• Mobile
    wordt gesponsord door

Foursquare nog steeds populairder dan Facebook Places en Gowalla

Foursquare nog steeds populairder dan Facebook Places en Gowalla

Locatie gebaseerde diensten waarmee je op locatie kunt inchecken zoals Foursquare, Gowalla en Facebook Places nemen nog steeds in populariteit toe. Zelf ben ik actief gebruiker van Foursquare dat wereldwijd ruim 10 miljoen gebruikers telt waarvan ca. 175.000 in Nederland.

Hoewel het in Nederland nog niet heel lang mogelijk is om gebruik te maken van Facebook Places, lijkt het inchecken via Places wel aan een snelle opmars bezig te zijn. Niet heel vreemd als je je realiseert dat Facebook wereldwijd inmiddels meer dan 750 miljoen leden telt waarvan ruim 4,4 miljoen leden in Nederland. Volgens de website Socialbakers staat Amsterdam Airport Schiphol met ruim 60.000 check-ins op de eerste plaats in Nederland (gevolgd door Red Light District en Centraal Station in Amsterdam). Daarmee staat Schiphol wereldwijd op de 39ste plaats!

Grote vraag is echter of Facebook Places inmiddels populairder is dan Foursquare of Gowalla. Geinspireerd door Bruno Peeters heb ik voor 3 populaire locaties (Schiphol, Amsterdam Arena en Centraal Station Utrecht) het aantal checkins vergeleken.

Een complicerende factor bij het vergelijken van deze locaties is dat per dienst de locaties onder verschillende namen bekend staat. Bij de vergelijking is daarom ook gekeken naar alternatieve namen (met name bij Facebook Places).

Belangrijkste conclusie is dat Foursquare op dit moment - ondanks het veel grotere aantal gebruikers van Facebook - nog steeds populairder is dan Facebook Places en Gowalla. Als we kijken naar Schiphol, dan telt Facebook Places zoals gezegd ruim 60.000 checkins. Foursquare telt maar liefst 72.184 checkins terwijl Gowalla blijft steken op 5.978 checkins. Interessant in deze is ook om te kijken naar het aantal mensen dat verantwoordelijk is voor al deze checkins.

Foursquare: Schiphol

Gowalla: Schiphol

Facebook Pages: Schiphol

Ook voor Centraal Station Utrecht en Amsterdam Arena is Foursquare de meest populaire checkinapplicatie. Daar waar voor Schiphol de verschillen tussen het aantal checkins via Foursquare en Facebook Places relatief klein is, zien we relatief grote verschillen tussen de checkins voor zowel Centraal Station Utrecht en Amsterdam Arena. Een verklaring hiervoor kan zijn dat Schiphol veel internationale gebruikers kent terwijl Centraal Station Utrecht en Amsterdam Arena vooral Nederlandse gebruikers kent. Op Centraal Station Utrecht tellen we 56.339 checkins via Foursquare, 2.751 checkins via Gowalla en ruim 2.000 via Facebook Places. In Amsterdam Arena tellen we 7.312 checkins via Foursquare, 285 via Gowalla en ruim 1.500 via Facebook Places. Gowalla lijkt daarmee definitief te zijn afgeschreven voor de Nederlandse gebruikers.

Centraal Station Utrecht

Foursquare: Centraal Station Utrecht

Gowalla: Centraal Station Utrecht

Facebook Pages: Centraal Station Utrecht

Amsterdam Arena

Foursquare: Amsterdam Arena

Gowalla: Amsterdam Arena

Facebook Pages: Amsterdam Arena


Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • concreet en 2thepoint! gefundenes fressen voor The App Effect. dank! fijn he, zo'n regenachtige zaterdag ;-)

    geplaatst op
  • Waarom heb je niet gecontroleerd of The Red Light district wel klopt?

    geplaatst op
  • @jwalphenaar klopt!

    geplaatst op
  • Goed stuk.... leuk bedacht, slim uitgevoerd.
    Ik vind het geloofwaardig (enn zie nu ook niet de toegevoegde waarde van FB Places gebruiken, daar waar je bij Foursquare ten minste nog tips krijgt en er een spelelement in zit)

    geplaatst op
  • Leuk vergelijk. Heb je ook nog aan Feest.je gedacht om mee te nemen in je vergelijk?

    geplaatst op
  • Dit weekend is mij opgevallen dat foursquare checkins niet automatisch meer naar Facebook gaan. Gevolg is dat ik 2x in check, erg jammer. Ben benieuwd of Facebook dit gewijzigd heeft vanwege de concurrentie met foursquare.

    geplaatst op
  • @koningwoning: vind Foursquare veel mooier en idd het spelelement maakt het leuk!

