Heeft Foursquare een probleem?

       @siliconcanals    23245 x bekeken

Heeft Foursquare een probleem?

Soms heb je van die interviews waarvan je niet meteen weet wat je er van moet denken. Dat had ik onlangs tijdens Picnic 2010 direct na het gesprek met Dennis Crowley (@dens), de oprichter van Foursquare – in mijn beleving momenteel dé rockstar van de social media scène. Ik ben altijd een heilige fanboy geweest als het aankomt op location based services (lees ook het verhaal over de Nederlandse competitor Feest.je), maar ná het interview begon de twijfel bij mij steeds meer toe te slaan. Ik kon er alleen mijn vinger niet op leggen. En nog steeds niet eigenlijk. Mijn onbestemde gevoel wordt in elk geval niet gedeeld door Crowley. Volgens hem wordt inchecken nog meer mainstream het komende jaar, vooral onder invloed van de steeds slimmere smartphones die iedereen op zak geeft. Merken kunnen met Foursquare kleine brokjes informatie achterlaten, interessante content die gebruikers kunnen ‘unlocken’.

Interview Dennis Crowley

Toekomst Foursquare

Maar nog interessanter wordt hoe hij de toekomst van de data ziet die Foursquare genereert: Hier zijn je beste klanten, en die zijn naar je concurrent om de hoek overgestapt. Lokale bedrijven krijgen zo inzichten die ze voorheen niet hadden. Het probleem dat ik alleen zie: hoe schaalbaar is dat? Voor een Starbucks of een Coffee Company zie ik daar de toegevoegde waarde nog wel van in. Maar biedt dat voor de eenzame koffietent in een buitenwijk ook genoeg waarde? Heeft het dan nog wel zin voor de gebruiker?

Houdbaar

Ik zie het even niet helder meer. In eerste instantie zorgt het spelelement voor een attractieve beleving in de app zelf. Vervolgens bindt Foursquare gebruikers aan zich door recommendations en het sociale element. Hoe lang is dat echter een houdbaar business model, vraag ik mij af. Het duurt nog wel even voordat Foursquare groot genoeg is om écht relevant te blijven. Serieus… Ik weet het even niet, ik weet het even echt niet. Om meer merken te verbinden aan je applicatie, moet je groeien in aantal gebruikers. Om relevanter te worden voor gebruikers, moet je meer bedrijven en merken aan je binden. Een klassieke uitdaging voor elk bedrijf. Of je toekomst hebt, hangt niet af of je succesvol bent, maar of mensen geloven dat je succesvol wórdt!

Ergernis

Even terug naar de grondgedachte van Location Based Services. De wens om je vrienden op de hoogte te houden van waar je bent, begrijp ik wel. Maar om het constant zonder enige toevoeging door te pushen naar Twitter of Facebook kan een hoop ergernis opwekken en lijkt dan ook compleet zinloos. Puur narcisme, zoals iemand mij laatst DM’de. Nog iets. Veel van mijn ‘volgers’of vrienden op Foursquare of feest.je zijn mensen die ik niet of nauwelijks ken: mensen volgen namelijk anderen doorgaans op basis van hun Twitter graph en dat zijn niet altijd contacten gebaseerd op ontmoetingen ‘in real life’. Een echte competitie met m’n matties wordt het daardoor nooit, zeker niet als je mensen ‘friend’ die mayor worden van elke bus-, tram- of treinhalte die ze tegenkomen (waarom doen mensen – ook ik - dat trouwens? Slaat nergens op!).

PR-probleem?

Niettemin blijft Foursquare de kroonprins van de social media scène, de uitstraling is hip genoeg om wél die broodnodige groei door te maken en dus de consument echte waarde te bieden op basis van loyaliteit en aanwezigheid. En zo te horen gokt Crowley vooral op data als de key factor waarmee hij zijn geld kan verdienen. In de tools waarmee lokale bedrijven klantgedrag kunnen analyseren, dáár zit de monetization - een zeer logische gedachte overigens. Wellicht heeft Foursquare gewoon een PR-probleem en beheersen zij zelf hun eigen brand story nog niet goed genoeg. Uit ervaring weet ik hoe lastig het is een nieuwe ontwikkeling dermate ongecompliceerd voor het voetlicht te krijgen dat consumenten de positieve effecten zien en eventuele negatieve ‘bijwerkingen’voor lief nemen.

