Vodafone Mobile Clicks 2011 start op #TNW2011

28 april 2011, 09:00

Vodafone kondigt vandaag de start van Vodafone Mobile Clicks 2011 aan, een internationale zoektocht naar de beste en meest innovatieve mobiele internet start-ups. De aankondiging wordt gedaan tijdens het Next Web Congres in Amsterdam, de sluitingsdatum voor de competitie is 12 juni. Vodafone Mobile Clicks gaat dit jaar van start in zeven markten: elke starter in Duitsland, Nederland, Portugal, Ierse Republiek, Spanje, Turkije en het Vereniging Koninkrijk met een mobiele site, dienst of applicatie kan meedingen naar het prijzengeld van € 225.000 door zijn idee in te dienen.

De jurering wordt verdeeld over drie rondes . Elk deelnemend land stelt een top 5 samen van beste inzendingen waaruit een nationale winnaar wordt geselecteerd door de jury. De zeven internationale winnaars worden vervolgens uitgenodigd om hun land te vertegenwoordigen tijdens een live finale op het PICNIC Festival in Nederland op 15 en 16 september 2011 waar de uiteindelijke winnaar zal worden gekozen. De Nederlandse jury bestaat onder meer uit Marcel de Groot, Head of Postpaid Marketing Vodafone Nederland; Yuri van Geest, Co-Founder Mobile Monday & TEDx Amsterdam; Mark Voermans, Microsoft Bizspark; Noesjka Klene, blogger Dutch Cowgirls en Bart Fussel, Co-Founder aFrogleap & blogger Marketingfacts.

Bekende namen in de internationale jury dit jaar zijn onder meer Rudy de Waele, oprichter van Mobile 2.0 Europa en dotopen; Peter Barry, Head of VC en Start-up bij Vodafone Ventures; Paul Jozefak, Managing Partner bij Mobile VC; Reshma Sohoni; Partner bij Seedcamp en Lee Epting, Directeur Content Services bij Vodafone Group. Elk jurylid zal de inzendingen beoordelen op vijf criteria: originaliteit, creativiteit en innovatie; technische en operationele uitvoerbaarheid; economische en financiële levensvatbaarheid; waarde voor de eindgebruiker en als laatste, de kwaliteit van het managementteam.

Vodafone Mobile Clicks is een Vodafone initiatief met als doel innovatie te stimuleren in de mobiele internetsector in Europa. De winnaar van Vodafone Mobile Clicks verleden jaar was Cardmobili, een dienst waarmee klanten al hun spaar-, klanten- en bonuskaarten kunnen vervangen door een mobiele app. Klanten hoeven alleen maar hun mobiele telefoon te tonen en te scannen waar nodig en de betreffende informatie wordt na elk gebruik bijgewerkt en opgeslagen, zowel centraal als op het toestel. Sinds het winnen van de competitie in september 2010, heeft Cardmobili uit Portugal de dienst op Windows Phone 7 gelanceerd, vertaald in het Frans en Spaans en het aantal gebruikers met 80% zien toenemen.

“Het idee achter Vodafone Mobile Clicks is om ambitieuze jonge starters de mogelijkheid te bieden om hun ideeën uit te werken en versneld op de markt te brengen. Sinds de start van de competitie in 2008, zijn we ieder jaar groter geworden en nu dit jaar drie nieuwe landen meedoen, is Vodafone Mobile Clicks uitgegroeid tot een echte internationale wedstrijd,” aldus Lee Epting, Directeur Content Services van Vodafone Group. “Ieder jaar opnieuw zijn we onder de indruk van de schat aan spannende en innovatieve inzendingen van starters en ik kijk nu al uit naar de inzendingen dit jaar, die ongetwijfeld geen uitzondering daarop zullen vormen.”

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!