Rondvraag: Waarom adverteert Google zich suf om Chrome te promoten?

12 januari 2010, 10:32

Afgelopen weekend zag ik de zoveelste uiting van Google om hun browser Chrome te promoten. Via print, online en outdoor word je bestookt met deze campagne. De opzet van opvoeden dat er een beter internetprogramma is en aanzetten tot installeren en gebruiken lijkt de essentie, maar welk ‘snode plan’ denk jij dat deze grootmacht heeft op iets langere termijn? Daarom deze rondvraag, waarbij ik erachter probeer te komen wat het grote plan van Google is met hun introductiecampagne van Chrome.

Mijn suggesties:

  • Een browser neerzetten die goed werkt, tegenover met name Microsoft Internet Explorer.
  • Een programma laten installeren dat vlekkeloos werken van Google Docs, Google Agenda, Google Analytics, Google Wave etc. mogelijk maakt.
  • Chrome wordt het programma waarbinnen Google OS straks gaat functioneren.

… nu jullie

Ralph Bom
Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

Categorie
Tags

91 Reacties

    Danny Verhoeven

    Ik gebruik Google Chrome al. Vandaag ging ik naar Youtube en werd mij via een advertentie gevraagd of ik Google Chrome wil installeren? Terwijl ik al surf in Chrome 😮


    12 januari 2010 om 10:51
    Carsten

    Ik denk het laatste. Chrome OS lijkt veel op Chrome en om mensen er aan te laten wennen en ze straks makkelijk te laten overstappen proberen ze nu al veel naamsbekendheid te krijgen.


    12 januari 2010 om 10:53
    Younes

    Wat zijn ze met Google OS van plan? De concurrentie aangaan met MS en Apple? Is dat niet iets te enthousiast?


    12 januari 2010 om 11:03
    Jorrit

    Ik vind dat Google in het verleden al vaak genoeg duidelijk heeft gemaakt waarom ze dingen doen. Ze willen meer geld verdienen. Dus ik gok dat ze een briljante manier van reclame integratie in Chrome hebben bedacht, maar eerst marktaandeel willen opbouwen.


    12 januari 2010 om 11:04
    Douwe-Jan Rozema

    Google probeert op deze manier (volgens mij) het internetgedrag van iedereen te beheren.

    In ieder geval kunnen zien wat wij doen op het internet.

    Dit bleek ook al met de nieuwe “Google Phone”, The Nexus One. Als je hiermee gaat browsen, dan WEET Google wat je hebt bekeken, hoe lang, wanneer, noem maar op.

    Dat zal met Chrome niet veel anders zijn.

    Niemand kan om Google heen, en dat willen ze straks versterken.

    (maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten…)


    12 januari 2010 om 11:06
    DannyK22

    Wat mij opvalt, maar ik kan me evrgissen, is dat deze campagne vooral voor reizigers bedoelt is.

    De Abri’s hangen bij stations (grote bij Amsterdam Centraal), langs de weg of in kranten.

    Zou het kunnen zijn dat ze hiermee de netbook generatie willen bereiken? Wanneer iedereen platgegooit wordt met het woord Google en het logo van Chrome zien ze een duidelijk verband met Chrome OS wanneer die gelanceerd wordt.


    12 januari 2010 om 11:08
    Philip

    Optie 1 valt voor mij al af. De browser op zichzelf genereert voor Google namelijk geen inkomsten, toch? Ik neig eerder naar optie 2.

    Wat ik vooral apart vind is dat een online bedrijf als Google ook zoveel investeert in in offline reclame, gezien de vele abri’s etc. Is dat juist niet een beetje tegen hun eigen idealen?


    12 januari 2010 om 11:09
    ssmeding

    Het is een dure campagne, maar heel erg heb ik me er niet over verbaasd. Via Chrome is Google concreet aanwezig op de computer van zijn gebruikers. Dit biedt zoals hier al wordt genoemd voordelen zodra er een Chrome OS geïntroduceerd wordt.

