Location based audio recordings met Shoudio

15 maart 2011, 13:00

Afgelopen week is versie 2.0 van Shoudio uitgebracht. Met deze applicatie van Nederlandse bodem is het mogelijk om audio opnamen te maken en te publiceren op locatie. Op de kaart kunnen gebruikers ook geluidsopnamen van andere gebruikers beluisteren. De iPhone app viel afgelopen week tijdens iCE Amsterdam in de prijzen voor meest innovatieve location based applicatie.

Hoe werkt het?

Shoudio werkt eenvoudig: zodra je een geluidsopname maakt beland je in het ‘add details’ scherm. Hier geef je een bericht mee aan je geluidsopname, geef je aan bij welke venue het hoort, en kun je de upload delen op Facebook en Twitter. Sinds de nieuwe versie kun je de bewuste venue ook als checkin naar Foursquare sturen. Met de ‘explore’ functie kun je op de kaart op zoek gaan naar geluidsopnames van andere gebruikers. Ook is het mogelijk om andere gebruikers te volgen. Met behulp van channels kunnen geluidsopnames naar onderwerp of event worden gegroepeerd. Geluidsopnames embedden op sites en blogs is ook mogelijk.

Nieuw in 2.0

Naast het inchecken op Foursquare is het in versie 2.0 mogelijk om een foto bij je opnames toe te voegen. Ook is het makkelijker gemaakt om vrienden van Twitter, Facebook en Foursquare te vinden en te volgen. Het design heeft een opknapbeurt gekregen en er heeft een aantal bugfixes plaatsgevonden.

Concurrentie

Ook de concurrentie staat niet stil. Inmiddels zijn er verschillende applicaties (SoundCloud, AudioBoo, Cinch, iPadio en Broadcastr) die op dit gebied hun slag willen slaan. Een manier waarin Shoudio zich onderscheidt is HQ (high quality) audio, een functie die nu nog in private beta is. De bestandsgrootte van een HQ opname zal rond de 50MB voor 10 minuten liggen. Een functie die erg van pas kan komen voor professionele verslaggeving.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Ruud Jobse

    Ik heb afgelopen weekend Shoudio getest en er op mijn blog over bericht: “Het oor wil ook wat | Shoudio”. Mag nu met Michiel Veenstra (3FM) de HQ-variant testen 🙂


    15 maart 2011 om 20:36
    Kasper de Wijs

    Klinkt goed, maar wat zijn de redenen dat Shoudio wordt ingezet door gebruikers? Wat zijn veelgebruikte soorten audio fragmenten?


    16 maart 2011 om 03:45
    hidde tuinstra

    @ kasper ik wist eerst ook niet precies wat ik ermee moest, maar nu ik alle audio berichten volg rond sxsw van @erwblo die hij deelt op de posterous, maar ook via een podcast, zie ik het licht.


    16 maart 2011 om 05:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!