Compete: Groei Android goed voor HTC buzz

12 augustus 2010, 05:11

Onderzoek (je) van Compete wijst iets uit wat op het eerste gezicht wel logisch lijkt: de enorme groei van het gebruik van het mobiele operating system Android van Google is goed voor de ‘share of interest’ van consumenten voor telefoonfabrikant HTC. Compete zette die share of interest van HTC af tegen die van RIM, de producent van BlackBerry. Wat je dan krijgt is onderstaande grafiek:

Over HTC, de Evo en het uiteenlopende portfolio dat gezamenljik de strijd aan kan met de iPhone van Apple schrijven ze op het Compete blog:

“In just the past six months, we’ve seen a steady flow of very good, ‘buzz-worthy’ Android devices: the HTC EVO and Droid Incredible, the Motorola Droid X, and the Samsung Vibrant and Captivate. While no one Android device could be considered a ‘block-buster’ hit on par with the Apple iPhone 4, collectively they have helped to drive significant, sustained consumer interest in the Android platform. And the ability to drive interest share gains through an aggressive product launch strategy holds true even within a specific manufacturer. Consider HTC. As we see below, a deep product pipeline of Android devices – HTC released at least one new device a month from February to July – has been a boon for the Taiwanese manufacturer.”

Over BlackBerry:

“Conversely, the performance of RIM – which largely has the same portfolio and carrier partners today as it did at the start of the year – is uninspiring. That’s why RIM’s announcement of the Torch – its long-awaited new smartphone, and the first with the BlackBerry 6 OS – is so significant. RIM’s strength has always been building email-centric devices with great keyboards, battery life and durability to appeal to hard-charging corporate executives. But the market is clearly moving away from email-centric, QWERTY keyboard devices (across all carriers, interest in devices with touchscreens increased 11% from Q1 to Q2, while interest in devices with QWERTY keyboards decreased 13% quarter over quarter), and RIM needs to respond to this shift.”

Het is dus niet alleen maar een onderzoekje naar share of interest voor Android, terloops wordt ook nog even de grote rol van de nieuwe BlackBerry aangetikt, de BlackBerry Torch. Spannend wat die gaat doen, lees ook op WebWereld: “RIM onthult nieuw vlaggenschip Blackberry Torch”.

Trouwens, dat is leuk om te vermelden: ik heb gisteren met de Benelux baas van HTC (@markmoons) om de tafel gezeten: in het interview bespreken we ook de resultaten van dit onderzoek van Compete. Dat interview komt hopelijk aanstaande maandag: stay tuned.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!