    Een ander belangrijke reden is denk ik de volgende. Google heeft al jaren contracten met browsermakers zoals Mozilla om Google bij installatie als standaardbrowser te hanteren. Hier gaat budget in zitten en Google is in zekere mate afhankelijk van deze partijen. Hoe meer mensen de Chrome-browser gebruiken, hoe meer invloed Google heeft op de standaardbrowser die de gemiddelde gebruiker voorgeschoteld krijgt bij installatie en hoe minder afhankelijk men is van andere partijen.

    Ten slotte zijn de verouderde technieken van met name Internet Explorer een blok aan het been van Google bij de introductie van nieuwe applicaties zoals Google Wave. Met een eigen browser heeft Google ook een vinger in de pap wat betreft de technische specificaties waarmee mensen over het web surfen.

    Uiteindelijk zal de beste ervaring van Google-diensten in Google Chrome het beste verkoopargument zijn voor deze browser. Om revolutionaire stappen te zetten (zoals overgang naar HTML5) heeft Google echter wel een flinke user-base nodig. Alle first movers zitten inmiddels al bij Chrome of houden het bij FireFox of Safari. Dit is dus een goed moment om het grote publiek vast bekend te laten worden met Chrome.


    12 januari 2010 om 11:11
    ssmeding

    @DannyK22: Dit zijn nu eenmaal plaatsen waar je buitenreclame vindt. Of heb jij om die theorie te ondersteunen voorbeelden van plaatsen waar Google juist niet adverteerde in de openbare ruimte?

    De ‘netbook generatie’ is een belangrijke doelgroep. Dat deze mensen relatief veel in aanraking komen met deze uitingen is voor Google vooral een mooie bijkomstigheid. Maar zo lang minder dan 5% van de reizigers in de trein een laptop op schoot heeft geloof ik er niet in dat deze dure campagne alleen op de ‘netbook generatie’ (als die bestaat) is gericht.

    Kort geleden had Microsoft een grote campagne met de zoekmachine Bing. Dat Google nu terugslaat met een campagne om een browser (en toekomstig OS) te promoten onder het grote publiek is dus niet zo vreemd.


    12 januari 2010 om 11:16
    Eelke Kuipers

    Google zaal heel bewust bezig zijn om de naamsbekendheid van Chrome een stuk te verhogen. Dit draagt natuurlijk bij aan de naamsbekendheid van Chrome OS, dus ik denk dat het een goede zet is.


    12 januari 2010 om 11:19
    paulvanoosterhout

    microsoft gebruikt bing, firefox gaat van google afstaan,chrome biedt google.

    Google doet hetzelfde als microsoft maar dan via online (browser) om wellicht een besturingssysteem aan de man te brengen en Microsoft juist andersom.


    12 januari 2010 om 11:23
    jpschadde

    Ik zou het fijn vinden als Google hier op reageert ;-). Het reclamebureau is overigens onbekend, betekent dat dat Google de uiting zelf heeft gemaakt?

    Ik vermoed dat het communicatie is om bekend te maken aan de minder ervaren gebruikers dat Google ook andere dingen doet dan de zoekmachine alleen. Want vanaf het moment dat Chrome OS écht live gaat, zal het ook gebruikt moeten gaan worden. En er zijn denk ik toch relatief weinig ‘oude media’ mensen bekend met de Google labs en docs etc.


    12 januari 2010 om 11:41
    koningwoning

    Raar dat niemand hier iets roept over dat per maart de browsermarkt open wordt gegooid vanuit de EU: dan moet IE de vraag aan iedereen stellen of ze door willen gaan met IE gebruiken, of dat ze een van de andere browsers als standaard willen installeren.

    Lijkt me dus evident.

    Daarnaast lijkt me het surfgedrag van de gebruiker bijhouden waardoor zij beter kunnen targetten (bijvoorbeeld op hun ad exchange) de belangrijkste reden.

    Maar dat is maar een gokje 🙂


    12 januari 2010 om 11:41
    goran

    Ik denk dat ze vooral Chrome willen promoten bij mensen die niet veel achter een PC zitten en onder een oudere doelgroep vallen. De mensen dus die Internet Explorer gebruiken omdat het op de PC in het Windows pakket zit en verder niet op de hoogte zijn van het bestaan van andere browsers.