Loyalty

De toekomst zal het uitwijzen. Of Foursquare is de natte wind in social medialand, en dan had Crowley de tent beter tijdig kunnen verpatsen aan Yahoo of Facebook, óf het wordt de standaard in consumer loyalty en brand awareness voor horeca en winkeliers. Voor mijn gevoel moet de trend nu doorzetten en is het een dubbeltje op zijn kant. Ik ben zéér benieuwd hoe jij, gewaardeerde lezer, als marketeer de toekomst van Foursquare en location based services ziet? Staat LBS voor Location B** Sh**? Graag hoor ik je mening!

0

Gepost in: Social media marketing, Mobile marketing , foursquare, location based marketing

11 Reacties

Interessante gedachten. Ik ben zelf een Foursqaure gebruiker en ik zie de waarde voor kleinere bedrijven er ook wel in. Kijk maar eens op de Foursquare site en zult vrij veel lokale tentjes zien die er gebruik van maken. Mijn probleem (mijn grote angst mag ik wel zeggen) is Facebook Places. Het idee achter Foursquare is immers makkelijk te kopiëren door Facebook en zij hebben de critical mass om Foursquare in 1 keer van de kaart te vegen.

Maar nu komt het vreemde. Hoewel Places in Nederland nog niet beschikbaar is, is het dat in de VS wel. Daar lijkt Foursquare vooralsnog geen last van te hebben. Dit komt mijns inziens omdat LBS nog klein genoeg is om meerdere partijen de ruimte te laten (denk ook Gowalla).

Bottom line zie ik een gouden toekomst voor LBS (ook een fanboy I guess). Ik zie Foursqaure ook eerder stevig geïntegreerd in Facebook dan dat Places het overneemt. Ben benieuwd wat anderen denken!

geplaatst op om 10:03 uur

Foursquare is vooral 'leuk'. Tsja, ik gebruik het ook. Selectief. Wereldwijd zijn er nu 3,6 miljoen geregistreerden (wat iets anders is dan gebruikers) Bron in tweet. Da's nog niet zo heel erg veel. Binnen de online wereld is het hip, daarbuiten is het vrijwel onbekend en zeker onbemind. De scenario's die @dens schetst kunnen bewaarheid worden, maar volgens mij alleen in combi met een grotere partij om aldus een groter publiek te bereiken. Sowieso geloof ik er in dat meer en meer diensten geclusterd gaan worden en dat 'aggregatie' het verschil tussen succes en falen gaat betekenen.

geplaatst op om 10:57 uur

FourSquare is als Betamax, Six Degrees en Sellaband: briljant, tijd ver vooruit, maar geen eindproduct dat jaren gaat blijven naar mijn idee. Het geeft de branche wel richting en brengt marketeers op talloze waanzinnige ideeen. Iedere dag is er een nieuwe toepassing met een andere insteek te bedenken in de vorm van loyalty, klantbinding en upselling

Op 17 november gaat sessie #8 van Social Media Club Utrecht ook over die onderwerp.

geplaatst op om 10:59 uur

Ik herken het gevoel van Remco wel een beetje.

Laat ik het op een andere manier uitleggen. De vraag die Foursquare nu nog ongevraagd oplegt aan de doelgroep, variërend van potentiële gebruikers tot fans van het eerste uur, is " de waarom vraag". Waarom zou ik het gebruiken?

Ik denk dat Foursquare, afgezien van het game element, een erg generiek karakter heeft en daarom nog niet volledig antwoord kan geven op die waarom vraag. Het zijn de specifieke acties van individuele merken en ondernemers die echt 'meaning' geven aan het gebruik van Foursquare. Inderdaad de acties van Starbucks, maar ook de acties van lokale ondernemers, waarbij bijv. de mayor kans maakt op kortingen. Het zijn deze initiatieven die als erg leuk en waardevol worden beschouwd, niet de dienst Foursquare an sich.

