Mobiel social media gebruik is booming

22 juni 2011, 02:36

Aldus het net gepubliceerde rapport van comScore getiteld: “The State of the U.S. Mobile Advertising Industry and What Lies Ahead” (rapport netjes opvragen kan hier). Het rapport vergelijkt onder andere 10 soorten mobiele activiteit met een jaar geleden (maart 2010-2011). Daarnaast blijkt uit de MobiLens data (N=30.817) dat mobiel media gebruik steeds belangrijker wordt op de mobiele telefoon. Er zijn bijna 107 miljoen Amerikanen die gebruik maken van media toepassingen (o.a. browsen, apps, email, stream/download music/video).

De snelst groeiende activiteit zal wellicht geen verrassing zijn: mobile social networking is gegroeid van 40 miljoen naar 60 miljoen gebruikers in maart 2011. Een groei van 45.7 procent. Het mobiel raadplegen van sociale netwerken is daarmee sneller gestegen dan onder andere het opzoeken van weersverwachtingen (+40.2 procent naar 60 miljoen) en persoonlijke email (+30.7 naar 70 miljoen). Zoals op te maken is uit de plannen van Google wordt mobile search steeds belangrijker. Dit blijkt ook uit de cijfers van comScore: mobiel zoeken nam met 32.1 procent toe naar 55 miljoen.

Verder is eigenlijk alles toegenomen. Het gebruik van apps, browsers, etc. Het gebruik van sms is ook verder toegenomen, maar duidelijk niet zo sterk als andere activiteiten. Over het hele spectrum neemt ook de gebruiksintensiviteit toe. Zo stijgt naast het aantal mobiele sociale media gebruikers vooral de groep gebruikers die bijna elke dag sociale media via hun smartphone raadpleegt.

Advertenties

Het aantal mobiele adverteerders is het afgelopen jaar flink toegenomen, zie onderstaande grafiek. Vergeleken met twee jaar geleden is het aantal adverteerders meer dan verdubbeld. Belangrijkste advertentie categorie is mobiele content en publishing (50 procent).

OS marktaandelen

Ook in de cijfers van comScore is de grote winst van Google’s Android te zien. Vergeleken met vorig jaar is het marktaandeel van Android gestegen met 422 procent en is daarmee platform marktleider. De aandelen van Microsoft en Palm zijn geslonken.

Location, location, location

Locatie is een steeds belangrijkere mobiele component. Location-based services zijn het afgelopen jaar allen met 27.5 tot 43.3 procent gegroeid. Toch bereikt het nog niet de massa. Verwacht is dat hyperlokale services voor een verdere groei van de penetratie zullen zorgen.

Het rapport

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!