    12 januari 2010 om 11:41
    mgvandenbroek

    @jpschadde: De mail naar PR Google NL is er tien minuten geleden uit gegaan! 😉


    12 januari 2010 om 11:42
    Erwin Boogert

    Ik denk dat de enige reden om offline te adverteren is te zien welke meetbaar effect deze commerciële uitingen hebben.

    Ze hoéven in principe helemaal geen geld uit te geven om reclame te maken. We hebben het hier over de digitale pendant van de Kalverstraat zelf, Google.

    Deze campagne loopt btw ook in Engeland.


    12 januari 2010 om 11:44
    Jeroen van Eck

    Ik denk dat Google gewend is dat een product dat goed functioneert zonder reclame een goed marktaandeel kan krijgen. Dat zag je bij de zoekmachine, AdWords, Analytics etc. Hiervoor hoefden ze geen reclame te maken. Andere producten die niet het marktaandeel verkregen dat ze hoopten hebben ze of laten vallen of doorontwikkeld.

    Blijkbaar geloven ze sterk in de meerwaarde van Chrome, maar bereiken ze niet het marktaandeel dat ze voor ogen hebben. Daarom beroepen ze zich op uiterste middelen als adverteren. Hiermee hopen ze dat mensen die het gaan gebruiken er niet meer van af stappen.

    Dat het marktaandeel nog niet naar wens is kan meerdere oorzaken hebben. Mensen zijn tevreden met de huidige browsers en zien geen noodzaak om een nieuwe browser te gebruiken. Een browser is een product waarvan veel mensen zeer basic gebruik van maken. Zolang de browser aan die eisen voldoet zullen ze niet zo snel overstappen.

    Een andere oorzaak kan zijn dat de naamsbekendheid blijkbaar niet groot genoeg is. Of dat mensen het wel geprobeerd hebben, maar het voordeel er niet van inzien. Blijkbaar gelooft Google dat de naamsbekendheid een oorzaak is en niet de kwaliteit van het product.

    Waarom Google Chrome zo graag in de markt wil zetten is omdat browsers volgens Google de Operating Systems van de toekomst zijn. Hoe meer mensen nu dus gebruik maken van Chrome hoe makkelijker ze straks ook de overstap zullen maken naar Chrome OS.

    Uiteraard spelen er ook andere factoren mee als niet meer om Google heen kunnen, prestige en het inzetten van Chrome voor het verzamelen van nog meer data. Maar ik denk dat de belangrijkste oorzaken zitten in de geloof in het product en de noodzaak voor adaptatie van Chrome OS.


    12 januari 2010 om 11:47
    BasvdBeld

    Volgens mij is het een stuk simpeler. Alle bovenstaande dingen spelen een rol, maar dat Google nu deze campagne inzet is gewoon goed opgelet door Google.

    Sinds begin dit jaar zijn de nieuwe EU-regels van kracht waarin geldt dat bij een nieuwe installatie van bijvoorbeeld Windows 7 Microsoft verplicht is om de gebruiker de keuze te geven welke browser hij of zij wil gebruiken. Daarom is deze advertentiecampagne goed gepland: herkenbaarheid van het merk Chrome zodra de nieuwe keuze gemaakt moet worden.

    Dat Google met Chrome een grotere market share wil is wel duidelijk. Het geeft ze natuurlijk nog meer mogelijkheden internetters gebruik te laten maken van hun diensten en dus advertenties te kunnen tonen.


    12 januari 2010 om 11:50
    Jeroen van Eck..

    @olchert Kijk je naar de reactie van Bas van de Beld dan is dat allemaal niet nodig. Alhoewel ik denk dat er meer achter zit dan wat Bas noemt.


    12 januari 2010 om 12:00
    BasvdBeld

    @Jeroen, klopt, alle andere genoemde dingen spelen ook een rol :). Google heeft een relatief grote achterstand als het gaat om marktaandeel van Chrome die willen ze inhalen om zo hun diensten extra te verspreiden.


    12 januari 2010 om 12:04
    jpschadde

    @Sint Smeding: 1 week bushokjes in NL kost 450.000 euro voor Google (bron: adformatie). Wat ze voor de krantenadvertenties hebben betaald weet ik niet precies, maar zo extreem duur is het nu ook weer niet, als je de winsten er tegen wegstreept ;-).


