ReclameReview: Leen Bakker

7 oktober 2009, 09:04

Ik denk niet dat deze nieuwe commercial van Leen Bakker geloofwaardig overkomt. Wat vinden jullie?

Credits:

Bureau: Kuypers van Kouteren

Klant: Letteke Bens, Manon Eijffinger

Regie: Peter Linssen

Productie: LUKKIEN

De doelstelling:

Realiseren van imagoverbetering voor Leen Bakker gekoppeld aan stimulering van winkelbezoek d.m.v. actiecommunicatie.

De uitwerking:

‘Gewone’ mensen komen aan het woord over wat hun favoriete sfeer in huis is. En wat blijkt? Bij Leen Bakker kunnen ze al hun wensen realiseren! De commercial sluit af met de nieuwe pay-off: ‘Bij Leen Bakker. Dat had je niet gedacht hè?’

Het oordeel:

Laat ik eens beginnen met de nieuwe pay-off: ‘Bij Leen Bakker. Dat had je niet gedacht hè?’. Daarmee zeg je zelf dat er negatief over je gedacht wordt. Lijkt me niet slim. Probeer liever gewoon je merk wat hoger in de markt te positioneren door uit te gaan van je eigen kracht en niet van negatieve associaties bij de doelgroep. Dan de zogenaamde ‘gewone mensen’ in de commercial. De nepheid straalt van de acteurs af, dus ik denk niet dat je hiermee sociale bewijskracht creëert. Als een testimonial niet gemeend is, neemt je geloofwaardigheid drastisch af. Doe het goed of doe het niet. Ik denk dat ze beter alleen de eindboodschap van 15% korting hadden kunnen communiceren. Want daarvoor ga je naar Leen Bakker: goedkope meubels.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

11 Reacties

    jp

    Dat die mannen op commando bevestigen wat hun vrouwen zeggen geeft de verhoudingen goed weer.


    7 oktober 2009 om 09:43
    Hardcopy

    @jp: Nu je het zegt… zou het stiekem ook over emancipatie gaan? 😉


    7 oktober 2009 om 09:46
    b.tenbroeke

    Ziet er uit als een in mijn ogen geslaagde image change van leenbakker.. Het algemene image van leen bakker was voorheen waaibomen hout, goedkoop maar je doet er ook maar een jaartje of 3 mee.. deze reclame geeft de kwaliteits rating een kleine boost en het image is wat geupgrade.

    Vind ’t een best wel goede reclame. Het oogt in ieder geval totaal niet goedkoop meer.


    7 oktober 2009 om 10:03
    Lauryan Feijen

    ik vind de reclame an sich ook erg goedkoop ogen en ben ’t verder eens met David, de acteurs zijn zo nep dat ’t er niet geloofwaardiger van wordt. Ook het uitgaan van de negatieve associaties ligt er erg dik bovenop, voor mij werkt ’t dan niet als ’t bedrijf zelf die associaties zo krampachtig gebruikt om een ander imago neer te zetten..


    7 oktober 2009 om 10:20
    Gosse AdB

    Dacht in eerste instantie dat het ging om de zoveelste belabberde reclame van lenen.nl en companen.

    Waarom staat het eerste stel zo te wiebelen? Twijfel? De nepheid straalt er vanaf. Het zijn inderdaad “gewone” mensen, geen acteurs en dat is duidelijk te merken.

    Wat een flut!


    8 oktober 2009 om 08:52
    hein

    Saai, voorspelbaar en met een teleurstellend pay off. weer een korting..Die vinden we wel bij IKEA

    waar staat LB nu voor (warm?) en wat nog meer

    Acteurs natuurlijk, vind maar eens een echte klant die het uit zijn bek kan krijgen,..


    8 oktober 2009 om 09:45
    Thomas Sanders

    hoger in de markt plaatsen? waarom? omdat ‘wij marketeers’ niet naar de Leen Bakker gaan? Naar alle waarschijnlijkheid is deze reclame niet op ons gericht maar op een grote groep mensen die het wellicht niet zo nep vindt. Maar ik kan me vergissen natuurlijk


    8 oktober 2009 om 12:27
    Wim Platje

    Ik vind het ook wel meevallen. Ik ben het met Thomas eens en ik denk dat deze commercial het gewenste effect zal bereiken. Befrijp me niet verkeerd, ik vind het ook slecht geacteerd, maar dat wekt (voor de doorsnee-kijker) wel de indruk dat het om echte mensen gaat. En dat is precies de bedoeling geweest, vermoed ik.

    Ook vind ik de pay-off helemaal niet zo slecht. Eerder een beetje gewaagd en dat weet ik dan wel weer te waarderen. Het is een (herkenbare) vraag waar je niet omheen kunt, die, als ze het blijven gebruiken, onmiskenbaar aan Leen Bakker gekoppeld gaat worden. Ja-ah… dat had je niet gedacht he?


    9 oktober 2009 om 06:02
    Thomas Sanders

    @Wim: en die grijze bank ziet er eigenlijk helemaal niet slecht uit voor die prijs 😉


    9 oktober 2009 om 06:20
    Wim Platje

    Inderdaad! 🙂

    Ik ga m’n reactie iets ‘spicen’: Ik vind de reclame eigenlijk bagger, maar denk dat het (net als de andere ‘Leen’-reclames en de Cillit Bang’s in het STER-blok), misschien (onbewust?) het gewenste effect kan bereiken.

    Ben eigenlijk wel benieuwd naar de ‘creatieve verantwoording’ van Kuypers van Kouteren. 🙂


    9 oktober 2009 om 06:35
    Andrys

    Ik was net wat voetbalnieuws aan het kijken op vi.nl , toen mij iets opviel. De reclame’s van hyundai , die vooraf filmpjes wordt afgespeeld, eindigen met de zelfde slogan als leenbaak. Dus ook hyundai gebruikt dat had je niet gedacht hé. overigens wel in geheel andere context maar dat ter zijde. Zou ergens één de twee partijen dit over hebben genomen, de overeenkomst tussen de slagzinnen is namelijk wel erg groot en ook rond dezelfde tijd.


    9 oktober 2009 om 09:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!