Ik denk dat het daarom beter is om Foursquare veel meer te zien als platform of framework van waaruit anderen, meer gerichte en specifieke initiatieven kunnen lanceren. Dat bevindt zich nu nog in het begin stadium met ´handmatige´acties zoals het voorbeeld van de kleine ondernemers, maar kan zeker uitgebouwd worden. Het succes van Facebook is immers ook mede te danken aan de mate waarin het gekoppeld kan worden aan andere websites en webdiensten. Eindgebruikers vinden Facebook leuk, omdat Farmville via Facebook gespeeld kan worden...

Zodra er voldoende ontwikkelaars opstaan om voor nieuwe start-ups bepaalde diensten te ontwikkelen die draaien op het Foursquare ' framework' dan kan de populariteit van Foursquare pas écht ongekende hoogten bereiken. Vervolgens kunnen zij hetzelfde geintje uithalen als wat Facebook doet, namelijk gigantische grote hoeveelheden gebruikersgedrag verkopen aan commerciële partijen.

Nu ook Facebook met Places een zware troef in handen heeft, zal het een kwestie van tijd zijn wie de race om de Location Based Service gaat winnen. Op dit moment is het gat in de markt nog niet opgevuld, maar dit zal niet lang duren. Neem erin mee dat in deze tijd eindgebruikers steeds minder de behoefte hebben om meerdere diensten naast elkaar te gebruiken. Tja dan blijkt er uiteindelijk 1 dienst de grootste.

Als ik zou mogen gokken, dan verwacht ik tóch dat Foursquare dit kan gaan winnen. Omdat zij zich meer kunnen focussen op deze ene dienst dan Facebook dat kan. Foursquare kan zich positioneren als de Apple van de LBS markt. Of ze dit ook gaan doen is aan Dennis Crowley ;-)

cheers!
Sander Olislagers
http://eee.am/djocean

geplaatst op om 11:44 uur

Het kan mij liggen, maar als je - op welk platform dan ook - met het accepteren van vreemden, alles uberhaupt minder relevant wordt?

Eerlijk gezegd accepteer ik op Twitter ook volgers die ik niet ken, maar op Foursquare? Wat interesseert mij nou waar iemand uithangt die ik niet ken..

geplaatst op om 12:34 uur

Een poosje geleden heb ik Foursquare als eens tegen het licht gehouden binnen de sector welzijn. Zie daarvoor mijn blog: http://welzijn20.blogspot.com/2010/08/foursquare-en-de-vijf-ws.html
Hoewel het nieuwtje er nu wel zo'n beetje af is geloof ik nog altijd dat LBS, met name Foursquare een toekomst hebben. Toen mobiele telefoons mainstream werden hoorde je ook iedereen als openingszin zeggen; "Waar ben je?" We zijn nu eenmaal sociale dieren en willen dus kennelijk graag weten waar onze vrienden zitten en we voelen ons geborgen in de wetenschap dat we ze -virtueel- om ons heen hebben.

geplaatst op om 07:50 uur

Ik ben heilig overtuigd van de gigagroei die LBS gaat doormaken. Over een paar jaar weten we niet beter. Dan smartphonen, LBS-en en geotaggen we met z'n allen. Reuze interessant voor horeca en detailhandel en ook bijv. special events met special badges voor een incrowd-gevoel.

Nu gebruik ik Foursquare en Feest.je, maar merk nu al, dat ik eigenlijk te lui ben om alles dubbel in te checken. Als je ergens aankomt, ben je eerst 5 min. bezig met 4sq en F.je, vooral als de locatie nog moet worden aangemaakt. Ook niet leuk voor je gezelschap. Omdat F.je nog niet optimaal werkt (krijg toch nog vaak foutmeldingen) en er nog geen BB app is èn ik liever Koningin dan Koning wil zijn ;-), gebruik ik nu vooral 4sq.