    12 januari 2010 om 12:07
    Thomas

    Ik denk omdat ze willen dat er binnen afzienbare tijd geen verschil meer bestaat tussen internet en Google.


    12 januari 2010 om 12:13
    Jeroen van Eck..

    @Thomas dat is een stapje te ver. Ik denk dat ze streven naar een internet waarbij Google onmisbaar is. Geen verschil tussen internet en Google zal nooit gebeuren.


    12 januari 2010 om 12:17
    Olchert

    @Bas van den Beld je gaat toch geen tonnen in media besteden om een logo te communiceren? Volgens mij is Google groot geworden doordat het relevantie toevoegt en dat mis ik hier ten ene male. Daarnaast voeren ze ook nog eens twee verschillende uitingen: zoals gezegd een print uiting op abris en weer een andere op Billboards. Rare keuzes wat mij betreft.

    En ja outdoor kan een prima middel zijn om herkenbaarheid te bouwen, maar doe het dan meteen goed: leesbaar lettertype, eenduidige boodschap en prominente branding.


    12 januari 2010 om 12:19
    Remi

    Ze willen Chrome natuurlijk zo groot mogelijk hebben omdat ze daarmee meer controle hebben op de internetpopulatie en zo hun andere producten meer kunnen promoten. Daarnaast houdt IE nu een aantal ontwikkelingen op internet gewoon tegen omdat ze zich niet aan standaarden houden en omdat ze dramatisch langzaam zijn met javascript. Google maakt zelf veel beruik van AJAX enzo bij bijvoorbeeld gmail en wave en daarvoor is een snelle browser die snel javascript verwerkt gewoon nodig.

    Ze hebben goed gekeken naar FireFox en gezien dat ‘gewone’ gebruikers niet zomaar overstappen. FireFox heeft een aardig marktaandeel, maar in feite zijn het alleen de heavy internet users die FireFox gebruiken. En Chrome is snel gegroeid, maar vooralsnog voornamelijk ten koste van FireFox, niet ten kosten van IE. En dat terwijl IE de grote vijand is.

    Blijkbaar bereiken ze online alleen de heavy users, en niet de ‘gewone’ gebruikers. En die moeten ook overstappen. En daarom proberen ze het nu via abri’s enzo.


    12 januari 2010 om 12:21
    BasvdBeld

    @Olchert, ik ben geen marketeer-pur-sang van oorsprong, dus misschien mis ik iets, maar ik zie hier toch juist wel relevantie. Google wil communiceren dat een browser leeg en snel is en wil dat mensen de keuze gaan maken voor die browser als ze straks de keuze krijgen voorgelegd. Dan is het toch heel relevant om relatief lege advertenties en een herkenbaar logo te communiceren?


    12 januari 2010 om 12:22
    Friso

    Even mijn fantasie de loop laten:

    – in Chrome kleine banners presenteren, ongeacht site bezoek

    – surfgedrag beter kunnen analyseren

    – ….. waar zit het verdienmodel?????


    12 januari 2010 om 12:35
    koningwoning

    @remi, @basvandenbelt, @olchert: zoals ik al eerder schreef: het gaat per maart nog een stapje verder. Dan moeten ze bij IEDEREEN die IE gebruikt OPT-IN vragen wat ze willen. Dan moet Google Chrome dus tussen de oren zitten bij iedereen die de keuze maakt.

    @Olchert – eens dat de uitvoering van de Abri niet van supieure klasse is… het komt bij een gerenommeerd reclamebureau uit de UK vandaan. says enough…. 🙂


    12 januari 2010 om 12:38
    Jeroen van Eck..

    @Friso Waar zit het verdienmodel van Google Wave, YouTube, Google Analytics, Google Android? Google wil zorgen dat haar producten gebruikt worden, daarna gaan ze pas nadenken over een verdienmodel.


    12 januari 2010 om 12:38
    ssmeding

    @jpschadde Als de totale investering 750.000 euro is geweest voor de diverse media (en dan ben ik nog voorzichtig, we hebben het niet alleen over bushokjes), dan is dat nog veel als je kijkt naar de kleine markt die Nederland is vergeleken bij landen als de VS, Canada en Groot Brittannië. Het is een hele stap voor een bedrijf dat al het merendeel van de mensen met een computer met internetverbinding bereikt om buiten het eigen netwerk te gaan adverteren, zeker als dat bedrijf Google heet.

