Gratis en betaalde apps: Android en Apple

6 juli 2010, 04:17

Uit onderzoek van Distimo (startuponderzoekclub voor apps, via TechCrunch) blijkt dat meer dan de helft van de betaalde mobiele apps in de winkels van Android, Apple, Nokia en Palm geprijsd zijn ónder of op 2 dollar per app. Uitzonderingen hierop vormen de apps in de Blackberry App World en in de Windows Marketplace for Mobile, die zijn duurder. Interessante andere resultaten zijn die van de verhouding tussen de betaalde en de gratis apps. In de Android market is 57 procent van de apps gratis, bij Apple is dat 28 procent:

Twee keer zoveel gratis apps in de Android Market dan in Apple’s App Store. Android is hierin, als je naar de andere stores kijkt, de enige echte uitschieter (uit de comments op Techcrunch: “Yeah thats cause 57% of android apps are horribly made and lack features worth paying money for, you get what you pay for my friends, you get what you pay for.”). De verhouding tussen gratis en betaald ligt bij de meeste winkels op 1/4 of op 1/3. De percentages in bovenstaande tabel moeten afgerond zijn, want ze komen niet allemaal lekker op 100 uit.

Deze aantallen en verhoudingen zijn niet relatief gemaakt. Dat wil zeggen: ze vertellen ons niet veel over het aantal apps dat daadwerkelijk in de app store aanwezig is. Apple is daarin nog steeds heer en meester met 200.000 beschikbare apps. Grote vraag blijft natuurlijk of de andere platformen de inhaalslag kunnen maken, mét oog voor kwaliteit van de apps. Zie ook: “Samsung Bada: Nieuw OS open voor mobile developers”.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Bram Fasseur

    Oud nieuws toch? Dat Android meer gratis apps heeft dan Apple weten we allang. Het had leuk geweest als ze onderzoek hadden gedaan naar de kwaliteit van de apps, het aantal downloads per app, het profiel van de gebruiker enz enz. Dat Apple meer betaalde apps heeft is niet eens zo gek. Kijk naar het platform iTunes, wat het enorm makkelijk maakt om geld uit te geven. Android moet daar (bij mijn weten) nog een goed alternatief voor ontwikkelen.

    Ik zie dat Distimo een Nederlands bedrijf is, ben dus erg benieuwd naar hun reactie.


    6 juli 2010 om 05:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!