ReclameReview: Batavus

21 april 2010, 09:50

In deze commercial van Batavus vertelt een man aan de buurman trots over de specificaties van zijn nieuwe auto. De buurman overbluft hem met zijn nieuwe aankoop: “Die van mij heeft 28-inch velgen, 8 versnellingen, high-power halogeen en een computer geïntegreerd in het stuur”. Sterker nog, hij heeft er meteen eentje voor vrouw en dochter gekocht. Hij stapt op zijn nieuwe Batavus Weekend en laat de opscheppende buurman gedesillusioneerd achter.

Credits:

Creatie: Roel Welling, Bas Welling (Wefilm)

Regie: Roel Welling

Producer: Bas Welling

D.O.P.: Gábor Deák N.S.C.

Offline editor: Wouter van Luijn

Geluid: REC Sound

Online: Condor

Verantwoordelijk bij klant: Frank van den Eeden, Ria Veld

De doelstelling:

Communiceren dat de Batavus Weekend de meest complete fiets is en je een gratis midweek Center Parcs krijgt bij aankoop van een Weekend.

De uitwerking:

Een man vertelt aan de buurman trots over de specificaties van zijn nieuwe auto. De buurman overbluft hem met zijn nieuwe aankoop: “Die van mij heeft 28-inch velgen, 8 versnellingen, high-power halogeen en een computer geïntegreerd in het stuur”. Sterker nog, hij heeft er meteen eentje voor vrouw en dochter gekocht. Hij stapt op zijn nieuwe Batavus Weekend en laat de opscheppende buurman gedesillusioneerd achter.

Het oordeel:

De communicatiedoelstellingen van deze commercial zijn ongetwijfeld behaald. Er wordt immers gecommuniceerd dat de Batavus Weekend de meest complete fiets is en dat je bij aankoop een gratis midweek Center Parcs krijgt. Maar om nou te zeggen dat deze commercial indruk maakt, nee. Natuurlijk is het best grappig dat de fietsende buurman zijn opscheppende autorijdende buurman overklast, maar laten we eerlijk zijn: het blijft natuurlijk een fiets. Niet echt opschepmateriaal dus waar die buurman echt van zou balen. Trouwens, waarom krijg je een midweek Center Parcs cadeau terwijl die fiets Weekend heet? Daar lag juist een kans, lijkt me.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

28 Reacties

    Jiska

    Je kunt het ook zo zien: het weekend koop je (de batavus), de midweek krijg je er gratis bij! Kans prima benut lijkt me!


    21 april 2010 om 12:53
    Hardcopy

    Dat ben ik met je eens, maar dan hadden ze dat ook op die manier moeten communiceren. Had heel leuk kunnen uitpakken. Toch een gemiste kans dus. 🙂


    21 april 2010 om 12:57
    henk

    die balende buurman snapt niet dat het over een fiets gaat, dzjeez. Wel goed dat de omschrijving bij het filmpje staat. Anders had ik het niet gesnapt


    21 april 2010 om 13:46
    mgvandenbroek

    Ik vind een fiets en zeker de Batavus Weekend (er is ook een auto die Weekend heet, geloof de Fiat Palio Weekend ofzo) idd niet echt iets om over op te scheppen. Beetje slappe hap, al met al.


    22 april 2010 om 13:13
    erik

    Vind juist de midweek goed aansluiten bij de Weekend want dat maakt samen een complete week! 4 jaar geleden is Batavus hier volgens mij mee gestart en sindsdien succesvol.


    22 april 2010 om 13:59
    DavidW

    Dit spotje zou verboden moeten worden door de fietsbond omdat het anti-reclame is! Hoe kan zo’n Balkenende-type nou gecast worden als zogenaamde held van het spotje? Afschuwelijk hoe hij op de fiets zit als hij wegrijdt, met zo’n rechte rughouding. Dat is toch afstotelijk? Wie wil er nou zo’n fiets kopen als het geassocieerd wordt met dit soort mensen en zo’n absoluut niet coole manier van fietsen? Dat einde is toch gewoon vreselijke anti-reclame voor de fiets?


    22 april 2010 om 14:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!