    De openstelling van de browsermarkt is iets dat inderdaad pas laat in de comments wordt genoemd. Ook dat kan een belangrijke reden zijn om Google Chrome bekend te maken bij het grote publiek.


    12 januari 2010 om 13:26
    Anders

    Lijkt me inderdaad wat Bas, koningwonen zeggen: met de nieuwe wetgeving op til zorgen dat computer-gebruikers en fabrikanten jouw browser (willen) installeren bij een nieuwe PC, mobiel, tablet, netbook, notebook etc. Zelfs in deze internettijd ontkom je niet aan een crossmediale inzet als je heel snel een groot bereik wilt halen.

    Het verdienmodel is op korte termijn relatief eenvoudig: de default zoekmachine van Chrome is Google, dus met de advertenties alleen al halen ze genoeg geld binnen. Bovendien zal Google vast wel een en ander aan gebruiksinformatie verzamelen waar veel waarde in zit. Voor de langere termijn zal het prettig zijn als gebruikers een stuk software hebben staan die om de zoveel tijd automatisch geupdate wordt waarbij Google allerlei features naar de client kan pushen. Kijk maar eens hoe Microsoft MSN heeft omgebouwd tot commerciële bannerbende. Ik geloof niet dat Google het zo bont zal maken maar het biedt mogelijkheden genoeg. Bovendien kun je, als cloud computing eenmaal van de grond komt, meer als mensen daarvoor een browser gebruiken waar je zelf volledige controle over hebt.


    12 januari 2010 om 13:41
    Roy Huiskes

    Ik doe mijn aluhoedje ook op en geef koningwoning gelijk

    koningwoning:”Daarnaast lijkt me het surfgedrag van de gebruiker bijhouden waardoor zij beter kunnen targetten (bijvoorbeeld op hun ad exchange) de belangrijkste reden.

    Maar dat is maar een gokje :-)”


    12 januari 2010 om 14:04
    Erwin Boogert

    @Anders, Bas, Koningwoning: Waarom zouden die outdoor campagnes in het kielzog van de EU-uitspraak jegens M$ zijn? Die buitenreclame is, bij mijn weten, enkel in NL en het VK te zien. Europa is echter heel wat groter dan die twee landen. De logica ontgaat me vanuit die redenatie.


    12 januari 2010 om 14:05
    Henk van Ess

    Offensief heeft een dieper liggende reden, verder gaand dan Chrome. Is onderdeel van een proef.. waarbij Nederland koploper is, om buiten online media producten te adverteren. Resultaten worden afgezet tegen landen die niet adverteren via print of off line. Op grond daarvan wordt bepaald of het een idee is voor Google om wereldwijd meer in print/ abri etc. te adverteren.


    12 januari 2010 om 14:23
    Alice

    Was er te weinig mond-tot-mondreclame voor Chrome?


    12 januari 2010 om 14:31
    Paul Hottinga

    Volgens mij een duidelijk doel:

    Chrome marktaandeel laten winnen, zoekopdracht via Google uitvoeren en dan omzet genereren via Adwords.


    12 januari 2010 om 14:34
    Jeroen van Eck..

    @roy Je hebt dat hoedje altijd bij je?


    12 januari 2010 om 14:36
    Benjamin Gotlieb

    In Maart moeten alle computers die nieuw zijn je de keuze geven welke browser je wilt gebruiken. Niet meer zoals vroeger dat je alleen Internet Explore op je computer hebt. Dus nu een grote naamsbekendheid opbouwen.


    12 januari 2010 om 14:38
    BasvdBeld

    @Henk,

    het klinkt plausibel, maar waar haal je die informatie vandaan?

    Ik neem aan dat het een combinatie van factoren is, het moment is niet voor niks nu gekozen. Waarom Nederland en UK heeft wellicht te maken met wat Henk zegt of nog andere redenen.


    12 januari 2010 om 14:58
    eelcovdhoek@hotmail.com

    Persoonlijk ben ik niet zo weg van Google. Het moment dat één bedrijf zoveel macht kan krijgen binnen één branche krijg ik altijd rillingen. Het feit dat Google nu ook op markten concurreert waar voorheen Microsoft zeer machtig was, doet mij alleen maar meer vermoeden dat er een geleidelijke monopolie aan zit te komen.