Wat mij daarvan wel tegenvalt is het gemis aan tips bij bepaalde locaties (doe ik zelf eigenlijk ook niet). Da's best stom. Want dat maakt het wel veel aantrekkelijker. Voor 4sqr zie ik wel heel veel "dreiging" van Places. Facebook is erg machtig. Dus òf integratie òf FaceBook "eet" 4sqr op. Ik geloof niet dat ze naast elkaar blijven bestaan. En waar is Gowalla? Al een "stille dood gestorven"? In ieder geval zijn het fascinerende ontwikkelingen om te volgen...

geplaatst op om 08:37 uur

Het succes van Foursquare staat of valt bij de real-life benefits die je kunt halen.

Wanneer je bijvoorbeeld 10% korting krijgt als je incheckt met Foursquare, heb je er ook echt wat aan.

Jammer is dat in Nederland nog relatief weinig Foursquare acties zijn. Als er meer acties zouden zijn, zouden veel meer Nederlanders gaan inchecken.

geplaatst op om 11:46 uur

Afgelopen zomer heb ik met Socialijs (de twitterende ijscoman) ook gebruik gemaakt van Foursquare. Ik heb het op twee manieren ingezet; ten eerste om mijn locatie door te geven aan mijn (twitter)volgers en ten tweede heb ik een aantal venues in Utrecht aangemaakt op plekken waar ik vaak stond.

1.) Zelf inchecken
Dit is voor mij een succes. Ik heb het Foursquare account van Socialijs naar het twitter account van Socialijs gekoppeld waardoor mijn volgers continue op de hoogte blijven van mijn locatie. Doordat ik op een bakfiets zit en kris kras door Utrecht fiets kwam het regelmatig voor dat volgers op hun twitter of foursquare zagen dat ik in de buurt was en via twitter aan mij vroegen of ik ook niet bij hen langs kon komen! Het delen van mijn lokatie heeft mij dus meer omzet opgeleverd!

2.) Venues in de stad
Op drie plekken in Utrecht (Wilhelminapark, de Uithof en het Lepelenburg) heb ik venues aangemaakt. Dit waren uiteraard plekken waar ik dagelijks (bij mooi weer) kwam. Het is de bedoeling dat klanten bij mij inchecken als ze een ijsje bij me halen. Als beloning krijgt de mayor een gratis ijsje, op deze manier worden loyale klanten beloond. Bij 'Socialijs Wilhelminapark', de actiefste locatie, is in totaal 34 keer ingecheckt door 13 verschillende gebruikers. Ik weet dat dit geen shockerende cijfers zijn, toch ben ik er tevreden over. Dit vooral, omdat (zoals hier al meer gezegd) LBS nog in de kinderschoenen staat en het echt een nichemarkt is.

geplaatst op om 14:05 uur

Bedankt voor alle reacties. Het is precies zoals Jorrit zegt: meer incheckers is meer acties. Maar wat als de incheckers afhaken (zoals ik misschien)?

@Socialijs: ik ben bekend met je campagne en werkwijze. Heel koel verhaal ;-). Maar je had bijvoorbeeld ook alleen Twitter, of Google Latitude kunnen gebruiken? Een beloning is niet afhankelijk van Foursquare toch, maar of je bereid bent je vaste klanten te belonen!

geplaatst op om 15:05 uur

LBS wordt zeker in de toekomst een succes. Iedereen gebruikt nu een Iphone of een Black Berry. Iedereen wilt weten waar je bent geweest en hoe het eruit ziet. Foursquare maakt hier handig gebruik van. Nog een andere website die dit doet heet Locationary. Hier wordt de critical mass gebruikt om plaatsen toe te voegen en wordt hierbij een aandeelhouder van. In de toekomst worden de aandeelhouders ervoor betaald. Locationary heeft inmiddels al 22 miljoen plaatsen in meer dan 150 landen. LBS is de toekomst.

geplaatst op om 02:39 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.