Foursquare nog steeds populairder dan Facebook Places en Gowalla

25 juni 2011, 09:53

Locatie gebaseerde diensten waarmee je op locatie kunt inchecken zoals Foursquare, Gowalla en Facebook Places nemen nog steeds in populariteit toe. Zelf ben ik actief gebruiker van Foursquare dat wereldwijd ruim 10 miljoen gebruikers telt waarvan ca. 175.000 in Nederland.

Hoewel het in Nederland nog niet heel lang mogelijk is om gebruik te maken van Facebook Places, lijkt het inchecken via Places wel aan een snelle opmars bezig te zijn. Niet heel vreemd als je je realiseert dat Facebook wereldwijd inmiddels meer dan 750 miljoen leden telt waarvan ruim 4,4 miljoen leden in Nederland. Volgens de website Socialbakers staat Amsterdam Airport Schiphol met ruim 60.000 check-ins op de eerste plaats in Nederland (gevolgd door Red Light District en Centraal Station in Amsterdam). Daarmee staat Schiphol wereldwijd op de 39ste plaats!

Grote vraag is echter of Facebook Places inmiddels populairder is dan Foursquare of Gowalla. Geinspireerd door Bruno Peeters heb ik voor 3 populaire locaties (Schiphol, Amsterdam Arena en Centraal Station Utrecht) het aantal checkins vergeleken.

Een complicerende factor bij het vergelijken van deze locaties is dat per dienst de locaties onder verschillende namen bekend staat. Bij de vergelijking is daarom ook gekeken naar alternatieve namen (met name bij Facebook Places).

Belangrijkste conclusie is dat Foursquare op dit moment – ondanks het veel grotere aantal gebruikers van Facebook – nog steeds populairder is dan Facebook Places en Gowalla. Als we kijken naar Schiphol, dan telt Facebook Places zoals gezegd ruim 60.000 checkins. Foursquare telt maar liefst 72.184 checkins terwijl Gowalla blijft steken op 5.978 checkins. Interessant in deze is ook om te kijken naar het aantal mensen dat verantwoordelijk is voor al deze checkins.

Foursquare: Schiphol

Gowalla: Schiphol

Facebook Pages: Schiphol

Ook voor Centraal Station Utrecht en Amsterdam Arena is Foursquare de meest populaire checkinapplicatie. Daar waar voor Schiphol de verschillen tussen het aantal checkins via Foursquare en Facebook Places relatief klein is, zien we relatief grote verschillen tussen de checkins voor zowel Centraal Station Utrecht en Amsterdam Arena. Een verklaring hiervoor kan zijn dat Schiphol veel internationale gebruikers kent terwijl Centraal Station Utrecht en Amsterdam Arena vooral Nederlandse gebruikers kent. Op Centraal Station Utrecht tellen we 56.339 checkins via Foursquare, 2.751 checkins via Gowalla en ruim 2.000 via Facebook Places. In Amsterdam Arena tellen we 7.312 checkins via Foursquare, 285 via Gowalla en ruim 1.500 via Facebook Places. Gowalla lijkt daarmee definitief te zijn afgeschreven voor de Nederlandse gebruikers.

Centraal Station Utrecht

Foursquare: Centraal Station Utrecht

Gowalla: Centraal Station Utrecht

Facebook Pages: Centraal Station Utrecht

Amsterdam Arena

Foursquare: Amsterdam Arena

Gowalla: Amsterdam Arena

Facebook Pages: Amsterdam Arena

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    JaapBloem

    concreet en 2thepoint! gefundenes fressen voor The App Effect. dank! fijn he, zo’n regenachtige zaterdag 😉


    25 juni 2011 om 13:09
    Jan Willem Alphenaar

    Waarom heb je niet gecontroleerd of The Red Light district wel klopt?


    25 juni 2011 om 13:50
    media

    @jwalphenaar klopt!


    25 juni 2011 om 13:56
    koningwoning

    Goed stuk…. leuk bedacht, slim uitgevoerd.