    Daarom denk ik ook dat dit het uiteindelijke doel is,, maar van welk bedrijf is een monopolie behalen geen doel?

    Voorheen zijn de meeste beslissingen van Google, goede geweest. Toch hoop ik bij deze keuze dat het niet zo is.

    In mijn optiek geven we Google te veel macht. Ik heb Chrome ook gebruikt maar mij werd al vrij snel duidelijk dat IE een straatlengte voor ligt. Het feit dat het een nieuw product is van Google levert waarschijnlijk veel enthousiaste klanten, maar als ik objectief kijk vind ik het maar niets.

    Ook heb ik vaak het gevoel dat ik de enige anti-google peroon ben op het internet…. Hoe komt dit toch?

    Tuurlijk beschikt Google over een fantastisch aanbod van producten en diensten, maar dat betekend niet dat we niet objectief hoeven te kijken naar nieuwe producten. Ik vind Chrome een slecht werkend programma, slechte frame verwerking, leest veel websites niet e.d.

    Ik hoop van harte dat er nog meer mensen zijn die op zijn minst een beetje het gevaar inzien van Google en haar huidige imago?

    Eelco


    12 januari 2010 om 15:04
    Stef Verf

    Volgens mij is de beste manier om gegevens over je gebruikers te verzamelen hun te voorzien van je eigen browser. Je weet elke click, hoelang ze ergens zijn, waarheen ze zich laten leiden door hyperlinks in een tekst op een site etc. etc. Het unieke IP-adres zegt iets over het land. En volgens mij is dat tegenwoordig zelfs te vertalen naar je adres als je de ip-adressen vergelijkt met andere sites waar de gebruiker komt en waar hij/zij adresgegevens heeft achtergelaten….

    De browser vertelt Google zelfs welke “desktop-browserbased-applicaties” ik gebruik en naar wat voor soort informatie die applicatie toe linkt.

    Al deze waardevolle informatie creëert vervolgens een soort profiel van de gebruiker wat weer veel waard is als je die gebruiker ongevraagd wenst te voorzien van reclame,…toch?

    Google,.. master of tailer-made reclame… of zoiets.


    12 januari 2010 om 17:29
    Nander

    De reclamecampagne heeft mij ook verbaasd, vooral omdat ik recent een Google-topman hoorde vertellen dat Google producten wil aanprijzen op basis van kwaliteit, niet door middel van reclame in deze vorm. De zoekmachine Google is uiteindelijk marktleider geworden door de beste te zijn en Chrome lijkt ook die kant op te gaan. Ik ben vrij snel na de release overgestapt op Chrome, niet omdat dat cool is of omdat Chrome van Google komt, maar omdat mijn internetervaring sneller en simpeler is geworden. Los daarvan ben ik als webontwikkelaar blij met ieder goed product dat Internet Explorer vervangt (bij iedere aanpassing in JavaScript en CSS controleren wat er allemaal mis gaat in de drie gangbare versies van IE).

    Misschien maakt het me naïef, maar het big brother probleem zie ik niet zo, van mij mag Google weten hoe lang ik op welke site ben als dat helpt om producten te optimaliseren en advertentieverkoop te verbeteren. Ik zie Google echt niet in mijn Gmail boxje spieken, kijken welke documenten ik in mijn Docs mapje heb zitten en tot slot controleren of ik de laatste tijd nog stoute websites heb bezocht. Dat Google me op basis van zulke gegevens gerichte advertenties voorschotelt vind ik prima en niet opwegen tegen het enorme productaanbod dat daar, meestal kostenloos, tegenover staat.


    12 januari 2010 om 21:36
    Emiel Kamzol

    Ik geloof nooit dat Google als doel heeft met deze campagne om nog meer gebruikers informatie te verzamelen. Buiten het feit dat Google al via de andere kanalen (adwords, analytics) genoeg informatie verzameld geloof ik niet dat de internet community het zal accepteren als duidelijk zou worden dat Google Chrome gebruikers informatie verzameld. Ik ben van mening dat Google zijn best doet om de internet ervaring van gebruikers optimaal te laten beleven. Hoe beter deze beleving (lees simpel) is hoe meer consumenten geneigd zijn om online applicatie’s zoals Gmail, Docs en dergelijke meer zullen gaan gebruiken.

