DSB TheMovie is af

26 mei 2010, 07:11

DSBTheMovie, het crowdsourcing project over de ondergang van DSB waaraan meer dan 400 vrijwilligers uiteindelijk hebben meegwerkt is af: de première is 29 mei in het Eindhovense filmhuis Broet. “Het is de eerste keer in de wereld dat er een volledige film – van bijna een uur – gemaakt is via ‘crowdsourcing’. De verschillende bijdrages zijn gemonteerd tot één lopend verhaal, waarbij de vijf hoofdrollen gespeeld worden door in totaal 35 verschillende acteurs/actrices,” zo jubelt het persbericht.

De trailer

Het verhaal

De film bestaat uit drie verhaallijnen. Tijdens de film volgen we het verhaal van Mark en Iris Kivit, een jong stel dat door de verkeerde hypotheekkeuze en de vele koopsompolissen zwaar in de problemen komt. De tweede verhaallijn geeft weer hoe Gert-Jan, ooit een top-verkoper bij de DSB Bank, inziet dat de producten die hij verkoopt niet kloppen. Hij ontwikkelt een aversie tegen zijn werk. In de derde verhaallijn volgen we Dirk Scheringa die tot het einde blijft doorvechten om zijn levenswerk te behouden. Jan Willem Alphenaar, initiatiefnemer en blogger hier op Marketingfacts: “Ik ben zeer verheugd met het eindresultaat. Dat we met uiteindelijk 400 mensen gezamenlijk, zonder dat we elkaar kenden zo iets moois konden maken had ik nooit kunnen dromen.”

Naast het eindresultaat is Alphenaar vooral tevreden over het gehele proces:

“Toen ik dit project bedacht in oktober 2009 had ik nooit verwacht dat het zo omvangrijk zou worden. Er komt een hoop kijken bij het maken van een film en zeker op de manier waarop wij het gedaan hebben. Dat er zoveel animo bestond bij zoveel verschillende mensen had niemand kunnen voorspellen.”

De film is een weergave van de mening van het Nederlandse publiek over de ondergang van de DSB Bank. Voor nagenoeg elk onderdeel, van script en verhaallijn tot en met de individuele scènes en vormgeving, stond het iedereen vrij om voorstellen te doen en mee te beslissen.

Samenwerkingen

Los van de vele vrijwilligers die hebben meegewerkt aan de film, is er ook veel hulp gekomen van organisaties als RTL-Z, PR-bureaus, videoproductiebedrijven, studio’s en bedrijven die hun locatie beschikbaar stelden.

Première

29 mei a.s. gaat de film in première. Er zijn totaal drie voorstellingen op de zaterdagavond. De première vindt plaats in filmhuis Broet in Eindhoven. Deze bioscoop biedt 50 plaatsen en de eerste twee voorstellingen zijn al volgeboekt. Na 29 mei zal de film in meerdere bioscopen in het land getoond worden. Filmhuizen en bioscopen die de film gratis willen vertonen, kunnen zich melden op de website www.dsbthemovie.nl. Hou ook de website in de gaten om te zien waar en wanneer de film nog meer te zien zal zijn.

Half juni zal de film ook on-line te bekijken zijn. Voor meer informatie: www.dsbthemovie.nl.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Michel H

    Waar is de trailer? Wat een misser…


    26 mei 2010 om 07:53
    mgvandenbroek

    @Michel H. Wat bedoel je nu? Dat de trailer in de post moet? DONE 😉


    26 mei 2010 om 08:03
    media

    Leuk, kan er helaas zaterdag zelf niet bij zijn maar hoop de film snel te zien. Zijn de plannen voor regio Arnhem al bekend?


    26 mei 2010 om 14:53
    JaapBloem

    Jan-Willem, Matthijs, en alle anderen: proficiat! Ben heel benieuwd.


    26 mei 2010 om 15:09
    mgvandenbroek

    @Jaap: Kom je kijken? Eindhoven, das om de hoek voor jou 😉


    27 mei 2010 om 07:44
    Michel H

    @Matthijs: dat vind ik geen trailer. Dat is dezelfde vooraankondiging die er al heel lang is, toch? Misschien is teaser trailer dan een betere omschrijving, maar ik wil graag beelden uit de film zien!


    27 mei 2010 om 09:10
    JaapBloem

    @Matthijs: dolgraag maar ik ben helaas verhinderd.


    27 mei 2010 om 09:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!