Return on Twitter advertenties minimaal

19 mei 2011, 08:00

Zo succesvol als Twitter als platform is, zo lastig is het voor het bedrijf om een succesvol verdienmodel neer te zetten. Vorig jaar introduceerde het bedrijf o.a. Promoted Tweets, Promoted Accounts, en Promoted Trends. Eerder dit jaar werd bekend dat Twitter dit jaar 150 miljoen dollar aan promoted advertenties zou moeten verdienen. Volgens eMarketer komt die business vooral uit Amerika, dankzij klanten als Disney, Pixar, American Express, Coca Cola, Starbucks, Hewlett-Packard, en Dell. Tot nu toe was het echter onbekend wat de return was van de Twitter advertenties. Daar is nu verandering in gekomen.

Zoals Econsultancy constateerde, geven twee artikelen op Investors.com inzicht in de effectiviteit van Twitter advertenties.

In een van de artikelen geven verschillende marketeers aan niet enthousiast te zijn. “It’s more about image and branding,” geeft er een aan. Een andere: “Our clients are very (return on investment)-focused. We’re not that excited about Twitter as an ad network.”

In het andere artikel zegt Craig Macdonald, CMO of digital marketing services bij Covario, dat een van zijn klanten weinig belovende resultaat haalde uit Twitter: “It doesn’t seem that great a deal for the advertiser. (Our client) is doing this for the experience, to be part of this cool new thing and so they can say they did it. But the business results are not there yet”. Een ander marketingbureau, MoreVisibility, vertelt een vergelijkbaar verhaal. Danielle Leitch, EVP of Client Strategy, zei tegenover Investors.com dat: “the click-through rates were paltry” for its clients’ Promoted Tweets”. Google en zelfs Facebook (die niet bekend staat om zijn torenhoge CTRs) waren veel effectiever in hun return on investment, zei ze.

Conclusie? Deze bevindingen geven weinig hoop voor een stabiel verdienmodel voor lange termijn. Nu kunnen de investeringen in Twitter advertenties nog gegooid worden op de populariteit van het medium, maar Twitter blijft natuurlijk niet altijd ‘the hot new thing’. Als het advertentieplatform wil groeien zal het dus effectiever moeten worden.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Matthijs Visscher

    Interessant artikel. Economisch gezien lijkt mij het onwaarschijnlijk dat een platform succesvol kan blijven zonder dat er een goed verdienmodel is. Ik ben dan ook benieuwd naar de verdere ontwikkelingen en waar Twitter bijvoorbeeld over een jaar staat.


    19 mei 2011 om 09:02
    daalmans

    Wat ik niet helemaal snap is waarom ze niet gewoon dezelfde modellen adopteren als Facebook en Hyves. Gewoon advertenties BUITEN de gebruiksvelden (timeline, etc) plaatsen in de vorm van banners ed. Kolommetje toevoegen a la facebook et voilá! Binnen Twitter kun je redelijk targetten, zeker wanneer je er wat extra bio-veldjes aan toevoegt. Of denk ik nu te simpel?


    19 mei 2011 om 10:40
    Annelies Verhelst

    Duh, dat is omdat NIEMAND reclame in zijn timeline wil. Leuke aanbiedingen van een merk dat ze uit zichzelf volgen, oke, een retweet met een actie van iemand die ze kennen, oke, maar ongevraagd reclame in je timeline? Nee. Dus logisch dat het niet werkt. Dat daar dan een onderzoek voor nodig is…

    Lijkt mij inderdaad dat het buiten de timeline beter zal werken. De vraag is hoe effectief dat is in combinatie met alle programma’s die gebruikt worden buiten web om. Dan zouden de ads in Twitter een aparte API moeten hebben, waarna de makers van de (vaak gratis) programma’s wat centjes kunnen verdienen, soort affiliate programma. Hoeven ze zelf geen acquisitie te doen voor eigen adverteerders, kunnen ze meeliften op adverteerders op Twitter. Ik zie een businessmodel!


    19 mei 2011 om 12:51
    Oli4b

    @Daalmans en hoe plaats je banners bij bv Tweetdeck en Hootsuite gebruikers buiten de timeline om?


    19 mei 2011 om 16:21
    Mike van Hoenselaar

    Ok ik ga ook even een gooi doen naar een business model voor Twitter.

    Wat als je wel met tweets werkt die door mijn vrienden zijn aangeraden. Ik ben selectief in wie ik volg, maar vertrouw de mensen die ik volg. Wat als je als gebruiker de mogelijkheid hebt om advertenties aan te raden en daar een bepaalde loyaliteitsscore mee op te bouwen waar je dus weer bepaalde status op twitter mee kunt verdienen. Dus dat je een soort van freemium model hebt. Hoe meer je investeert in twitter aan tijd hoe meer je er mee kunt.

    Dus ik zie bijvoorbeeld een lijst met advertenties. Ik klik op de advertentie van coca-cola en selecteer bijvoorbeeld 1 persoon of een Twitter List. Die personen krijgen deze advertentie buiten de timeline ergens te zien.

    Hoe meer punten een advertentie heeft hoe hoger deze staat. Zou ik dan op een coca-cola advertentie klikken verdien ik zelf weer punten, maar de advertentie ook.

    De adverteerder betaald dan per klik. Op deze manier krijg ik alleen maar zinvolle advertenties te zien. Die persoon die ze aangeraden heeft verdient er ook zijn share mee. Ik heb ook demogeijkheid om een soort van like, dislike optie voor een advertentie te klikken. Dus als ik dislike kies dan krijgt die andere pas zijn (extra) punt er bij. Klik ik op dislike dan gaat er weer een punt af. Dus je kunt niet gaan spammen bij anderen met advertenties. Zo worden niet zinvolle advertenties snel verwijderd of gewoon niet getoond.