    Maar ik vraag me wel steeds meer af hoever kan Google gaan. Vroeg of laat zal het volgens mij tegen hun gaan werken de invloed (goed of slecht) die ze hebben op de consument. Als je je bedenkt waar Google zich allemaal mee bezighoud: Google OS, Nexus, Google Search, Adwords, Analytics, Docs, Gmail, Local Search, Routeplanners, Google maps, admob en ga zo maar door. De mededingingsautoriteit zal Google op de hielen zitten.


    13 januari 2010 om 06:52
    Jorrit

    Zojuist kwam ik voor het eerst de volgende IE8 banner tegen:

    IE8: Geoptimaliseerd voor Hyves

    Tegenaanvalletje van de heren van Microsoft?


    13 januari 2010 om 08:35
    Tarmo van der Goot

    Ik ben het eens met iedereen die heeft aangegeven dat de markt voor browsers in de EU per maart wordt opengegooid.

    Los van alle bijkomende voordelen is het gewoon simpele marketing dat iedereen tijdens zijn of haar studie al in zijn eerste jaar ontving.

    De markt gaat open. Een grotere kans in je SWOT analyse bestaat denk ik niet.

    Daar speel je op in.


    13 januari 2010 om 14:14
    Emiel Kamzol

    @jorrit,

    Kwam hem ook tegen.. Moest er om lachen..


    14 januari 2010 om 09:45
    martin Kloos

    Was van het weekend in Parijs en ook daar hing de Parijse meto helemaal vol met Google Chrome abri´s. Grote verschil dat daar per abri zo´n 10 boodschappen (bulletsgewijs) werden gecommuniceerd. Vooral omdat mensen daar wel een paar minuten lijken te hebben om op de metro te wachten. Helaas is mijn Frans niet zo goed en heb ik de boodschap niet helemaal meegekregen. Iemand anders een foto / linkje daarvan toevallig? Wellicht dat dat ook weer wat duidelijk maakt…


    14 januari 2010 om 20:41
    Antal de Waij

    Als gevolg van een uitspraak van de europese commissie moet Microsoft binnenkort bij elke pc die is voorgeinstalleerd met het Windows besturingssyteem minimaal 4 browsers meeleveren. De consument krijgt de keuze welke browser als standaard wordt ingesteld. Ik kan me dus voorstellen dat Google juist nu de Chrome campagne doet om awareness te realiseren.


    17 januari 2010 om 15:32
    remco

    Google laat zien dat ze innovatief zijn en vernieuwend. Zo was bij de lancering van Chrome al gelijk duidelijk dat het ging om een veel snellere manier van browsen. Zowel online als offline. Voornamelijk is de gedachte dat er meer geld moet binnenstromen in de zakken van Google. Een 2de gedachte is de gehele wereld voorzien van snellere browsers zowel Chrome als de concurentie, deze is na de lancering van Chrome ook een stuk sneller en lichter geworden. ahha afgezien van het eigenwijze Microsoft die er altijd een eigen manier aan over houdt!!! Positief is het iig niet.


    22 januari 2010 om 09:28
    Edwin Grootoonk

    Google weer meer grip op de desktop. Via de brouwser krijgen ze meer en directer “invloed” op het desktop OS (windows)


    25 januari 2010 om 15:34
    Daan de Lange

    – Tracken van behaviour (tbv targeting)

    – Platform voor cloud computing

    – Stok achter de deur voor andere Google diensten


    15 maart 2010 om 12:22
    Dirk

    @Douwe-Jan Rozema: 100% met je eens. Voor mij ook een reden om juist de concurrentie van Google kansen te geven. Ik vermijd Google producten dan ook waar mogelijk.

    Zelfs voor het o zo goede search maak ik regelmatig een uitstapje naar Bing en Yahoo. Word moe van dat gesnuffel in je gedrag wat Google continue vertoont, en dan doe ik nog niet eens gekke dingen. Was altijd Google fanboy, maar begint bij mij toch wel snel af te brokkelen met dit soort ambities waar IMHO geen goeds van kan komen.


