DSBTheMovie wint Co-creation Award 2010

1 november 2010, 05:01

De film DSBTheMovie heeft afgelopen vrijdag 29 oktober tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven de Co-creation Award 2010 gewonnen. DSBTheMovie, een film over de ondergang van de DSB Bank, is gemaakt door 407 vrijwilligers via crowdsourcing. Volgens de jury heeft DSBTheMovie co-creatie in Nederland op de kaart gezet, zo meldt bedenker van DSBTheMovie en blogger hier op M! Jan Willem Alphenaar in een persbericht vanmorgen. Dit jaar heeft de Co-Creation Association (zie ook dit interview) voor de eerste keer de co-creation Award uitgereikt. Met deze Award erkent de Association de inspanning van het meest originele en succesvolle co-creation traject van 2010.

Alphenaar, in het persbericht:

”Ik ben overrompeld door deze prijs. Dat wij met 407 vrijwilligers een film tot stand hebben gebracht blijft al een bijzonder verhaal. Dat dit vervolgens erkend wordt met deze Award is echt fantastisch. Ik draag de Award dan ook op aan alle deelnemers aan het project.”

DSBTheMovie was samen met bouwbedrijf Heijmans, Sara Lee (Pickwick) en Verzekeruzelf.nl geselecteerd uit de vele aanmeldingen. Al deze partijen waren vertegenwoordigd bij de uitreiking tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. De jury over de nominatie van DSBTheMovie:

“Jan Willem Alphenaar maakte via internet samen met honderden enthousiastelingen een film over de ondergang van de DSB bank. Het project is genomineerd omdat het veel media aandacht heeft gegenereerd en omdat het zich vanuit een crowdsourcing initiatief tot co-creatie initiatief heeft ontwikkeld. Naarmate de film zich ontwikkelde nam Jan Willem steeds strakker de regie in handen om tot een verbluffend resultaat te komen.”

Jury

De jury bestond uit Hans Robertus, directeur van de Dutch Design Week, Prof.dr.ir. Jan van den Ende, Professor of Management of Technology and Innovation van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Dolf Wittkämper, voorzitter van de Co-Creation Association en als juryvoorzitter Maxim Schram CEO van Redesignme BV.

Bedankt

Ik weet nog dat Jan Willem op het M! kantoor in Arnhem kwam binnenstormen met het concept idee voor DSBTheMovie. Zelf was ik direct enthousiast en ik ben blij dat ook Marketingfacts een klein beetje heeft kunnen bijdragen aan het ‘vliegwielen’ van het door de jury genoemde creëren van media-aandacht. Ik heb, eerlijk is eerlijk, niet áltijd geloofd in een goede afloop, maar deze award vormt wat mij betreft, na vele maanden bloed zweet en tranen, een prachtig klapstuk. Bedankt, lezers en bloggers van Marketingfact voor het begrip: we hebben best veel over de film geschreven. Op naar de sequel…. 😉

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    chi666

    @JW: SUPER MAN, GEFELICITEERD


    1 november 2010 om 07:07
    Jan Willem Alphenaar

    Marketingfacts is zonder twijfel de belangrijkste aanjager geweest bij dit project.

    Mijn oprechte dank hiervoor!


    1 november 2010 om 07:31
    Andy Hoek

    Erg cool!!


    1 november 2010 om 15:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!