    Misschien moet ik wel in kunnen stellen dat ik alleen maar advertenties kan zien van speciale groepen. Misschien zelfs wel helemaal uitzetten. Iedereen die het doet wordt dus extra beloond.

    Finetuning kan altijd nog, maar strekking lijkt me duidelijk. Wat jullie?


    20 mei 2011 om 06:19
    Ronald Pijpers

    “Duh, dat is omdat NIEMAND reclame in zijn timeline wil”

    Behalve dan als het relevante reclame is.

    Met Citytweet heb ik voor alle NL gemeenten een twitteraccount opgezet waar plaatselijk nieuws op wordt getweet. Mensen gaan deze accounts volgen omdat ze geïnteresseerd zijn in wat er in hun gemeente gebeurt. Dan vinden ze het al een stuk minder vervelend als er een advertentie van een lokale ondernemer voorbij komt.

    Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van de low cost advertenties die we aanbieden en dit geeft weinig tot geen negatieve reacties van de volgers.


    20 mei 2011 om 06:50
    Matthijs Visscher

    Ik ben het wel met Ronald eens: relevante reclame is een stuk minder storend dan niet-relevante reclame. Daar komt bij dat ieder mens begrijpt dat Twitter zonder inkomsten niet kan blijven bestaan. Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben als Twitter advertentiemogelijkheden gaat bieden, we zijn blij met het medium en we maken er en masse gebruik van. Voor niets gaat de zon op!


    20 mei 2011 om 06:57
    Gert Verbeek

    Zowel Twitter als haar adverteerders richten zich te veel op de “traditionele” manier van adverteren.

    De kracht van Twitter zit in de snelheid, actualiteit en trending topics. Waarom hier niet op inspelen met acties die een extreem korte geldigheidsduur hebben.

    Benut de snelheid van het medium en haar gebruikers. Door een korte tijdsduur aan acties te koppelen, ontstaat er een spelelement. De korte tijdsduur zal gebruikers aanzetten tot het retweeten van interessante acties.

    Het is maar een hersenspinseltje maar hoe je het ook went of keert, voor een succesvol medium als Twitter moet een verdienmodel bestaan.


    21 mei 2011 om 04:17
    postma

    @ Gert: Die actualiteit en snelheid maken het juist lastig om te bepalen wat voor iemand relevant is op dat moment. Met acties die een extreem korte geldigheidsduur hebben moet je timing perfect zijn, anders is het verspilde moeite. Ik vind ’t nu al irritant dat ik op specifieke trefwoorden ineens automatisch wordt gevolgd door bedrijven of spam in m’n tijdlijn te zien krijg. Omdat ik Twitter vooral als een communicatiemiddel zie, wil ik niet dat die communicatie wordt vervuild met commerciële onzin. Dat zou je tijdens een telefoongesprek ook niet willen.

    Met promoted accounts en promoted trends heb ik minder moeite. Banners ernaast zijn ook nog een optie (wat @daalmans bedoelt), al zou ik dan eigenlijk voorkeur geven aan een betaalde variant die volledig reclamevrij blijft.


    21 mei 2011 om 20:26
    Dennis Sievers

    En wat als Twitter een model bedenkt waarin je ‘het gebruik’ van het medium doorrekent aan de gebruiker? Persoonlijk zou ik ook best 5, 10 of 15 euro per jaar willen betalen om het medium te willen gebruiken. Kijkende naar mijn timeline schat ik in dat minimaal 50% hetzelfde bedrag ervoor over heeft, puur omdat het al ver geintegreerd is het dagelijkse doen en denken, misschien dat deze bedragen nog wel hoger zouden kunnen zijn.

    Dat aangevuld met promotionele tweets (welke volgens mij alleen echt goed zijn voor branding) gevolgd met bijvoorbeeld een model dat Mike van Hoenselaar hierboven beschrijft (earn points by engaging) dan zie ik daar best kansen.


    22 mei 2011 om 10:46
    Annelies Verhelst

    Zoals altijd lezen mensen maar half: Matthijs en Ronald, als je de rest van mijn reactie leest dan zie je ik dat ik zeg BEHALVE als het van vrienden komt of van een merk dat ze al volgen. Dus is het logisch dat als ze je gemeente-tweets volgen, ze een advertentie van een lokale ondernemer minder storend vinden. Again: duh.

    Overigens vraag ik me af of je zelf betaalde tweets in je twitteraccount mag aanbieden, maar dat terzijde.

    Gezien het aantal ideeën hierboven zijn er vast ook verdienmodellen te verzinnen waarbij niet (opzichtig) geadverteerd hoeft te worden om het voor de eigenaren van Twitter rendabel te maken.


    22 mei 2011 om 10:53
    Matthijs

    Tjonge Annelies, iets vriendelijker en minder generaliserend mag (‘zoals altijd lezen mensen maar half’).


    23 mei 2011 om 05:22
    Annelies Verhelst

    Ja Matthijs, en inhoudelijk reageren op wat ik verder zeg mag ook :). Het gaat er hier tenslotte niet om of ik wel of niet vriendelijk genoeg een punt probeer te maken.


    23 mei 2011 om 05:40
    Matthijs

    Qua standpunt ben ik het niet met oneens, Annelies. Er zijn zeker businessmodellen te verzinnen waarbij relevante reclame getoond wordt.


    23 mei 2011 om 05:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!