Een paar statistieken voor iPad app Rabo Cycling

23 juli 2010, 09:15

Vandaag komt in Nederland de iPad officieel uit. De verkopen in de VS zijn overweldigend: er worden inmiddels bijna meer iPads verkocht dan MacBooks. De iPad-gekte in Nederland zal wellicht minder groot zijn, al deed de introductie van iPhone 4 deze week de website van T-mobile en haar callcenter op de grondvesten trillen en staan er overal rijen bij iPad-verkooppunten. Opvallend is dat er al aardig wat iPads in Nederland zijn. Hoeveel is lastig in te schatten, maar cijfers van de Rabobank laten zien dat het toch minimaal om ongeveer 2.500 stuks gaat. Zij hebben Rabo Cycling ontwikkeld en net voor de Tour de France gelanceerd.

Rabo Cycling voor de iPad is tot en met woensdag 21 juli (3 weken na de introductie) 5.145 keer gedownload. Hiervan staat 46% op de Nederlandse taal ingesteld. Dat betekent dat er in ieder geval 2.367 mensen zijn die hun iPad op de Nederlandse taal hebben ingesteld. Daarnaast zal er een aantal zijn dat zijn iPad op Engels heeft ingesteld maar die wel in Nederland zijn. Andersom ook vast trouwens.

Wielrennen is populair bij 40% van de Nederlanders en tijdens de Tour ligt dit aantal nog wel hoger. Het lijkt redelijk om aan te nemen dat ook een aantal niet wielerliefhebbers de iPad app downloaden om het één van de weinige Nederlandse apps is op dit moment. Dat zou betekenen dat 50% van de Nederlandse iPad gebruikers de Rabo Cycling app heeft gedownload. Daarmee komt het aantal iPads in Nederland op rond de 5.000. Uiteraard is dit een natte vinger berekening: er zijn vast betere schattingen te maken.

Vandaag, tijdens de officiële lancering van de iPad zal het aantal gedownloade apps in heel Nederland natuurlijk stijgen, ook voor Rabo Cycling. Maar de Tour de France is het traditionele wielerhoogtepunt van het jaar en die is zondag voorbij. De Rabo Cycling app voorziet in data voor alle grote rondes en klassiekers en bijvoorbeeld ook voor de Eneco Tour. Maar het echte effect zullen we pas in 2011 zien als de iPad een jaar op de markt is en de Tour de France weer losbarst in de Vendée.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    mgvandenbroek

    Zware dank aan @gijsbregt voor de info, trouwens!


    23 juli 2010 om 09:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!