    @spiesan: wel aan gedacht maar heb niet het idee dat feest.je nu heel erg populair is; verkeerde aanname?

    @isabel: nu je het zegt, zal er eens induiken!

    geplaatst op
  • Marco,
    Mooi gedaan. Punt is alleen dat Foursquare een kleine maar zeer actieve groep gebruikers kent die al bijna twee jaar overal (en vooral op stations, het zijn OV.-gebruikers in NL) incheckt.
    Uniek aantal gebruikers (liefst per periode bv maand) zal een ander beeld geven.
    In mijn Facebook netwerk zie ik een sterke opmars van Facebook places, waarbij het mij opvalt dat vrouwen wel inchecken op Facebook en nauwelijks op Foursquare en Gowalla. En ze checken per dag veel minder in op Facebook dan op de game cri en 4sq of Gowalla.

    Ander punt, dat ik vorige week al twitterde: Runkeeper heeft al meer dan 6 miljoen gebruikers wereldwijd. Over grote en sterk groeiende GPS-diensten gesproken...

    geplaatst op
  • Cri en = driven

    geplaatst op
  • Interessant onderzoekje Marco.

    In mijn omgeving zie ik het zelfde. FourSquare is veel groter en Facebook places lijkt alleen af en toe gebruikt te worden door mensen die nieuwsgierig zijn. Qua functionaliteit moet Facebook ook nog een flinke stap maken trouwens. Het spelelement mist en het ziet er allemaal veel beter uit.

    Maar ik merk ook dat veel mensen geen Foursquare gebruiken vanwege de privacy. Wat als een inbreker ziet dat je inchecked? In potentie kan Facebook dat oplossen doordat checkins alleen beschikbaar zijn voor vrienden en niet voor de hele wereld. Als ze dat slim inzetten, zou het wel eens een nieuwe groep kunnen aanboren.

    To-be-continued.

    geplaatst op
  • Zeker interessant. Vraag me wel iets af. Ik twijfel namelijk sterk aan het uiteindelijke succes van Foursquare. In mijn idee gaat het het niet redden tov Places.

    Ben het ten eerste eens met Gijsbregt overigens: Foursquare heeft een kleine maar zeer actieve groep gebruikers. Dit raakt ook meteen aan datgene wat ik me afvroeg: waarom kijken we de hele tijd naar checkins? Dat is voor mijn gevoel net zoiets als kijken naar pageviews: zegt niets over conversies.

    Volgens mij zou je moeten kijken naar de combinatie checkins / aantal businesses die er wat mee doen. En dan met het zwaartepunt op de businesses, want daar zit uiteindelijk het geld (en zoals we weten draait alles om geld ;) ).

    Als je daarnaar kijkt zie je ook meteen het 'risico' van Foursquare. Het aantal 'gebruikers' (noem het mensen die zich aangemeld hebben) mag dan wel groeiende zijn en best een aardig nummer zijn, uiteindelijk gaat het om de bedrijven. En als je dan naar de VS gaat kijken zie je dat daar 'maar' 250.000 tot 300.000 bedrijven 'iets' met Foursquare doen. Dat is in een markt als de VS niet zo heel veel...

    Zie hiervoor overigens een artikel op Searchengineland: http://searchengineland.com/foursquare-3-0-aims-to-redefine-loyalty-67515

    Dus waarom daar niet naar kijken als we het succes van beide meten?

    geplaatst op
  • @Marco top analyse
    @Gijsbrecht met 6mln gebruikers tel je mee...

    geplaatst op
  • Niemand die zich afvraagt waar Brightkite de strijd verloren heeft?

    Brightkite was er 2 jaar eerder dan Foursquare maar had aanvankelijk geen competitief element. Facebook heeft dat momenteel óók niet en eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ze daar zelf mee gaan komen. FB Places gaat pas populair worden zodra de checkin data beschikbaar wordt gemaakt voor ontwikkelaars, zodat ze er apps en games omheen kunnen bouwen.

    geplaatst op
  • @basvandenbeld Denk dat het 'succes' van Foursquare bij de gebruikers voornamelijk zit in de sociale en competitieve elementen, niet zo zeer in eventueel commercieel voordeel. Dat laatste zal voor de massa wel zwaarder wegen. Enkel early adopters gebruiken nieuwe diensten 'omdat het kan'..

    geplaatst op
  • Gisteren publiceerde Media Intelligence Lab cijfers over gebruik van Foursquare in Nederland. Daar waar ik kwam tot een schatting van 175.000 gebruikers, stelt dit MIL dat er ca. 150.000 gebruikers zijn in Nederland.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.