    15 maart 2010 om 15:27
    pinxjdteyro

    “Our cooperation in all fields has been promoted with abundant fruitful outcomes, from which both China and South Africa have benefited greatly,” Tian said. mulberry bags sale ?All’interno delle imprese si respira fiducia – ha detto Squinzi -. Tante nostre associazioni hanno fatto indagini: c’è un ritorno pressoché unanime di maggiore fiducia all’interno delle imprese, determinata sicuramente? dall’arrivo di nuovi ?ordini, anche se abbiamo una situazione di consumi interni drammatica, in alcuni settori catastrofica, come nell’edilizia?. louboutin soldes Ma gli iracheni che vanno alle urne, tra attentati e autobombe, sono degni del massimo rispetto perché credere in questa situazione che le urne possano e debbano essere un’alternativa alla violenza è un atto di fede enorme nel futuro. Oppure un segnale di disperazione di fronte all’impotenza di uscire dall’incubo. mulberry handbags Anche perché, la manna pubblica, dirottata dalla diffusa corruzione, di fatto non li raggiunge. Invece vogliono strade asfaltate, energia elettrica 24 ore su 24, sette giorni su sette, acqua, reti fognarie, ospedali efficienti, insegnati per le scuole e soprattutto la speranza di poter costruire una vita migliore per se stessi e per i propri figli.

    Xiao Meng likes Korean food. Korean-style barbecue is her favorite. tn requin Ma possono comportare effetti pericolosi, sul piano personale e sociale simili a quelle delle droghe convenzionali. E ormai il loro consumo in vari Paesi eccede quello di eroina o cocaina. Tra i Paesi di transito, spicca di recente la Turchia (per prodotti provenienti per lo piu’ dall’Iran e diretti in Asia) chaussure louboutin pas chere L’Iraq di oggi ha il volto triste e dolente di al-Maliki, 64 anni, nato in un villaggio sciita del Sud all’incrocio tra il Tigri e l’Eufrate, alla ricerca in queste elezioni politiche del terzo mandato consecutivo: ?Non sorride, non dice mai grazie e neppure mi spiace?, confida un suo collaboratore. Visto il successo il finanziamento è stato elevato a 48 milioni ma – secondo la ricostruzione di Der Spiegel – l’agenzia federale del lavoro (Bundesagentur fuer Arbeit) stima che la somma non sarà sufficiente a coprire le esigenze.

    The Foreign Affairs Committee of the Japanese House of Representatives on Wednesday passed a resolution to condemn China’s drilling activities in waters to the Xisha Islands in the South China Sea. veste hollister Venerdì scorso i socialdemocratici hanno eletto un nuovo leader: Anti Rinne, che subentra all’attuale ministro delle Finanze, Jutta Urpilainen, la quale ha annunciato che si dimetterà anche dalla carica in seno al governo. jordan pas cher femme I feriti sarebbero circa 130, diversi in gravi condizioni. Il bilancio delle vittime dunque destinato a salire. Il principale sospettato è il gruppo estremista islamico Boko Haram. Il presidente della Nigeria Jonathan Goodluck non ha dubbi. ?Abbiamo perso molte vite.

    According to the agreement, Gazprom will start selling 38 billion cubic meters of natural gas each year to China from 2018. sac hollister Non esattamente: la medicina che ha fatto bene e’ stata tutt’altro che misteriosa, semplicemente la ricaduta a pioggia delle dosi di sussidi pubblici prescritte dalla riforma agli americani per comprare le polizze. air max 95 Mentre i curdi, concentrati in una regione autonoma ricca di oro nero e di gas, sono sempre più tentati, soprattutto con la crisi siriana, dal miraggio di distaccarsi da un governo centrale visto soltanto come un impedimento per arrivare un giorno, forse, allo stato unito del Kurdistan.


    16 augustus 2014 om 12:13
    tjeerd

    Het is een fijt dat Google gewoon alle informatie gewoon doorsluist naar Amerikaanse geheime diensten in fijte werk Google ook mee aan foltering alles het is Amerika al in het is een grote leugen het verzameld en verstrekt.


    10 april 2015 om 11:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!