landelijk representatieve sample voor Nederlanders van 15 jaar en ouder met internettoegang. 80 procent van de Nederlandse bevolking is 15 jaar of ouder, en 90 procent heeft toegang tot internet (Eurostat, PDF). 8.030 respondenten hebben het onderzoek via internet ingevuld, en 401 zijn er telefonisch benaderd. Bovenstaande statistieken zijn het resultaat van self reported behaviour. Hier bestaat in mijn ogen ook nog het gevaar van social desirability. Wanneer er al veel geroepen wordt dat Hyves “niet meer cool is”, zeg je als consument minder snel dat jij wel veel vertrouwen hebt in Hyves. Voor Facebook geldt het omgekeerde, dat kent juist een booming karakter in Nederland. Blijft de vraag hoe kritisch je hierop moet zijn omdat je dit hier niet onderuit komt bij enquêtes. Belangrijk blijft dat de groep van onder de 14 jaar niet is meegenomen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Marnix

    Dank voor de review Danny. De vraag is of 8.431 mensen representatief zijn in het geval van dit onderzoek, ook of de groep onder de 14 is meegenomen aangezien er ruim 120.000 Hyvers tussen de 5 en 12 actief zijn op Hyves en je bij Facebook onder de 13 niet eens mag registreren volgens hun richtlijnen.


    7 juli 2011 om 04:43
    Marnix

    Correctie: 1.120.000 Hyvers tussen 5 en 12


    7 juli 2011 om 05:43
    Gerard

    Wat ik interessant blijf vinden is dat er zo’n focus is op wie nu het grootste is Facebook of Hyves. Is de essentie van social media niet dat je daar moet zijn, waar je consument is?

    Blijkbaar voor een groot deel van de Nederlanders (overlap tussen beiden uit dit onderzoek) moeten merken zowel op Hyves als op Facebook aanwezig zijn.

    Vanuit marketingperspectieven zijn er ook nogal wat verschillen te bedenken. Hierover discussieren we natuurlijk ook graag met elkaar.

    Advertisingwise heeft Hyves zich al jaren bewezen een aangetoond consumenten goed te kunnen activeren. De kracht van Hyves zit vooral in het feit dat zij weten welke “advertentieposities” traffic naar een activatiepagina kunnen leiden en met een goed concept heb je dan al snel een goede activatie.

    Facebook moet zich daar nog in bewijzen. Facebook activatie heeft naar mijn idee in veel gevallen veel outside het netwerk media nodig om echt grote impact te maken. Daarnaast is Facebook advertising niet het CPC inkoop op blinde netwerken (in dit geval facebookprofielen) dat we al jaren kennen. De lage CTR’s op Facebook geven mij het gevoel dat ondanks de super targettingmogelijkheden, de Facebook gebruikers niet echt op ads zitten te wachten, kortom veel waste?

    De bedreiging voor Hyves zit hem vooral in de toegankelijkheid van Facebook voor internationale merken. Facebook heeft een wereldwijde dekking waardoor de potentie op creatieve activaties zal gaan toenemen.

    De tijd zal het leren wat er daadwerkelijk gaat gebeuren met Hyves. Tegen die tijd is er vast weer een nieuw briljant social media platform gelanceerd en is Facebook de Hyves van nu.


    7 juli 2011 om 09:24
    Tim

    @Gerard

    Gevalletje beroepsdeformatie? (of beroepsactivatie?).

    De wereld is veranderd man. Facebook blinkt uit in het optimaal bedienen van de gebruiker, met een helder productaanbod. Dus wat jij waste noemt, noem ik gewoon een ouderwetse campagne die niet in deze gedachte meegaat. Dat een campagne op Hyves scoort, zegt dus meer over de kwaliteit en onoverzichtelijkheid van Hyves dan over de campagne.

    Dus draai het even om: Facebook hoeft zich niet te bewijzen (700+ miljoen gebruikers en 3 of 4 miljard omzet dit jaar), JIJ moet je bewijzen.

    En Facebook wordt niet de Hyves van nu, dat is geen vergelijking. Hyves is over 2 jaar de Ilse zoekmachine van nu.


    8 juli 2011 om 06:31
    Annet van Betuw

    Betekent dit dat ik bij de Hyves gebruikers ruim 1,2 miljoen kinderen mag optellen en dat het aantal regelmatige gebruikers 6 miljoen is? Volgens andere gegevens (bv wikipedia) heeft Hyves 10.9 miljoen accounts. Dus 5 miljoen ongebruikte?

    Hoe is dat bij Facebook in Nederland?


    9 juli 2011 om 06:40
    DannyOosterveer

    @ Annet,

    Leuke extrapolatie. Zou echter ook nog goed kunnen dat júist onder die doelgroep het switchpercentage veel lager is (dat is mijn fingerspitzengefühl). Zover ik weet zijn er geen cijfers over het aantal (in)actieve Facebook accounts.


    9 juli 2011 om 20:10
    incasso

    Very nice forum!


    8 augustus 2011 om 06:08
    JB

    Danny, het % afhakers op Twitter is juist een stuk groter dan op YouTube en Facebook, 5 van de ooit gestarte 25 betekent dat 20% is afgehaakt tegenover 6 van de 56 ooit gestarte op Youtube (= 9,5%)


    14 augustus 2011 om 08:54
    quickmediator

    hyves is over en uit


    17 januari 2013 om 23:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!