    Ik vind het geloofwaardig (enn zie nu ook niet de toegevoegde waarde van FB Places gebruiken, daar waar je bij Foursquare ten minste nog tips krijgt en er een spelelement in zit)


    26 juni 2011 om 08:06
    spiesan

    Leuk vergelijk. Heb je ook nog aan Feest.je gedacht om mee te nemen in je vergelijk?


    26 juni 2011 om 11:00
    Isabel Mosk

    Dit weekend is mij opgevallen dat foursquare checkins niet automatisch meer naar Facebook gaan. Gevolg is dat ik 2x in check, erg jammer. Ben benieuwd of Facebook dit gewijzigd heeft vanwege de concurrentie met foursquare.


    26 juni 2011 om 16:28
    media

    @koningwoning: vind Foursquare veel mooier en idd het spelelement maakt het leuk!

    @spiesan: wel aan gedacht maar heb niet het idee dat feest.je nu heel erg populair is; verkeerde aanname?

    @isabel: nu je het zegt, zal er eens induiken!


    26 juni 2011 om 18:28
    Gijsbregt

    Marco,

    Mooi gedaan. Punt is alleen dat Foursquare een kleine maar zeer actieve groep gebruikers kent die al bijna twee jaar overal (en vooral op stations, het zijn OV.-gebruikers in NL) incheckt.

    Uniek aantal gebruikers (liefst per periode bv maand) zal een ander beeld geven.

    In mijn Facebook netwerk zie ik een sterke opmars van Facebook places, waarbij het mij opvalt dat vrouwen wel inchecken op Facebook en nauwelijks op Foursquare en Gowalla. En ze checken per dag veel minder in op Facebook dan op de game cri en 4sq of Gowalla.

    Ander punt, dat ik vorige week al twitterde: Runkeeper heeft al meer dan 6 miljoen gebruikers wereldwijd. Over grote en sterk groeiende GPS-diensten gesproken…


    27 juni 2011 om 04:56
    Gijsbregt

    Cri en = driven


    27 juni 2011 om 04:59
    Remi

    Interessant onderzoekje Marco.

    In mijn omgeving zie ik het zelfde. FourSquare is veel groter en Facebook places lijkt alleen af en toe gebruikt te worden door mensen die nieuwsgierig zijn. Qua functionaliteit moet Facebook ook nog een flinke stap maken trouwens. Het spelelement mist en het ziet er allemaal veel beter uit.

    Maar ik merk ook dat veel mensen geen Foursquare gebruiken vanwege de privacy. Wat als een inbreker ziet dat je inchecked? In potentie kan Facebook dat oplossen doordat checkins alleen beschikbaar zijn voor vrienden en niet voor de hele wereld. Als ze dat slim inzetten, zou het wel eens een nieuwe groep kunnen aanboren.

    To-be-continued.


    27 juni 2011 om 05:51
    @remcovrOOm

    @Marco top analyse

    @Gijsbrecht met 6mln gebruikers tel je mee…


    27 juni 2011 om 21:54
    postma

    Niemand die zich afvraagt waar Brightkite de strijd verloren heeft?

    Brightkite was er 2 jaar eerder dan Foursquare maar had aanvankelijk geen competitief element. Facebook heeft dat momenteel óók niet en eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ze daar zelf mee gaan komen. FB Places gaat pas populair worden zodra de checkin data beschikbaar wordt gemaakt voor ontwikkelaars, zodat ze er apps en games omheen kunnen bouwen.


    28 juni 2011 om 07:48
    postma

    @basvandenbeld Denk dat het ‘succes’ van Foursquare bij de gebruikers voornamelijk zit in de sociale en competitieve elementen, niet zo zeer in eventueel commercieel voordeel. Dat laatste zal voor de massa wel zwaarder wegen. Enkel early adopters gebruiken nieuwe diensten ‘omdat het kan’..


    28 juni 2011 om 07:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!